Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 32 |
| Inloggade | 57 |
Mobilspel
| Pågående | 20 169 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| trashone - Ej medlem längre | 2008-07-23 00:43 | |
![]() | Uppfödarna jag köpt av skulle aldrig välja fel "pappa" | |
| Caligatia | 2008-07-23 00:44 | |
![]() | Utan att förmänskliga djuret, så tycker jag det är fel att fullt friska valpar skall dö bara för att de inte är renrasiga. Hur frågan om huruvida det är mord att äta kött är relevant för debatten förstår jag inte, men där fyller i alla fall djurets död ett SYFTE. Jag äter kött, men föredrar vilt och fisk där djuren fått leva under drägliga omständigheter. Som sagt kan jag fortfarande inte se minsta orsak till varför blandrasvalpar skall avlivas när det finns en marknad för dem också. Och att det är bökigt med valpar? Jaha, lite kan man väl tåla när det blivit som det blivit? Det är ju inte direkt en unge som du skall dras med i 18 år... Dessutom, om nu barbi skall syssla med uppfödning så är det väl inte helt fel om hon har erfarenhet av en tidigare kull, må så vara att de inte var renrasiga? Sen att de flesta raser från början varit blandraser är väl inte heller något som spelar någon roll i dina ögon. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-07-23 00:48 | |
![]() | Skall hon det? "Sen att de flesta raser från början varit blandraser är väl inte heller något som spelar någon roll i dina ögon." Stor skillnad, där hade de ett mål, vilket blandrasuppfödarna idag inte har. | |
| barbi | 2008-07-23 00:49 | |
![]() | o vad vet du om de?? | |
| Caligatia | 2008-07-23 00:52 | |
![]() | "En sista gång: Rådet var till Barbi som är novis inom hunduppfödning. Jag tolkade hennes inlägg som att hon inte alls vet vad hon gör, kan ju ha fel där. Hon snackade om p-spruta och jag har tyvärr förr fått dåliga erfarenheter av just sådana. Numera är de klart ett alternativ iofs. Men om tiken visade sig vara gravid och p-spruta inte var ett alternativ så är just avlivning av nyfödda det. Man slipper då allt bök som valpar innebär och som en novis som damen ifråga är." - det var den kommentaren jag syftade till. Och jag trodde bestämt att det fanns blandrasuppfödare som hade mål, ta t ex allt vanligare benämningar som schabrador, eller puffel som nämndes i en annan tråd (hund vill jag minnas att det var). Kan du fortfarande inte förklara varför valparna MÅSTE dö, när det finns en efterfrågan på dem? Vad exakt är meningen med det? | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-07-23 01:03 | |
![]() | Efterfråga? | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-07-23 01:03 | |
![]() | Barbis frågor: "Jag personligen tycker att det är helt sjukt att de finns folk som verkligen tycker att man ska avliva friska valpar bara för DOM tycker att valparna har fel pappa:( Hur tänker ni till den frågan? ska man verkligen avliva en valp för mäniskorna tycker att de är fel pappa? som en annan skrev i tråden "dräktig tik" så brys sig inte hunden om hur den ser ut vem som e föräldrana så länge den får kärlek!" Vid ett "misstag" som tex en tjuvparning tycker jag nog att du kan spara valparna, blir det många kanske ett par (inte på grund av att pappan är fel utan för att det kan vara svårt och jobbigt med många valpar). Jag har däremot svårt för de som medvetet blandar raser där man inte vet vad resultatet blir. Jag anser att det är bullshit att blandraser är friskare än renrasiga hundar. Om man är seriös i sin avel har man friska djur, väljer bort de hanhundar/honhundar som inte ger bra avkommor eller utesluter en kombination av djur som inte funkar så som det borde. Som någon skrivit så vet man inget om blandraser då det inte finns några register. Tycker heller inte att de med blandraser kollar upp sina djur så som det med renrasiga gör. För att tjäna grova pengar i avel måste man avla ganska mycket, många har det som hobby. Det kostar en del att avla fram djuren, sådant som blandisuppfödare inte betalar. Ska man köpa en renrasig hund hoppas jag för mitt liiiiv att man kollar upp uppfödaren och inte är blåögd och väljer första bästa. I övrigt tycker jag Mr_Ardbeg skrivit bra. | |
| Caligatia | 2008-07-23 01:14 | |
