Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående18 869

Forumkategorier

Användare Inlägg  
SylviaPlath - Ej medlem längre2008-07-14 16:18
Antal inlägg: 31064

Och du svarade: Nä, men pappa måste vattna mamma?

rispåse2008-07-14 16:19
Antal inlägg: 406

Nej, jag nöjde mej faktiskt med att ta det för vad det var,

ordhämnaren - Ej medlem längre2008-07-14 16:19
Antal inlägg: 1045

SylviaPlath, låt mig gissa... du hoppade över de lektioner i högstadiet som berörde organisk kemi?

SylviaPlath - Ej medlem längre2008-07-14 16:23

Jag är såklart humanist. Men jag har läst mycket evolutionär psykologi (sociobiologi) och en del populärvetenskaplig fysik i mina dar. För att naturen intresserar mig. Och jag har snappat upp att just våra kolatomer lever vidare. Det är den enda form av människorecycling jag känner till.

SylviaPlath - Ej medlem längre2008-07-14 16:23

Dessvärre.

SylviaPlath - Ej medlem längre2008-07-14 16:24

Jag har åtminstone två människor som försvunnit ur mitt liv som jag skulle göra allt för att träffa igen. Men jag blandar inte ihop vilja med förnuft - även om jag är kvinna. :)

ordhämnaren - Ej medlem längre2008-07-14 16:25

SylviaPlath, våra väteatomer (m.fl.) lever kvar i precis samma utsträckning, så din lärare på kursen bör gå om klass 8 och 9 för att komplettera sitt dravel.

SylviaPlath - Ej medlem längre2008-07-14 16:25

Som jag sa, det var inte på högstadiet jag lärde mig det. Så din svenskalärare bör nog gå om kursen i hur man lär ut läsförståelse.

zimba - Ej medlem längre2008-07-14 16:26
Antal inlägg: 2256

ordis
Att tro att gud är vår skapare och gjorde eva av ett revben eller hur det nu var är befängt. Det jag inte får ihop är hur någon som verkar så påläst på så mycket som du, kan tro på en sån saga är verkligen obegripligt. Men om du vill tro på det så..

SylviaPlath - Ej medlem längre2008-07-14 16:27

Zimba, SÅ många människor kan inte skilja på vad som är vilja och vad som är den förnuftiga förklaringen.
Forgive them father, for they know not what they do! :)

vita_syrener - Ej medlem längre2008-07-14 16:30
Antal inlägg: 22144

Skapade inte Gud mannen först? Och så visade det sig att det blev inte så bra därför var han tvungen att skapa kvinnan.....så har iaf. jag hört...

zimba - Ej medlem längre2008-07-14 16:31

hehe, precis

upa - Ej medlem längre2008-07-14 16:31
Antal inlägg: 2565

SylviaPlath, jag tror minsann du VILL vara förnuftig.

SylviaPlath - Ej medlem längre2008-07-14 16:32

Exakt, du har fattat grejen! Allt är ett val. Jag väljer att vara förnuftig, men de som "tror" inser inte att de också gör ett val, baserat på känsla.

upa - Ej medlem längre2008-07-14 16:33
Antal inlägg: 2565

Är det inte ganska oförnuftigt att göra sig själv olycklig?

zimba - Ej medlem längre2008-07-14 16:34

Jag ÄR både förnuftig och öppensinnad därför väljer jag bort tron på gud och väljer att kanske tro att andar finns..

SylviaPlath - Ej medlem längre2008-07-14 16:38

Jag säger inget om hur folk väljer att bli lyckliga. Jag har inget emot religion. Men personligen skulle jag bli djupt olycklig av att gå emot det mitt förnuft (min känsla!) säger mig. Och så länge jag inte har sett ett enda bevis på Guds existens så kan jag inte varken veta eller tro att han finns. Bättre att rikta in sig på den absoluta tomheten, men lämna en litenliten lucka på glänt om nu Sankte Per trots allt är där och tar emot mig. Eller djävulen, möjligen... :)

ordhämnaren - Ej medlem längre2008-07-14 16:39

SylviaPlath, som jag förklarade, du BÖR gå tillbaka till årskurs 8/9 och lära dig grunden för organisk kemi, att tro att kolatomer är något unikt är nämligen helt felaktigt. Samtliga grundämnen i din kropp lever vidare efter din död i relativt oförändrad form (utom t.ex. ironiskt nog den mängd kol 14 du råkar bestå av som faktiskt delvis sönderfaller, så att framtida arkeologer kan datera din karriär som felskrivare på forum lite mer exakt). Även all energi dom omsätter lever vidare, energi förstörs nämligen inte, den omvandlas bara. Läs vidare om det i förslagsvis termodynamikens andra huvudsats...

vita_syrener, Bibeln beskriver skapelsen på flera sätt, två berättelser med till synes olika källor står i följd i 1 Mos kap 1 och framåt...
Den senare (med revbenet) lär vara en så kallad prästskrift och är troligtvis en omarbetning (av liturgiska skäl) av den första varianten (som helt saknar revben och där man och kvinna skapas tillsammans som en enhet)

rot rot :)

Candee2008-07-14 16:40
Antal inlägg: 1256

Ingen kan någonsin bevisa att själen inte finns..alltså kan man inte heller förneka det hur mycket man vill.
Många tycks ändå tro att vi människor bara ska leva denna korta tid och inte mer..då får man väl tro det.
Men vi som har en övertygelse om något annat viker inte en tum på det. Varför, jo för att vi har varit med om saker som inte går att förklara, saker som vänt många icketroende och rubbat deras tillvaro. Vilket i sig är rätt lustigt att se..:)

Jag själv sitter ej och hånar alla som vill ha bevis på alltig, kunna styrka det med vetenskap och enbart prata om det fysiska skalet som vi människor har. Det är bara en kropp och jag tror nog de flesta förstår att den inte är evig.

Så summa summarum..bara för att man har en annan övertygelse behöver inte betyda att man inte har någon hjärnkapacitet till att själv sätta ihop de mest logiska saker. Det krävs lite mer att tänka utanför det som är här och nu..öppna sina sinnen helt enkelt.

Sen får vissa hänvissa till att det är rappakalja, bluff och båg och vad de nu vill..vi som har en övertygelse tycker helt enkelt att det är tragist att man kastar bort sitt liv i tron på att det enda som finns är här och nu.

Jag har iaf en övertygelse som jag tänker utforska vidare på...

SylviaPlath - Ej medlem längre2008-07-14 16:42

Duktigt, googlat, ordhämnaren!

Förstår inte en sak: Du attackerade mitt påstående om att vi återgår till att vara kolatomer, men har nu svängt över till att samtliga våra atomer lever vidare...Min grundtes stämmer ju, så varför modifierade du den inte bara, om du nu ville verka Bror Duktig?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?