Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade1
Mobilspel
Pågående19 718

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Yllepylle2008-08-05 14:23
Antal inlägg: 11

Och använd tvålen.

Nattravn - Ej medlem längre2008-08-05 14:30
Antal inlägg: 9141

"Att inte tvätta händerna efter toalett besök kan sprida ex. caliciviruset.. " - hur? Är det det där som tog sig genom 6 lager papper?

A2-s2008-08-05 14:34
Antal inlägg: 5

6 lager papper, ja då kan vi ju börja prata miljö också. Fattar inte varför det ska vara så svårt att tvätta händerna efter toa-besöket. använd mjukgörande salva om du blir lite torr.

zimba - Ej medlem längre2008-08-05 14:38
Antal inlägg: 2256

Man kan ju fråga sig hur spår av urin kan hittas på jordnötter på krogen? Jag tror ju inte att någon har kissat på händerna direkt.. Man ska nog tvätta händerna efter toabesök trots allt..

Nattravn - Ej medlem längre2008-08-05 14:40

På krogen spelar nog alkoholen sin roll med, tror du inte?

Trapt2008-08-05 14:41
Antal inlägg: 17

därför att du får viruset på händerna vare sig du använder en hel rulle eller en liten bit.. sen är det inte bara toalett besöket i sig, när du går in på muggen tar du i handtaget på utsidan, går du på toa ute å stan så kan du räkna med att det finns både det ena och den andra på handtagen på utsidan.. USCH.. men vill man vara boven i dramat och vara med och starta en epidemi så fine, men är man lite mer "mogen" kanske man tänker på andra än sig själv oxå.. vad du gör hemma hos dig angår bara dig, du behöver inte vara renlig hemma hos dig, men ska du ut efter ett toa besök där du skippat att tvätta händerna så srar du med dig skiten ut bland folk..

Undrar du varför man bör tvätta händerna efter toabesök så ber jag dig googla, eller gå in på smittskydsinstitutets hemsida..

gonewiththes2008-08-05 14:43
Antal inlägg: 47

Fast just caliciviruset är ju även luftburet.. så att skydda dig mot det kan bara vitpeppar och Jägermeister göra :)

Nattravn - Ej medlem längre2008-08-05 14:46

Trapt: "därför att du får viruset på händerna vare sig du använder en hel rulle eller en liten bit" - Undrar fortfarande hur. Är det som en loppa som hoppar till handen, eller färdas det som en gas? Isåfall bör man väl få det på mer än handen?

Har googlat och inte hittat någon direkt anledning att tvätta mig kliniskt varje toabesök. Länka gärna till den del av smittskydsinstitutets hemsida där jag kan läsa om varför jag bör ändra mig så ska jag ta detta i beaktning.

gonewiththes2008-08-05 14:48
Antal inlägg: 47

Eller förlåt, inte luftburet. Jag som tänkte fel!
Men smittar på väldigt många sätt.. så vitpeppar och Jägermeister är fortfarande det bästa :D

Nephelia - Ej medlem längre2008-08-05 14:59
Antal inlägg: 677

Så som de flesta tvättar sina händer, halvslarvigt, i tre sekunder under vattenstrålen, då kan man lika gärna låta bli. Ska händerna bli riktigt rena får man skrubba ganska bra mycket längre än så, och använda ordentligt med tvål. Och som sagt, bara för att man känner sig fräschare efter en slarvig snabbtvätt, så är man inte ett dugg fräschare, antagligen så är man bara ännu skitigare, efter att ha berört kranar mm. Och när man utför sådan ordentlig form av tvätt, så tvättar man även bort de 'goda' bakterier som finns på vår hud, som hjälper kroppen att hålla stånd mot de 'onda' bakterierna. Tvätta eller icke tvätta, det är frågan.

Så ja, Nattravn har en poäng eller flera, i det han säger.

grönöga - Ej medlem längre2008-08-05 15:29
Antal inlägg: 5570

Tanken på att en individ just torkat sig i rumpan efter tarmtömning, eller stått med snoppen i handen och inte tvättat sina händer och sedan tar på ställen även jag kan komma att beröra, eller direkt tar mig i hand... det äcklar mig.
Och vad det sen har med oralsex att göra förstår jag ärligt talat inte, det är isf min man jag utför detta med/på. Inte Nattravn eller vem månne det nu är som inte tvättar sina händer...

Jag tycker _hänsyn_ ska räcka som orsak till att tvätta sina händer.

