Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående18 941

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Yazzman2008-08-26 20:58
Antal inlägg: 21

En ras innebär en genetisk differens - om man använder ordet i den mening som vetenskapen beskriver det. Ett folkslag är en grupp människor som skapar en kultur som inte är detsamma som t ex grannfolkets kultur.

Har inte kollat om uppslagsboken säger detta, men det är en enorm skillnad, och särskilt laddat är ordet ras när det tas upp tillsammans med ras. Kan vara bra att inte fela där, tycker jag.
Det finns tre biologiska raser på jorden idag, där det finns genetiska skillnader. Dock vet jag bara om att en ras har en fördel, oavsett levnadsplats och förutsättningar. Är inte jätteinsatt i ämnet.

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-08-26 20:59
Antal inlägg: 4127

Ja, folkslag är bättre och mer riktigt än ras Yazz :)

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-08-26 21:01
Antal inlägg: 4127

bara för att man är jude* skulle det självklart stå där uppe... Shalom! :)

swingmatism2008-08-26 21:03
Antal inlägg: 509

då jag i mitt andra inlägg i debatten skrev "Jude är en ras" så var jag noga med att lägga till, och märk väl, så att ni vet var ni har mig "om man ska vara sån."
och så, ovan "språklig finkänslighet" - definitionen är ju och förblir densamma och du förstår vad jag menar - om du däremot inte tycker om mitt sätt att dela in människor så kan vi ju alltid ta det i en diskussion för sig.

arf2008-08-26 21:08

en 5delmuslim, en 3/5 kristen och 1/5 ateist...

Yazzman2008-08-26 21:08

Jag struntar ju ärligt talat ganska mycket i ditt sätt att dela in människor.
Jag känner dig inte, kommer förmodligen aldrig att träffa dig, och jag lider personligen inte av dina uttryck och hur du använder dem.
Jag såg, när jag läste ditt inlägg i tråden, ett faktafel, och tänkte att en korrigering vore på sin plats.

swingmatism2008-08-26 21:13
Antal inlägg: 509

fortfarande, det var inte mer faktafel än ett fel i kommunikationen till följd av värderingar - du förstod fortfarande min poäng och din rättelse var inte särskilt befogad. men tack ska du ha

Yazzman2008-08-26 21:18

Jo, faktiskt så var det ett litet faktafel.
Men ta det inte så hårt - det är fullt "normalt" att egot tar skada vid såna här tillfällen. Därav den fortsatta diskussionen, för att visa på rätt och fel... Du kommer över det, det gör alla till slut.
Hej svejs på dej!

Gariam - Ej medlem längre2008-08-26 21:22
Antal inlägg: 2590

Det var ett faktafel och jag tycker rättelsen var bra och befogad.

Yazzman: Om du verkligen vill underlätta det hela så kanske du ska sluta mästra genom att tala om för andra att de ska sluta tänka, att de har normala egon, o.s.v.

pingvin20072008-08-28 16:47
Antal inlägg: 204

=)

Subutai2008-08-29 03:41
Antal inlägg: 234

Stark ateistisk men döpt kristen.

Mellituss2008-08-29 06:00
Antal inlägg: 13

Troende Kristen

Xpose - Ej medlem längre2008-08-29 06:43
Antal inlägg: 125

Jude är ingen ras, att vara jude kan både vara att tillhöra en etnisk (folk)grupp SOM att bejaka den mosaiska tron, dvs vara jude. Judaismen eller judendomen är däremot namnet på själva religionen, precis som vi säger kristendomen. De kristna är inga kristendomar eller kristnaism utan kristna.

Att leva i ett kristet land betyder inte per automatik att det är samma sak som att ha en kristen befolkning, något som tyvärr oftast beskrivs som så om man läser kartor, inforutor och liknande om länder. Man måste skilja på statsreligion jämfört med hur denna är förankrad i landet (hos befolkningen). I Sverige är fortfarande ca 75% medlemmar i den Svenska Kyrkan, men med det fallande antalet kyrkobesökare, jämfört med hur få som verkligen besöker kyrkan, är mycket lågt och inte i närheten av 75%. Dock är den kyrkliga traditionen som dop, bröllop och begravningar ganska konstant sedan man började mäta dessa 1975 (ca 6 miljoner av befolkningen).

Men det var inte detta frågan handlade om, jag är en teolog med en universal trosåskådning :)

ordhämnaren - Ej medlem längre2008-08-29 08:52
Antal inlägg: 1045

Subutai, när man är starkt ateistisk, tror man extremt mycket mindre än inte alls då? Eller tar det sig andra uttryck?

Subutai2008-08-29 09:05
Antal inlägg: 234

en.wikipedia.org/wik...ng _atheism

Där kan du läsa på om skillnaderna. Det vore ovetenskapligt att helt säga att gudar inte finns. Men jag tror att sannolikheterna är så små att jag hellre identifierar mig med stark ateism.

Sen är hela konceptet med gud lite luddigt; spelskaparen över matrix skulle kunna anses vara en gud. En gud som faktiskt skulle vara mer trolig. Så när jag pratar om gud så är det den abrahamiska guden jag talar om.

vulcan2008-08-29 09:10
Antal inlägg: 7666

hmm... om det finns en Pagan federation att vara medlem i så kunde nog ett motsvarande medlemsskap i en Sagan federation beskriva min personliga plattform. Sagan, förnamn Carl, vara bok om Kosmos jag fick i konfirmationspresent av mina farföräldrar (som alltid tog mig och mina lillgamla funderingar på allvar). Sagan - vars entusiasm och vördnad för skapelsen och alla dess mysterier visade mig att livet inte behöver bli platt och trist för att man avvisar tanken på övernaturliga varelser som styr och/eller påverkar oss. Först på senare år har jag fullt ut förstått vilken djup påverkan han har haft på min livssyn.

iothal - Ej medlem längre2008-08-29 09:18
Antal inlägg: 169

Att tro är att inte veta, vilket låter farligt i mina öron, så jag lutar nog mest åt någon praktiskt religion som baseras mer på logik och övning än dogma.

Family2008-08-29 10:23
Antal inlägg: 28

Ingen religion passar riktigt in på min syn och uppfattning men jag har nog en släng av andlighet. Är vegetarism en slags religion? Isof tillhör jag den.

kockelikocke2008-08-29 10:32
Antal inlägg: 204

Troende kristen....

ordminna - Ej medlem längre2013-11-17 19:08
Antal inlägg: 1076

Troende kristen.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?