Spelrum
Giraffen47
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
32
Inloggade81
Mobilspel
Pågående19 666

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tess 082008-08-21 14:33
Antal inlägg: 18003

Jag tycker du ska lyssna på diverse "katt-rehabiliterare" här och känna att det är ditt eget fel att den attackerade!!!
ALLA borde få utbildning i att läsa djurs kroppsspråk redan på dagis så att de vet allt man ska känna till om alla olika djurs beteenden.
Hade du gjort detta hade du redan VETAT att det är ditt eget fel och vi kommer aaaaaaldrig kunna tycka synd om dej för VI vet att du gjorde fel!!!

Tess 082008-08-21 14:33

ja... och så gillar jag ju ironi, då...

le-lou2008-08-21 14:34
Antal inlägg: 17500

Gladibyxan - sorry, jo katten är kastrerad.

Gladibyxan - Ej medlem längre2008-08-21 14:36
Antal inlägg: 42

le-lou: Tycker allvarligt det verkar vara något som inte står rätt till med din kompis... :)

micro1132008-08-21 14:36
Antal inlägg: 17542

Tess08

Djur som vistas i vårt samhälle skall lära sig människosignaler -- inte tvärtom.

Det skulle aldrig falla mig in att börja bete mig som en hund för att jag har hundar -- och jag skulle definitivt aldrig vika undan för dem för att de var irriterade. Krävs det, då är det godnatt jord för den hunden.

micro1132008-08-21 14:37

Tess08

Ok -- hann inte se det -- trodde du menade allvar

Tess 082008-08-21 14:38

Hehe... ;-)

mrsmuffin2008-08-21 14:39
Antal inlägg: 52

En psykiskt frisk katt anfaller inte på det sättet. En kompis till mig hade ett liknande monster som kunde komma som skjuten ur en kanon från andra sidan av rummet och högg sig fast i ben och armar på de som vågade hälsa på henne. Kompisen försvarade också sin lille gullige kissekatt (som hon kallade honom) tills han flög på henne och bet sig fast i halsen på henne. Hon klarade livet med 5mm tillgodo annars hade han bitit henne i artären på halsen. Katten avlivades prompt.

upa - Ej medlem längre2008-08-21 14:44
Antal inlägg: 2565

Jag är osäker på om man kan kalla det ena sjukt eller friskt. En katt som lever med människor i en för den helt felaktig miljö och sedan accepterar det lär väl vara en ganska sjuk katt? Tror det handlar mer om katterna är tillräckligt domesticerade eller inte. De katter som attackerar kanske upplever att de ständigt befinner sig instängda med ett hot och försöker göra sig av med det här hotet när tillfälle ges.

micro1132008-08-21 14:47

upa

Det är möjligt att du har en poäng där.

Personligen skulle jag aldrig skaffa katt om den inte hade möjlighet att ströva omkring utomhus.

Jag tycker alltså att katter hör hemma på landet och inte i en lägenhet i stan.

Gladibyxan - Ej medlem längre2008-08-21 14:57
Antal inlägg: 42

Instämmer till fullo med dig, upa.

le-lou: En vän till mig fick en liten katthona när den var väldigt ung. Den katten blev fixerad vid henne och var riktigt hetsig i sina lekar. Den ville inte heller gå ut ur lägenheten när den erbjöds det utan var rädd och ville tillbaka in till matte. Den brukade attackera hennes fötter och bita när hon sov. Inte så allvarligt som i ditt fall dock.
I vilket fall blev katten en normal och harmonisk katt efter att den fick flytta till ett par ute på landet och ägna sig åt jakt hela dagarna.
Nu menar jag inte att det är så klokt att släppa ut en aggressiv katt där det finns andra katter och människor hur som helst. Men miljöombyte kan göra otroligt mycket.
Sedan är jag inte främmande för att det finns psykiska problem och skador/tumörer och genetiska avvikelser som kan påverka och inte går att komma tillrätta med. Det borde vara upp till ägaren att avgöra om katten är hanterlig nog för henne själv. Hon borde ju känna den bäst. Vad jag tycker du nästan är skyldig att göra är att banka vett i din kompis så att hon förstår att man ine kan äventyra andras säkerhet. Där har du mitt fulla stöd :)