![]() | Efterfrågan betyder att det finns människor som är villiga att köpa dem, och den efterfrågan är såpass hög att priserna på blandrasvalpar stigit markant. Anledningen till att det inte finns några register på blandrashundar torde vara att det inte anses vara lika "fint" som renrasiga. Jag är inte heller ute efter att man skall börja blanda raser hej vilt, utan att ta hänsyn till hundarnas lynne eller fysik (vem sjutton som kom på att para tax med golden retriever vet jag inte), men vad är det för problem med att avla på raser som ligger nära varandra? trashone, kan du fortfarande inte svara på varför friska valpar måste dö när det finns människor som vill ha dem? | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-07-23 01:16 | |
![]() | Jodå, har jag inte redan gjort det? | |
| Caligatia | 2008-07-23 01:19 | |
![]() | Exakt vad i dina argument talar för nödvändigheten i att djur dör i onödan när människor vill ha dem som sällskapsdjur? De renrasiga djuren försvinner ju inte för det, de som jagar sina priser med sina perfekta stamtavlor med mera kan ju fortsätta med det, samtidigt som de som vill ha en SÄLLSKAPSHUND, och inte bryr sig om stamtavla, kan få en hund utan att det kostar skjortan. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-07-23 01:20 | |
![]() | Dvs även blandrasfanatiker erkänner en blandrashund som mindre värd. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-07-23 01:20 | |
![]() | Får inte jag ha den åsikten att vi inte skall avla fram fler blandraser? | |
| Caligatia | 2008-07-23 01:23 | |
![]() | Absolut inte mindre värd. Men när man köper en renrasig hund med stamtavla så är det väl snarare just stamtavlan man betalar för? I vilket fall verkar det ju inte som du har några fler argument. Tolka detta som du vill, men när jag var 16 tyckte jag också saker utan att kunna backa upp dem, och eftersom du vägrar svara på min fråga antar jag att det helt enkelt betyder att du inte har något vettigt svar. | |
| Caligatia | 2008-07-23 01:24 | |
![]() | Du måste ju kunna grunda din åsikt på något eller? Och när det inte är medveten avel då? Då tycker du ju fortfarande att de ska dö, det är det jag vill veta vari poängen ligger? | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-07-23 01:26 | |
![]() | Men stamtavlan är ju också ett "bevis" på vad man köpt. Man kan där gå tillbaka och se vilka djur som finns med tex... En blandrashund kan ju ha vilka konstiga saker som helst i sin släkt utan att någon vet vad... | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-07-23 01:27 | |
![]() | Det står dig fritt. Att du inte läst allt kan ha med saken att göra. Och oviljan att låta mig tycka som jag vill spelar nog in. Är väldigt anti -krav- på ett forum. "svarar du inte så har jag rätt"attityden. Försök fatta, jag gillar inte blandraser och att plocka bort valpar ter för mig vara det mest humana för valparna. De som efterfrågar dessa valpar har enligt mig något fel och skall de ha hund så kan de väl rädda en av alla miljoner omplaceringshundar. | |
| Caligatia | 2008-07-23 01:28 | |
![]() | Jag utgår ifrån att man kontrollerar valpens hälsa. Är den frisk, låt den leva, jag har inga problem med att man avlivar valpar som är sjuka eller har några fysiska problem. | |
| Caligatia | 2008-07-23 01:31 | |
![]() | Jo, jag har läst alltihop, och inte någonstans finner jag ett rimligt argument till varför en frisk valp skall dö. Det är inget krav att du skall svara, men som sagt, jag tycker det är lite barnsligt när man tycker något bara för tyckandets skull. Och nog har jag fattat att du inte gillar blandraser, men på vilket vis är det humanast för VALPARNA att bli bortplockade? Snarare är det väl humanast för din perfektionism? De som tänker som du har enligt mig något fel på sig, och det är ju lite fel av dig att begära objektivitet från min sida när du inte klarar av att visa samma sak själv. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-07-23 01:35 | |
![]() | Det oxå, är perfektionist i mycket, däribland hunderiet. Du vill ha ett rimligt argument som du kan leva med eller vad? Så jag måste komma på anledningar tills du blir nöjd? Hey, jag har inte börjat att proppa på att vi skall avliva vuxna blandraser, det kommer jag inte göra heller. Men fler behövs inte. | |
| Caligatia | 2008-07-23 01:38 | |
![]() | Nej, jag tycker bara att det är spännande att du inte kommer med ett enda argument, utan bara slingrar dig och kommer med en motfråga. Du behöver ju inte själv befatta dig med blandraserna, så varför alls ifrågasätta att folk vill ha dem? | |