Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 620 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| CHL | 2008-07-29 00:19 | |
![]() | inom min ras behöver man inte göra nåt särskilt. Inte måla rumpor, inte bleka, inte föna och framför allt inte FÅNA sig.. Så kanske är det olika i olika raser... vad vet jag. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-07-29 00:20 | |
![]() | mamman: jo de är stora, då jag hade mellisar så gällde bur. Som fönades :) | |
| Vigdir | 2008-07-29 02:16 | |
![]() | Har haft hund som jag ställde relativt ofta, eftersom han användes i avel. Vi ställde för att 1) det var kul, 2) meriter behövs för avel, 3) det var ett bra sätt att träffa trevliga hundmänniskor. Hunden gillade det helskarpt - för det mesta. Eftersom han var tax kunde humöret liksom variera litet... Gillade han inte domaren gick han inåt med tårna och svankade. Vissa domare gillade han annars så mycket att han studsade. Vi skulle aldrig ha fortsatt ställa om han visat att han ogillat det hela. Nu varierar det mellan raser vad man behöver/får/förväntas göra (jag är ingen fan av skrikandet i schäferringen, om man nu fortfarande håller på så, det var en tid sedan min hundställarkarriär). Taxar är ju inte precis rasen man fönar, i alla fall inte strävhåren. Vår var ren med klippta klor, och det förväntar jag mig att alla hundar är... Många raser måste dessutom ha bruksmeriter, vår tax var meriterad i viltspår. Detta eftersom rasens bruksegenskap är minst lika viktig som utseende. Och angående bur: Små hundar SKALL färdas i bur vid bilresa, om man vill ha dem kvar efter en krock. Och de flesta hundar trivs alldeles utmärkt med bur, alla hundar jag haft har gillat att krypa in under tak vid vila, i bur eller under köksbänken eller liknande. Så buren i sig är definitivt ingen plåga. Isses, tom min förra katt trivdes med bur och gick gärna dit och lade sig. | |
| barbi | 2008-07-29 11:20 | |
![]() | Oki de här me bur kan a förstå nu:=) men är meriter viktigt för er? vilka mer djur kan man ställa ut? ja fick en chock när ja köpte ett marsvin för flera år sen i en djuraffär när ja fick stamtavla me:=) alltså ja kunde ställa ut mitt marsvin ojoj:=) | |
| wintermynta | 2008-07-29 11:30 | |
![]() | Jag ställer ut mina råttor för att få en oberoende bedömning av dom som avelsdjur. Visst är det kul med meriter men det säger ingenting egentligen och det är inte det viktigaste.En råtta kan vara suverän på utställning men inte fungera hemma. Det viktigaste för mig är att se hur råttan klara en miljöomställning, att bli hanterad av någon annan än mig och även få åsikt på typ, storlek, färg och ev teckning mm. Sen är utställningar en samlingplats för andra uppfödare vilket gör att jag kan knyta kontakter för ev sammarbete. | |
| Vimla - Ej medlem längre | 2008-07-29 11:47 | |
![]() | Aldrig någon utställning | |
| Vimla - Ej medlem längre | 2008-07-29 11:48 | |
![]() | Tillägger,vi har en pudel med den allra förnämsta stamtavlan, spec på pappans sida.. | |
| dusa777 | 2008-07-29 12:41 | |
![]() | Jag föder upp Staffar som jag meriterar genom god hälsa och utställningar. En av mina hundar hatar utställningar och då slipper hon vara med om det, de övriga är helt förtjusta i "att visa upp sig". Dessutom känns det kanonbra att ha en frisk hund som dessutom är utställningschampion, dvs meriterad och som kan bidra till rasens standard och överlevnad. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-07-29 12:52 | |
![]() | Det är dock inte likhetstecken mellan utställningschampion och bra avelsdjur. | |
| dusa777 | 2008-07-29 12:56 | |
![]() | Som jag sade, god helsa (svart på vitt) plus utställningsresultat. | |
| dusa777 | 2008-07-29 12:56 | |
![]() | Hälsa | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-07-29 12:58 | |
