Spelrum
| Giraffen | 10 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 12 |
Mobilspel
| Pågående | 19 635 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Pg up - Ej medlem längre | 2008-07-12 01:08 | |
![]() | Färg på dagarna? Vad är det för påhitt? | |
| imw | 2008-07-12 01:13 | |
![]() | Det är inget påhitt Pgup. Tänk efter så ska du se att färgerna träder fram! Det berikar din vardag. | |
| DennisPlz | 2008-07-12 01:22 | |
![]() | Tis-Sön: Rosa Mån: Grisskär | |
| Ulice - Spelvärd/Forumvärd | 2008-07-12 12:17 | |
![]() | Pg up: Det kallas synestesi (inte synestetism som jag skrev innan) och det innebär att man associerar ord, ljud, siffror, musik etc med andra sinnesupplevelser. Som ord och färger t ex. Det här är inget man tränar upp utan det är en förmåga som man förmodligen föds med. Antingen har man den eller så har man den inte. Jag har även hört definitioner där det klassas som en mild hjärnskada, eller möjligen onormal utvecking av hjärnan, dvs att centran i hjärnan som normalt sett inte ska stå i förbindelse med varandra ändå gör det. Men det är en hjärnskada jag gärna har. ;-D | |
| trädgård | 2008-07-12 12:33 | |
![]() | I så fall "lider" jag av en mycket mild hjärnskada. Det finns bara en dag på året som har färg och det är skärtorsdagen - som är gul!! Fast det skulle vara underbart att få ha veckorna färgsatta som Candide.... | |
| asboi | 2008-07-12 15:09 | |
![]() | jag har en stark hjärnskada i sånna dall. nu lyssnar jag på grå, smått grapefärgad musik. Måndag: grön tis: gul Ons: brun Tors: definitivt Organge fre: Gul/röd Lördag: röd söndag: grå | |
| Femme_Fatale | 2008-07-12 16:27 | |
![]() | Mina dagar har inga färger....eller alla färger om man hellre vill säga så =) | |
| gnill | 2008-07-12 17:11 | |
![]() | synestesi www.synestesi.se/ | |
| babybaby - Ej medlem längre | 2008-07-12 17:12 | |
![]() | Just nu är alla mina dagar rosa:-)) | |
| asboi | 2008-07-12 18:01 | |
![]() | gnill: tack för hemsidan! Jag har trott att alla hade synestesi tills nu i våras då hela min världuppfattning gick i kras. | |
| asboi | 2008-07-12 18:04 | |
![]() | jag har en idé: Kan det vara så att personer med synestesi har ett större intresse för t ex musik? själv har jag ett enormt musikintresse och har synestesi. | |
| gnill | 2008-07-12 21:45 | |
![]() | asboi, kanske personer med synestesi oftare är kreativa, kan vara musik, konst, skrivande eller ngt annat tror jag... eller så är vi med synestesi som folk är mest... finns några kända konstnärer med synestesi, tror att kandinsky hade det... | |
| bennyboll - Ej medlem längre | 2008-07-12 21:58 | |
![]() | har aldrig tänkt på att vissa tänker i färger... Jag har inga färger alls i veckodagarna, men så är jag inte kreativ(konstnärligt) eller musiker heller! | |
| _Candid - Ej medlem längre | 2008-07-12 22:04 | |
![]() | Stort musikintresse har väl var och varannan ;-) Men däremot kopplar jag kreativitet till detta. Att sätta en låt i spelaren på repeat och att skriva en text utifrån musiken. Att associera en händelse till färger, till en låt, en smakupplevelse eller liknande. Visste ingenting om att detta klassades som en liten hjärnskada, men associationer hjälper mig verkligen i t ex den skrivande processen. Den längsta text jag skrivit var ca 50 A4 sidor och för varje sinnestämning bytte jag låt på cd-spelaren, då använde jag mig av nästan enbart klassiska piano-stycken, men lite av Hendrix gitarr-solon och Joplins sång fick också vara med på ett hörn :D | |
| asboi | 2008-07-13 01:42 | |
![]() | _candid: När jag skriver får musik också hjälpa till. kreativitet behöver nog inte vara ett resultat ur synestesi, dock tror jag att det kan vara en faktor. ett sorts större intresse väcks genom synestesi. Man värderar små saker högre och på grund av det kommer kreativiteten. | |
| patboone | 2008-07-13 02:01 | |
![]() | _Candid.. Om man älskar Hendrix har man ingen varken större eller mindre hjärnskada...vad än teknokratidioterna påstår. | |
| Jesper M | 2008-07-13 02:49 | |
![]() | använder inte dagar alls. inget skämt | |
| lejonmix - Ej medlem längre | 2008-07-13 07:15 | |
![]() | sådana här trådar makes me sick | |
| Amadeuz - Ej medlem längre | 2008-07-13 10:33 | |
![]() | fan tyckte det stod naglar. Förbjud alla dagar! | |
| diana_s | 2008-07-14 02:57 | |
![]() | "en bra dag är en dag man lär sig något nytt".... så brukar jag tänka :-) idag är redan en bra dag, fast det är mitt i natten, för jag har lärt mig något nytt och intressant. har aldrig hört talas om synestesi förut. Läste länken i ett tidigare inlägg, mycket intressant!! ska fundera lite närmare på vilka färger mina dagar har :-) tack för en kul och lärorik tråd! | |