Tess 082008-08-21 15:00

Våra katter och deras ungar har också attackerat fötter och sånt när man sover, en av kattungarna väcker sin nye husse (nästan) varje natt genom att antingen busa/bita honom eller stormgosa och knäppa på motorn i husses öra...
Detta är dock bus/lek eller gos.. inte så som attacken le-lou beskriver..
Man ser ganska tydligt skillnad och denna skillnad "känns" på något sätt

upa - Ej medlem längre2008-08-21 15:14

En katt attackerar på ren instink. Själv blir jag väldigt förvånad över att mina två katter tycks ha såna starka spärrar att de i vild lek ändå gör skillnad på mina händer och kattleksaker.
Vi räknar kallt med att dessa spärrar ska finnas och kallar allt annat för sjukt. Det lär vara ett icke önskvärt beteende hos en katt som ska fungera som husdjur och sällskap för oss människor, men sjukt?
När min katt jagar mina händer under täcket och slutligen får tag i handen blir han som galen. Helst av allt vill han slita sönder sitt byte i stycken, vilket vore ett normalt beteende. Men eftersom han har dessa starka spärrar att inte göra matte illa så blir han självdestruktiv istället och börjar slänga sig fram och tillbaka för att få utlopp för all den instinkt och energi som väckts inom honom. Jag tycker faktiskt lite synd om honom då och blir ganska ödmjuk.

Jag tycker gott man iaf kan försöka förstå djuren. Samtidigt förstår jag le-lou, kattattack är inget att leka med.

13359912008-08-21 15:20
Antal inlägg: 376

Bara att se till att katten hamnar i katthimlen.
Det kommer bara bli värre för ägaren om
katten icke försvinner snart.

Har själv för ca 12-14 år sedan blivit biten av en katt
och åkte på blodförgiftning,
efter ca 3 månaders sjukskrivning var jag åter till till jobbet.
Men kunde ju lika gärna blivit av med benet.
Har fortfarande ärr kvar efter kattens klor och bett.

Hoppas dina sår läker ordentligt och du inte får
ngr ärr efteråt.

Försök att övertala din kompis att ta bort katten!

_abc_2008-08-21 15:47
Antal inlägg: 2200

Är det rättvist att avliva katten? Borde den inte få spykiskt vård eller tvångsmatas med psykofarmaka för att lugna sig istället?

brini2008-08-21 16:51
Antal inlägg: 7521

Det är aldrig fel på djuret - det är fel på ägaren!

upa - Ej medlem längre2008-08-21 17:46

brini, det lät ju gulligt, synd att det inte är sant.

Tess 082008-08-21 17:47

Det KAN vara fel (fysiska sådana) även på ett djur...

Limerick - Ej medlem längre2008-08-21 18:51
Antal inlägg: 4099

Försök och ta ett snack med din kompis en gång till.

Som jag ser det finns det bara två alternativ.
Och veterinären är inblandad i dom båda.

Det kan ju faktiskt vara precis som Tess skriver att katten är sjuk eller på nåt vis skadad och därmed reagerar tokigt i vissa situationer, kanske i rädsla för att den ska uppleva smärta.
En ordentlig undersökning av en kunnig veterinär löser säkerligen den gåtan i så fall.
Skulle det istället visa sig att katten är fullt frisk så har veterinären lösningar på sånt också! Tyvärr, men sant.

_Candid - Ej medlem längre2008-08-21 18:56
Antal inlägg: 2602

Jag håller helt med de som tycker att katten borde avlivas, jag tror inte att det finns så stora möjligheter att ändra på ett beteende hos ett vuxet djur, och väljer din vän att behålla katten trots detta så måste hon ju helt enkelt stänga in den någonstans när hon har besök.
Jag förstår inte hur hon resonerar som behåller katten, för det låter verkligen inte som ett friskt beteende hos ett husdjur.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?