Spelrum
| Giraffen | 12 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 22 |
Mobilspel
| Pågående | 19 623 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-07-23 18:08 | |
![]() | Nangijala. | |
| le-lou | 2008-07-23 18:29 | |
![]() | sanningen är ju den att det är svårt att hitta hem åt vuxna katter. Däremot tycker jag att det är värt ett försök såklart. Mer kan man inte göra. (Katter har för den delen lättare att anpassa sig till en ny ägare än en hund har) | |
| _Candid - Ej medlem längre | 2008-07-23 18:50 | |
![]() | Absolut le-lou ;) Min erfarenhet är att katter anpassar sig ganska snabbt till en ny miljö och ägare, så visst är det värt att prova. Många verkar väldigt negativt inställda till övergångshem för katter, jag har uppfattningen att de kan fungera bra, men jag säger inget om att vissa har en mer negativ uppfattning om katthemmen, det finns säkert sådana exempel. Har man försökt med den lösningen och katten inte får något nytt hem och sedan måste avlivas så har man iaf försökt, då ens egna annonser och att höra sig för hos vänner inte gav något resultat... | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-07-23 19:37 | |
![]() | Förresten tycker jag att det är ett större problem att man dödar djur som blir mat till våra kära "husdjur". Ska man vara "ansvarstagande" fullt ut mot alla djur för att man har husdjur är det vegetarisk kattmat varvat med kött som man får tag i utan att betala=stödja djurfabriker. Om det är fel att lämna sin katt till katthem i hopp om att den får ett nytt hem för att det finns en risk att någon annan katt avlivas på katthemmet, ja då borde man avliva sina katter bums om de äter köpt kattmat, annars stödjer man ju avlivandet av oskyldiga grisar, kor och kycklingar. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-07-23 19:39 | |
![]() | Det är inte alls ett problem. Vi hade dock kunnat minska på all fisk till djuren och ist börjat servera häst och gamla avelskor/får. | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-07-23 19:44 | |
![]() | Varför är det inte ett problem? | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-07-23 19:46 | |
![]() | Jag äter kött, dvs stödjer dödandet av djur för det ändamålet. Stödjer även att djur dör så att mina husdjur får mat. | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-07-23 19:48 | |
![]() | Okej. Det gör inte jag. Jag tror iof inte att alla köttätare stödjer djurfabriker, många jagar och fiskar själva, egna handlingar och eget ansvar u know ;) | |
| krutmarie | 2008-07-23 19:50 | |
![]() | Budalv, hur vet du att det inte är djur som avlivats för att bli människoföda och resterna (skrapet) blir djurmat? Det kan ju faktiskt vara självdöda djur också? Det vet väl egentligen ingen. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-07-23 19:50 | |
![]() | Ja, köper kött från gårdsbutik gör jag. Slakta eget till hundarna kan jag inte just nu, så de äter köttmat från ett slakteri. Säkerligen plågade grisar som de äter men men | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-07-23 19:53 | |
![]() | "Jag förstår inte alls resonemanget med att man inte ska ta över där andra misslyckats. Andra människors planer om ansvar och vilka val de gör och hur väl de tar konsekvenserna, tycker jag är helt ointressant. Vill du ta hand om en ko till exempel så tror jag inte att bonden har föresatt sig annat än att den ska slaktas. Han/hon har valt det och tagit ansvar. Men du tycker att kossan och vill ta hand om den. Varför ska du öht förhålla dig till vad förre ägaren haft för ambitioner?" Budalv, jag vet inte om ditt inlägg utgår från något jag har uttalat mig om men jag svarar för att undvika eventuella missförstånd. Vi ska hjälpa varandra, där är jag helt inne på din linje. Däremot tycker jag inte man ska riskera att uppmana och underlätta felaktiga beteenden. Den enskida individen som väljer att ta hand om en herrelös katt har jag inga invändningar mot. På samma sätt har jag ingenting emot de föräldrar som väljer att adoptera barnhemsbarn. Däremot tycker jag barnhemmen ska vara en relativt tyst verksamhet som inte gör reklam för sin fina standard eller rekommenderas varmt av förstående medmänniskor. Jag håller ganska hårt vid vad olika företeelser genererar i för symboliska värden. Det är ingenting jag väljer att bortse från. Jag tror man gör det ganska lätt för sig när man hävdar att varje enskilt fall är unikt och ska behandlas därefter. Man måste kunna uttala sig generellt trots att trådskaparen faktiskt kan sitta på en makalös historia till varför just hennes kisse behöver ett nytt hem. | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-07-23 20:02 | |
