Spelrum
| Giraffen | 9 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 11 |
Mobilspel
| Pågående | 19 635 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| veggie_d | 2008-07-12 20:27 | |
![]() | "Att skrota en bil är i sig miljöpåverkan." Ja, och att bygga en ny också. Att idag byta ut en normal bil mot en "miljöbil" börjar väl löna sig miljömässigt om sisådär 15 år eller något, och då har man hunnit byta några gånger till däremellan. YamahaJet har för övrigt helt rätt. Det bor ungefär lika många människor i ett genomsnittligt kinesiskt förortskvarter som det gör i hela Sverige, och just kineserna är i full färd med att köpa bilar nu. Likadant indier och ryssar. De är alla länder med extrem (med västvärldsmått mätt) ekonomisk tillväxt och enormt stora populationer. Västvärldens samlade bilindustri kastar lystna blickar österut, eftersom försäljningen stagnerat i Europa och rasar i nordamerika. Om du och jag slutar köra bil kan kvitta när var och en av oss ersätts av hundra tusen nya bilar i asien. Enda trösten, som jag ser det, är att den asiatiska bilboomen kommer i en tid när bilar trots allt är rätt så utvecklade. Vi ska nog vara tacksamma att det inte hände för trettio år sedan.. när det är dags för dagens kinesiska förstabilsköpare att byta om några år, så har bilarna hunnit utvecklas ännu mer. Det är det man får sätta sitt hopp till om man tror att växthuseffekten blir jordens undergång, eftersom det är lönlöst att ens tänka tanken på att begränsa vårt samlade bilkörande. | |
| lisatheman | 2008-07-12 20:53 | |
![]() | Ja, tydligen. Ni vägrar ju. Det är förstås lönlöst om bara tio pers slutar köra bil jämt och överallt. Det är en samhällelig inställningsfråga. Om huruvida man uppmanas att tänka på miljön och på hur sitt agerande påverkar andra ur miljö- och hälsosynpunkt. Tyvärr verkar det vara 'sköt dig själv och skit i andra' som gäller.. | |
| y not | 2008-07-12 21:01 | |
![]() | jag förstår inte att en kines bilåkande kan åstadkomma så mycket mer skada än en svensks. Eller har vi något proportionalitetstänkande att än svensk är 100 gånger så mycket värd som en kines? | |
| veggie_d | 2008-07-12 21:24 | |
![]() | Nej, det handlar mer om att det går ungefär 140 kineser på varje svensk. En kines bilåkande är såklart inte mer skadligt än en svensks, men räknar du in de övriga 139 också så blir förhållandet annorlunda. Vill du sedan räkna in de 120 indier som finns för varje svensk så inser du snabbt att problemet måste lösas på annat håll än här. Det kommer hända förr eller senare, eftersom inte heller kineser eller indier är ointresserade av att rädda vår planet, men det kommer ta ett tag. Under tiden spelar det ingen som helst roll vad du väljer att göra. | |
| zimba - Ej medlem längre | 2008-07-12 21:31 | |
![]() | Sen kanske svensken kör 10 gånger så mycket som kinesen då gör 1 svensk plötsligt lika mycket skada som 10 kineser.. | |
| y not | 2008-07-12 21:32 | |
![]() | så du menar att bara var 140:e kines och var 120:e indier bör få ha bil för att det skall vara rättvist. Alltså att en svensk är 140 gånger så viktig som en kines för att vi har så få invånare. Visst är det en intressant logik. Men tänk på att vi pratar ändå inte om halva världens befolkning när vi diskuterar Indien och Kina medan vi själva tillhör en liten del, 20 %, som redan står för 80 % av utsläppen. Visst är rättviseproportioner och dess effekter väldigt intressant matematik? | |
| veggie_d | 2008-07-12 21:39 | |