![]() | Jag finner att det är synd att inte alla ställer ut sina djur och får en bedömning på dem. Det skulle underlätta något enormt för oss som vänar om våra raser. Som det är nu så försvinner så många in i den grå massan och det avlas på en liten klick. Det är inte mycket begärt att man ställer sin hund ett par gånger. | |
| dusa777 | 2008-07-29 13:02 | |
![]() | Håller med Trashone | |
| barbi | 2008-07-29 18:02 | |
![]() | låter så bra ställa ut nån gång om året men är de inte en massa träning? o de blir väl oftas flera en bara nån om året? | |
| girl83 | 2008-07-29 18:31 | |
![]() | min katt är halvras och skulle gärna vilja visa upp honom av ren stolthet, att han inte är helras gör inget. Jag tror att man mest vill visa upp sina djur av ren stolthet "den där katten/hunden är MIN, bara min lille snuttis" Sen finns det ju dem människor som är tävlingsinriktade men känner ägaren av att sitt djur tycker det är kul så är det nog inget djur"plågeri". Djur ska väl också ha hobbyn även om det inte direkt ligger i deras natur mer än att äta, sova, föröka sig och leka:P ja ni hajjar nog grejjen. Det är bara det att djuren tar efter och lyder, vet dem inget annat än att stå där och visa upp sig så.... vet dem inget bättre :) | |
| The_Viking | 2008-07-29 18:32 | |
![]() | Utställningar gillar jag inte men däremot tävlingar som tex agility, spårning och andra tävlingsgrenar där hunden får arbeta både fysiskt och psykiskt. Visst är det så att dom får göra det vid utställningar också men då är det mer för våran fåfänga än hundens bästa. Sen om jag måste ställa ut min hund för att få "cred" av SKK och övriga ras klubbar för att kunna sälja mer hundar så står jag över. Jag har skrivit i en annan tråd om vad jag tycker om utvecklingen av vissa rasstandarder och tänker inte gå in på det här. Barbi: Det är ju så att oavsett om du ställer ut en hund eller inte så måste man ju faktiskt träna med hunden åtminstone lite så den får jobba lite. Jag märker på min hund att han mår bättre om jag tränar med honom men tyvärr så är jag dålig på att göra det. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-07-29 18:34 | |
![]() | Varför inte läsa på varför hundutställningar, hönsutställningar, hästpremieringar mm finns. | |
| barbi | 2008-07-29 18:46 | |
![]() | japp de är klart att dom måste få jobba o bli aktiverade men ja vet att mina hundar gillar de:=) klart ja skulle vissa upp min hundar för att ja är stolt men ja tror inte att dom skulle gilla de:=) p.s ja de finns blandutställningar me:P | |
| lsaw | 2008-07-29 18:48 | |
![]() | Nu är vi riktigt överens trashone :) Nu är det några andra som lämnar dumma kommentarer. Vad är en halvras? En katt är en katt, en hund är en hund, en höna är en höna osv. Men det finns bara rasdjur och icke rasdjur, inga halvraser. Det stör mig att vissa kallar sina djur på det sättet (vilket jag inte skriver för att förneka att det finns fina djur för övrigt också, men låt oss hålla rasbegreppet där det hör hemma). Sedan slinker återigen den idiotiska uppfattningen in, att utställningar för djur handlar om skönhetstävlingar. Tro inte på de som skriver på det sättet, för de har själva inte något på utställningar att göra. En utställning är en spegling av en rasstandard och övriga individer, sedan vet jag vad The Viking menar. Jag har haft labbar (bruks) och ridgebackar. Hos fel domare premierades labbar som såg ut som tunnor med taxben och ridgar med korrekt ridge, men så hariga att de blev farliga. Men sådant är lika mycket upp till dig och mig som vill vara med och ansvara för hur en standard utvecklas, som det är upp till domarkåren. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-07-29 18:49 | |
![]() | (Sen så alla hundar som vill ha sina championat inom annat än utställning måste ha en utställningsmerit) Så man kommer inte undan ;) | |