![]() | upa: Eller starta en egen diskussionstråd kring djurhem. Det du kallar felaktigt beteende tror jag andra kan kalla genomtänkta beslut och livsval och de påstår nog att de står för det. Vad jag vänder mig emot är att det är lätt att säga att andra är oansvariga och att de ska ta ansvar för sitt val. Vi kan inte säga att det är ett och samma val att skaffa katt. Vi skaffar också katt på olika sätt. Mina katter låg födda i stallet en morgon t ex. Jag finner inte det som en speciellt makalös historia, det enda spektakulära är väl att de råkade födas där av en halvvild katt på min mammas födelsedag. Kändes lite speciellt :) Visst bör man kritisera djurhem. Alla djurhem ser inte likadana ut och det finns också de som själva är veganer och djurrättare som tar hand om djur och ev omplacerar. Där blir det ingen avlivning, inte på grund av att de är mer ansvarstagande än andra, de har helt enkelt andra värderingar. Ansvarslösa människor finns det gott om och vem som helst får skaffa djur, och barn :) | |
| Biggalo | 2008-07-24 10:21 | |
![]() | Det verkar som den här tråden mest handlar om katthemmens vara eller inte vara nu. Vad skulle hända med alla katter som blir övergivna om inte djurhemmen fanns? Det bästa är ju förståss att alla vuxna tar sitt ansvar och inte skaffar den där sommarkatten till sina barn. Angående djurhemmen så tar de betalt för katten, och man får skriva på ett avtal så att katten ska komma tillbaka och inte lämnas vidare om man inte kan ha den. Djurhemmet kastrerar och märker katten. Och ser till så den är frisk när den skall lämnas vidare. Om ett enda djurhem är dåligt skall inte alla bra få dålig publicitet för det | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-07-24 11:57 | |
![]() | Och ett fåtal bra kan inte representera alla. | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-07-24 15:00 | |
![]() | Biggalo, jag tycker man ska skjuta av de katter som ingen vill ta hand om. De allra flesta herrelösa katter i min stadsdel skjuts. För mig spelar det ingen roll om djurhemmet tar betalt av den nya djurägaren eller inte. Det är fortfarande gratis och lätt att stjälpa av sin katt på ett katthem. Den absolut bästa lösningen är att ta betalt för alla katter. Då kan vi lägga ner katthemmen och spara på haglet. | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-07-24 15:24 | |
![]() | Ptja, man kan ju låsa in alla katter i lägenheter för säkerhets skull. Katter kan självmant rymma hemifrån och byta hem. En del söker sina katter också. Personligen är jag tveksam till om innekatt är riktigt rätt mot djuret. Det är inte direkt fel, men inget att sträva efter. | |
| Biggalo | 2008-07-24 18:17 | |
![]() | Håller med till 100% att den bästa lösningen är att ta betalt för alla katter, då får ju katten högre status. Men sen är det ju inte så att det bara är att stjälpa av katten på ett katthem. Det ska mycke goda skäl till att de tar emot en katt. Det är alla katter som springer ute och inte har någon som tar hand om dom och katter som vanvårdas som i första hand tas om hand av ett katthem. | |
| _Candid - Ej medlem längre | 2008-07-31 14:32 | |
![]() | Blev glad då jag fick ett handskrivet brev, för att min vän som lämnade in en hemlös katt till Djurskyddet för ett par veckor sedan hade fått veta att den katten fått ett nytt hem nu =) Och det var ändå en vuxen katt, så nog finns det hopp! Jag hoppas att det går bra för dig och din katt också, du som skapade den här tråden ;-) Här är en artikel som berättar om att de flesta katter som tas om hand av djurhemmen får ett nytt hem, men de sju katter som bott på hemmet ända sedan i april och som ingen velat ta hand om riskerar dessvärre att avlivas. (Sju katter av de omkring hundra som sägs tas omhand av djurhemmet på ett år verkar inte som en särskilt stor andel tack och lov.) www.expressen.se/hus.../r adda-oss | |