![]() | Jaha, det var ju ett antagande, förmodligen fullständigt ouppbackat. Men även om det var så, så faller ju bara förhållandet från 1:260 till 1:26.. fortfarande en rejäl övervikt alltså. Och ska du spekulera på det sättet får du kanske ta i beräkningen att många svenskar kör relativt långa sträckor utanför stadstrafik när de väl kör, medan det förhåller sig annorlunda där borta, så egentligen får du nog räkna med att en genomsnittlig bilkörande kines eller indier gör ordentligt mer skada än en svensk, även om du skulle ha rätt i att vi kör mer per person. | |
| YamahaJet | 2008-07-12 21:41 | |
![]() | Vad är det vidare som indikerar att minskat bilåkande ska rädda vår planet? Vi har haft tunga industrier och omfattande utsläpp sedan 1800-talet men planeten fungerar väl ändå fortfarande som den ska, så för att jag ska motiveras om att ställa bilen och förlänga mina restider med många timmar i veckan så vill jag verkligen ha bevis på att jorden verkligen går under när som helst till följd av mitt bilåkande. Jag hörde att privatbilismen står för 5-10% av jordens totala koldioxidutsläpp, medan köttproduktionen står för ca 50%. Däremot är det biltrafiken som syns mest och bidrar till att vissa på helt irrationella grunder skriker och skär sönder däcken på stadsjeepar, vilket tidigare var ett obetydligt inslag i tillvaron men numera är högsta prioritet för mängder av irriterande svenskar, sannolikt samma som alltid ska förändra världen beroende på vad media väljer att rapportera om just det året, vare sig det gäller könsdiskriminering, regnskogsavverkning, rasism eller som i fjol - "klimathotet", vilket redan hunnit bli uttjatat såpass att inte ens media orkar rapportera mer än bråkdelen av det utrymme som avdelades ämnet under den värsta hysterin i fjol. | |
| veggie_d | 2008-07-12 21:43 | |
![]() | Det menar jag inte alls, självklart ska alla kineser och alla indier (och alla andra) ha en bil om de vill. Du missar poängen, som är att det spelar kvitta om du kör mer eller mindre, eftersom Kina och Indien är i full färd med att utrusta sina invånare med bensindrivna fortskaffningsmedel. Ja, exakt. Vi pratar om en tredjedel av jordens befolkning, lite drygt. Visst, vi står för en förkrossande majoritet av utsläppen idag, men hela poängen är att inom några år kommer det inte att se ut så.. alltså, åter en gång: det spelar inte ett skit roll om du slutar köra bil eller ej, utom förstås på ett väldigt lokalt plan. Typ inom några meters radie från din bils avgasrör. | |
| YamahaJet | 2008-07-12 21:45 | |
![]() | Jag vet inte hur man fick det till att veggies konstaterande om att det finns fler kineser än svenskar, betydde att han ansåg en svensk vara 140 gånger mer värd än en kines... | |
| veggie_d | 2008-07-12 21:47 | |
![]() | YamahaJet - det är samma typ av människor som kastar sig efter pennan om man ber dem skriva på protestlista med titeln "Förbjud vätehydroxid", eftersom de dras till förbud, protestlistor och demonstrationer likt malar till ljus. | |
| y not | 2008-07-12 21:51 | |
![]() | att koldioxidutsläppen hotar klimatet och därmed mänskligheten är väl en ralativt förankrad sanning Yamaha, tror man räknar med att det är ungefär 90/10 av forskarna som resonerar så. Jordens undergång lär vi nog däremot inte hota bara vår egen. Siffrorna du skriver om proportionen köttproduktion bilåkande tror jag också stämmer rätt hysat på ett globalt plan, däremot är det inget som gäller sverige. ca 25% av våra utsläpp kommer från bilen och ungefär lika mycket från köttet, uppvärmningen tar en fjärdedel och övrig konsumtion den sista fjärdedelen. Det är alltså snittvärden för genomsnitts svensken. Så med dina