ANDERStG2008-08-05 15:31
Antal inlägg: 7560

gonewiththes: Man kan inte bara välja en skillnad mellan i- och u-länder och påstå att den förklarar skillnaderna i diabetesförekomst. Och Illustrerad Vetenskap kräver mer salt än mördarsniglar.

Andra lika väl underbyggda slutsatser:
Diabetes är vanligare i vintersportande länder => skidning ger diabetes
Kungen och Hitler har aldrig setts på samma gång => kungen är Hitler
Fler brandmän korrelerar med större skador vid bränder => skicka färre brandmän

MonkeyPonkey2008-08-05 15:32
Antal inlägg: 96

En tanke bara är att det borde vara mer hygieniskt att INTE tvätta händerna på offentliga toaletter. Tänk bara på allt äckelpäckel som finns på vattenkranen som man måste ta i både före och efter man tvättar händerna.... *usch!*

zimba - Ej medlem längre2008-08-05 15:35
Antal inlägg: 2256

Inte konstigt att man undviker offentliga toaletter i största möjligaste mån..

Nephelia - Ej medlem längre2008-08-05 15:48
Antal inlägg: 677

grönöga: tanken ja. Men om personen har slarvtvättat händerna, dvs bara smetat ut skiten i händerna, och berört en massa äckliga ställen inne på toan, så är det ju inte fräschare, även om du tänker det.

upa - Ej medlem längre2008-08-05 16:01
Antal inlägg: 2565

Toabesök för definitivt inte med sig den största risken att bli smittad av virus eller bakterier. Campylobacter smittar vanligtvis genom livsmedel och inte genom toabesök. De allra flesta smittor som har med tarmbakterier att göra smittas inte vid toabesök. Skulle möjligtvis vara urinvägsinfektion hos kvinnor.

Vill man undvika smitta är det just handhygienen man bör ta fasta på. Som sagts här innan bör man tvätta händerna när tillfälle ges. Handsprit kan vara bra att ha med sig när man rör sig bland mycket folk och man vet att tex calicivirus är i omlopp.

Upplever man inte att man blir sjuk särskilt ofta har man ingen anledning att överdriva hygienen. Dock kan man försöka ta hänsyn till omgivningen eftersom det finns de som har sämre immunförsvar som man kan smitta genom att vara bärare av virus.

mommesfrites - Ej medlem längre2008-08-05 16:05
Antal inlägg: 7605

Ni som känner er bekväma med er bakterieflora, hur känner ni inför andras avföring?
T ex om ni torkar syrrans unge eller hjälper en åldring med toabesöket, går ni lika glatt utan att tvätta händerna då med?

piidii2008-08-05 16:05
Antal inlägg: 52

Ni måtte driva med mig....
vad skulle du säga om jag, som jobbar på sjukhus, inte skulle tvätta händerna och sedan ta hand om mina patienter...!
Nä, detta var en konstig tråd, och vad som var ännu konstigare är att det är så många som håller med dig. Det är en självklarhet att man tvättar händerna efter att man gjort ifrån sig, hemma eller på offentliga ställen. Man tvättar, tar papper för att torka händerna- medan kranen fortfarande är på och sen stänger man kranen med pappret mellan handtag och hand... Så slipper man att "bli lika skitig igen". Det är inte många vätskor som vi kommer i kontakt med i vardagen som innehåller så mycket gifter som urinen. Din egen avföring innehåller din egen bakterieflora men någon annans kan ge dig väldiga obehag. Detta blev ett lite rörigt inlägg men jag blir så full av åsikter kring ämnet att jag blir alldeles ifrån mig och då ser jag inte mig själv som överdrivet renlig...

upa - Ej medlem längre2008-08-05 16:13
Antal inlägg: 2565

piidii, jobbar man på sjukhus har man som skyldighet att i möjligaste mån undvika att smitta ner patienterna som oftast har ett redan nedsatt immunförsvar. Det är inte lika självklart att tvätta händerna när man har varit på toa hemma som när man har varit på toa under sitt arbetspass på sjukhus. Vilka gifter innehåller urin?
Tarmens normala flora kan ge dig själv stort obehag om bakterierna hamnar på fel ställe.

E Solu - Ej medlem längre2008-08-05 16:21
Antal inlägg: 4715

Urin är desinficerande, och i brist på flytande tvål kan man skölja händerna under strålen för att vara på den säkra sidan.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?