Spelrum
Giraffen17
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade40
Mobilspel
Pågående20 175

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Isaaac2008-08-10 08:48
Antal inlägg: 14

om ni hör röster när ni tänker, sök då hjälp.........

Come_play - Ej medlem längre2008-08-10 08:50
Antal inlägg: 754

Min inre röst stammar. Det är väl därför jag tänker samma tanke om och om igen.

bluebite2008-08-10 08:50
Antal inlägg: 502

för mig är det naturligt att tänka i både ljud och bild. beror ju på :)

men varför skulle det vara något at söka hjälp för? är det alltid helt tyst i dina tankar, Isaaac?

Pialina2008-08-10 10:26
Antal inlägg: 665

Iothal, monologerna finns som ord och meningar, men någon röst har de inte, de bara finns där. Som vinterresa skriver.

iothal - Ej medlem längre2008-08-10 10:59
Antal inlägg: 169

DennisPlz, jag är inte säker på att det verkligen är effektivare att läsa utan att ha någon inre röst när man läser. Med det menar jag att man kan läsa väldigt snabbt och framförallt med stor förståelse även med en inre röst.
Har du något som stödjer din tes?

Angående själva fenomenet, en.wikipedia.org/wik...ca lization

Ett test för speed reading samt läsförståelse - www.freereadingtest.com/

Vita loafers - Ej medlem längre2008-08-10 11:01
Antal inlägg: 201

Höra röster när man tänker, tråden är skapad av en schizofren och halva forumet nickar i takt och berättar om sina egna röster.

Mr CP med en inre röst som stammar samma tanke om och om igen... har du hockeymask på dig till vardags också?

Come_play - Ej medlem längre2008-08-10 11:20
Antal inlägg: 754

Neee, bara vissa fredagar. Här är min nya profilbild förresten:
farm1.static.flickr....1c 40f3.jpg

ylleylle752008-08-10 11:36
Antal inlägg: 62

Jag är döv MEN hur folk definiterar DÖVHET är upp till var och en - utan hörapparater hör jag NOLL (har 103/105 i decibel). Jag är DÖV - för jag är omgiven med teckenspråk och är beroende av teckenspråk - teckenspråket är min vardagliga röst. Men till frågan om döva hör sina tankar? Jag tänker i bilder och teckenspråk och med en inre röst som man hör.

Men alla är väl olika?
Allas tankar är väl utformade på ett sätt som passar ens person?

Det var någon som frågade eller snarare undrade om döva har tinitius... jag har det. Och det är jobbigt. Men likväl där är det ju olika - vem som får tinitius är en gåta.

Ha det!!!
//Ylle

stefanf2008-08-10 11:41
Antal inlägg: 1744

Tror att just tinnitus är ännu vanligare bland hörselskadade men är osäker på om det finns helt stendöva (döva från födseln och utan hörselrester) som har tinnitus..?

ylleylle752008-08-10 11:55
Antal inlägg: 62

stefanf - det kan jag inte svara på!!

Du kanske kan göra en undersökning?*blink*

//Ylle

E Solu - Ej medlem längre2008-08-10 15:18
Antal inlägg: 4715

En annan intressant sak: Vilket språk tänker du på, och vilken dialekt har din inre röst? Själv tänkte jag på norska när jag var liten, och konverterade gradvis till att börja tänka på svenska. Man kanske borde säga att modersmålet är det språk man använder i sina tankar? Tänker skåningar på skånska eller rikssvenska? :) Ibland tänker jag med flit på en annan dialekt, och detta resulterar i att jag tänker annorlunda än normalt.

Läsare av 1984 kan ju ana att beroende på vilket språk man tänker på, kan man tänka rikare eller fattigare. Saknar språket smidiga sätt att uttrycka "inget" så är det t ex svårt att tänka sig detta. Likaledes tycker jag när jag programmerar att det är lättare att tänka i språk som är välutvecklade, än i språk som kräver femhundra ord för att uttrycka en tanke.

Vita loafers - Ej medlem längre2008-08-10 15:19
Antal inlägg: 201

Finland borde i så fall vara ett u-land.

Vasterljung2008-08-10 15:26
Antal inlägg: 261

För min del är mina tankar fulla av förkortningar och förenklingar ungefär som när man skriver stödord på papper åt sig själv, det räcker ju om jag förstår själv. På samma sätt tänkte jag i en salig röra av finska och svenska när jag var liten och tvåspråkig, allt beroende på vilket ord eller begrepp som funkade bäst just då. Det är ju inte förrän man uttrycker sig i ord eller skrift som man behöver strukturera upp tankarna för att andra ska förstå. Jag är inte heller så kritisk eller petig med det jag tänker som på det jag säger eller skriver.

Satyra2008-08-10 16:27
Antal inlägg: 4561

Jag hör inte någon röst när jag tänker, varken när jag tänker egna tankar eller återtänker något någon annan sagt. Orden är helt tonlösa så att säga.

På tal om vilket språk man tänker på ... så fort jag intar alkohol börjar jag tänka på finska, vilket är mitt ursprungliga modersmål. Rätt lustigt, för i nyktert tillstånd är jag rätt usel på språket, men kan det flytande som packad, hehe. ;-)

Kan förresten teckenspråk också, (umgicks tidigare mycket med en döv väninna), men har aldrig tänkt genom tecken. Inte ens då jag tecknade som mest frekvent.

skrattblomma - Ej medlem längre2008-08-10 16:47
Antal inlägg: 76

Den röst, som en frisk människa tolkar som sin inre röst, som strukturerar ens tankar, är alltså ens egen "tanke"-röst.

Det förekommer, att människor, som lider t ex av Schizofreni, (som för tillfället är obehandlad), begår sjuka handlingar uppmanade av en röst de hör i sitt huvud. Det måste vara ens egen röst. Ingen annan kan ju tala i en annans huvud.

Nephelia - Ej medlem längre2008-08-10 16:59
Antal inlägg: 677

Vita loafers: varför borde Finland vara ett u-land menar du?

Nattravn - Ej medlem längre2008-08-10 17:18
Antal inlägg: 9141

ylleylle75: Kul att du tog dig tid att svara! :) Nu kommer jag bombardera dig med massa (urdumma) frågor. Först och främst; föddes du döv, eller har du skaffat dig dina egenskap med livets gång?

Hoppas du känner lust att svara. :) Om du vill kan du svara privat om du tycker det känns bättre.

Ha det fint du med. :)

E Solu - Ej medlem längre2008-08-10 17:25

En sak som är lite kul är att jag är gladare när jag tänker på norska än på svenska. Svenska är helt enkelt mer gjort för deprimerande tankar.

Nattravn - Ej medlem längre2008-08-10 17:26
Antal inlägg: 9141

Deg er en rulig gut da eg må smille ner eg hör deg talte.

E Solu - Ej medlem längre2008-08-10 17:31

Bara av att läsa ditt inlägg blev jag glad. Men när jag skrev detta blev jag ledsen igen :(

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?