siffror i bortten och om vi får upp välfärden till att alla kör lika mycket bil som oss så lär det nog påverka en hel del. Men du lär ju aldrig få en 100%ig säkerhet för att ditt bilåkande bidrar till vår undergång innan det är för sent och du lär ju aldrig ändra din inställning så länge du hela tiden sätter din egen bekvämlighet i absolut första rtumet Yamaha. Och det är ju just för sådan inställning vi på andra vägar måste se till att reglera bilåkandet, tex kraftigt höjd bensin och bilpriser. Direkta avgifter på koldioxidutsläppen mm. För vad jag har förstått så reagerar du ganska rejält när det är din ekonomi som kommer på tal. | |
| veggie_d | 2008-07-12 21:53 | |
![]() | Jag är i alla fall glad, för snart ska jag hämta ut min nya tjänstebil med betald bensin. Visserligen lite förmånsbeskattning, men nu kan jag ändå köra mycket mer än förut för samma peng =) | |
| y not | 2008-07-12 21:58 | |
![]() | så då känner du verkligen genom att du kan köra mer bil att du mår bättre. Visst är det en intressant känsla? | |
| jonaker | 2008-07-12 22:00 | |
![]() | Yamaha Jet: du tycker som mig i miljödebatten. Bilen är inte vårt största problem men det är så lätt för stockholmare att slänga ur sig att man inte skall åka bil. Kolla bara vad mycket bråte som tillverkas som leksaker till barn helt i onödan och alla lågkvalitativa maskiner som spottas ut på stormarknader. Jag anser att det är bättre att köpa kvalitet än att köpa billigt skräp som inte håller. Dessa saker fraktas runt världen på lastbil. | |
| YamahaJet | 2008-07-12 22:07 | |
![]() | Jaha, så vår bensin och våra bilar ska beskattas till döds, medan länder i asier fortsätter att subventionera (!) oljan för sina medborgare. Vad ska då svenskens avsevärt minskade livskvalitet göra för skillnad för planeten? Ingenting. | |
| y not | 2008-07-12 22:35 | |
![]() | våra utsläpp är cirka fem gånger mer än länderna i asien och då är produktionen av det vi konsumerar därifrån belastade på deras konto. ja jag tycker att bensin och våra bilar skall beskattas till döds. Jag har för mig att du var en försepråkare av marknadskrafter och det om något är väl marknadskrafter. jonaker, upplysningsvis bor jag i norrlands inland. Och jag förstår inte på vad sett ett fel rättfärdigar ett annat. Har aldrig begripit den typen av rättfärdigande. | |
| YamahaJet | 2008-07-12 22:47 | |
![]() | Jag förstår inte vad tvångsbeskattning riktad mot en enda näringslivssektor syftandes till att utplåna den skulle ha med marknadkrafter att göra? Det om något är väl INTE marknadskrafter? Marknadens önskemål hade det blivit tal om ifall efterfrågan sjönk såpass mycket på grund av konsumentens medvetenhet att det inte längre hade varit lönt att agera inom sektorn. | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2008-07-12 22:52 | |
![]() | Jag tar bilen när jag ska till dagis med barn och vidare till skolan(pluggar för tillfället). Skulle jag istället ta bussen så skulle det ta mig ca 5 ggr längre tid (bor inte i stockholm). Oavsett _om_ det skulle ta mig samma tid att åka kollektivt så skulle jag ändå välja bilen. Jag är bekväm och njuter av friheten att kunna bestämma över min egen tid och inte behöva "jaga minutrar" för att passa en buss. Är det hemskt av mig att tänka/leva så... Ja kanske det, men jag väljer det ändå. | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-07-12 22:56 | |
![]() | Grönöga, det säger iofs inte så mycket om man inte vet hur lång tid det tar med buss. :) Skulle jag åka bil till skolan skulle det förmodligen ta mig dubbelt så lång tid som om jag gick. | |