Spelrum
Giraffen24
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
10
Inloggade36
Mobilspel
Pågående18 621

Forumkategorier

Användare Inlägg  
mikaelw2008-07-11 22:54
Antal inlägg: 10

Köpte en pocket på vinst och förlust i en matbutik, "El Coco", en sann historia om en svensk kille som hamnar i fängelse i Bolivia, helt klart läsvärd och mycket bra!!

Pottränad - Ej medlem längre2008-07-11 22:55
Antal inlägg: 4315

Mark Haddon: Den besynnerliga händelsen med hunden om natten.
Agatha Christie: Allt.
Reginald Hill: De flesta.

Hardly2008-07-11 22:56
Antal inlägg: 5

Läs (nästan) allt av Wlibur Smith...några enstaka fristående böcker är mindre bra, men det mesta är kanon!

imw2008-07-11 23:34
Antal inlägg: 188

Arto Paasilinnas absolut bästa: Giftmörderskan, De hängda rävarnas skog, Den ylande mjölnaren, Hoppsan jag är död, Kollektivt självmord, Harens år (hans första). I nu nämnd ordning. Jag har läst allt av honom. Några av hans senaste är riktigt dåliga, speciellt Tio rivjärn som är totaltjatig.

käring2008-07-11 23:43
Antal inlägg: 237

Matten : bra bokval, förutom Harry Potter som jag har svårt med.
Dessutom för alla sommarlediga lärare - Solja Krapu: "Mogen för skrubben" - om en lärare som blir instängd i kopieringsrummet över helgen - hög igenkänningsfaktor

bergliot2008-07-11 23:44
Antal inlägg: 36

Läser oftast kriminaldeckare men har i det sista läst två "annorlunda" böcker som jag absolut förälskat mig i... Jag är dålig på namn så jag kommer inte ihåg författarnas namn men böckerna heter
-Och nu vill jag sjunga dig milda sånger. Utav en kvinnlig Nya Zeelänsk författare Handlar om en kvinna i 30 års åldern som pga vissa omständigheter lär känna en åldre dam vid namn Astrid. En fantastisk relation byggs upp och kvinnorna berättar av sina liv för varandra... Te med honung rekomenderas.. och några mjuka servetter.. till näsa och ögon men den är inte hemsk.
- Som vi älskade varandra. Utav en manlig svensk författare. Handlar om 5 kamraters relation från upväxten på 50-talet tills idag. Rolig,lite gripande, snabbläst bok med ett underbart språk.

Är ju som sagt lite dålig i kom ihåget... heter den första boken möjligen "Och så vill jag .." nej det måste vara "Och nu vill jag.." Jah tror det i ala fall. Bokens framsida har en bild av två händer som håller röda bär i alla fal!!

Trevlig läsning!!

imw2008-07-11 23:46

Men - för den som är verkligt läsintresserad kan jag rekommendera en veckas skrivarkurs i Marstrand med Lars Hesslind med flera.
Den öppnar dörrarna till konsten att skriva skönlitteratur och ger helt nya läsupplevelser.
Se: www.skillroad.com/ne...in dex.html

Jag gick kursen sommaren 1996 och svävade på moln i ett par år av upplevelsen. Fantastisk pedagogik och underbar miljö. Man behöver inte alls ha ambitionen att skriva själv!

käring2008-07-11 23:48

Linda Olsson heter hon som skrivit " Nu vill jag sjunga dig milda sånger"
Anders Paulrud skrev "Som vi älskade varandra"

bergliot2008-07-11 23:50
Antal inlägg: 36

Tack för hjälpen- "käring"! Visst är det bra böcker?

käring2008-07-11 23:53

Jadå, jag älskar böcker, men läser mest deckare för tillfället. Just nu Theodor Kallifatides:"I hennes blick", visste inte att han skrivit kriminalroman(er). Härligt språk!

efrezina2008-07-12 00:09
Antal inlägg: 541

BÄSTA boken!!:

HALV GUL SOL

grym skildring av grym författarinna

tänker fortfarande ibland på karakärerna så här långt efteråt..

sen såklart Jane Eyre

Taka2008-07-12 00:50
Antal inlägg: 166

Svenska kärleksbrev, innehåller brev från många av de stora författarna. Rekommenderas!

imw2008-07-12 01:27

Kallifatides har skrivit tre deckare. Alla lika bra och med aktuella frågeställningar. Alla finns i pocket. Men en av hans "mindre" böcker är min absoluta favorit: Ett nytt land utanför mitt fönster. Den har jag läst fem ggr, alltid med samma behållning. Upptäcker nya klokskaper vid varje läsning.

Han skriver ju en underbar svenska. Var sägs om en formulering ur en av hans senaste: "Jag satt vid... och såg bergen i fjärran och havet i närran". Jag ryser över hans konst att kunna skapa ett sådant nytt ord. Snacka om att ha tillgodogjort sig det svenska språket.

imw2008-07-12 01:27

Hej Taka! Litteraturintresserad, as well?

Gilena2008-11-15 18:23
Antal inlägg: 7250

Jag är sugen på att läsa en bok som utspelar sig i Sverige i nutid. Inte någon deckare, gärna relationer etc. Har ni några goa tips på lager?

mimmipigg12008-11-15 18:26
Antal inlägg: 370

Busters öron!
Caprihina med döden!
2 böcker av samma författarinna, kommer dock inte ihåg vad hon heter. Annorlunda böcker, jag antar att antingen gillar man dem eller tycker man de är jättekonstiga. Kan vara värda ett försök i alla fall.

Mark_my_word - Ej medlem längre2008-11-15 18:26
Antal inlägg: 98

Jag läste precis ut Henning Mankells "Italienska skor". En lättläst roman om kärlek, svek och försoning. *Rekommenderar*

_Jonny_2008-11-15 18:34
Antal inlägg: 41

En samling bra författare:

Torbjörn Säfve
Henry Miller
Sture Dahlström
John Steinbeck
Naguib Mahfouz
Klas Östergren

Gilena2008-11-15 18:37
Antal inlägg: 7250

Åh, tack! Har samlat ihop en del tips här i länken och ska absolut läsa några av dessa!

Själv vill jag rekommendera en riktigt härlig novellsamling:
Anna Gavalda - "Jag skulle vilja att någon väntade på mig någonstans"

Förlagets beskrivning: "Anna Gavalda, född 1970, debuterade med dessa tolv noveller, ömsom grova och drastiska, ömsom finstämda, och alltid psykologiskt träffsäkra. De handlar om kärlekslängtan som tar vägen över tillfällig sex, om livslögner, syskonkonkurrens och om sådana tragikomiska situationer som vi alla oväntat kan hamna i."

Titte2008-11-15 18:44
Antal inlägg: 1

Gilena: Denise Rudbergs Jenny S, Matilde och Åse. Är inga deckare, alldagliga om relationer, familjeliv! Har lyssnat på dem som "hörböcker" och de är helt ok!
Annars är böckerna av Anna Jansson, Mari Jungstedt, Åsa Larsson helt klart läsvärda! Man törs knappt åka till Gotland med tanke på alla mord som är där enligt dessa böcker ;-) ( ja ine Åsa Larssons då, där var det Kiruna men......!)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?