Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade3
Mobilspel
Pågående20 032

Forumkategorier

Användare Inlägg  
grönöga - Ej medlem längre2008-08-30 23:16
Antal inlägg: 5570

Instämmer med dig där Neta_!

Gariam - Ej medlem längre2008-08-30 23:17
Antal inlägg: 2590

neta_: Gör en anonym anmälan istället.

R.I.P till katten.

grönöga - Ej medlem längre2008-08-30 23:17
Antal inlägg: 5570

Ett djur ska inte behöva hamna i ett tillstånd av panik inför/vid avlivning, om det går att undgå *vid olyckor och dyl går det inte alltid att förhindra..*

mammamu - Ej medlem längre2008-08-30 23:19
Antal inlägg: 1286

Jag ska ta å krypa ner hos min dogge nu, han börjar bli lite gammal nu å hänger inte med som förr.. Var å köpte en cykelkärra åt lillskiten så att han ska slippa kuta med eftersom han varken verkar orka eller vill längre. Då är det bättre att han får åka med när vi är ute å far, det ser riktigt skönt ut faktiskt. Det finns inte på min världskarta att han ska ut i skogen å skjutas eller få ett slag i nacken den dagen det är dags.. Inte den hunden som har legat i tio år bakom mitt arsele å sovit under täcket. Å andra sidan har han varken problem med bilåkning eller den underbara veterinären heller så resan dit lär inte bli något problem, även om det säkert dröjer många år tills dagen D kommer..
jag gör vad som helst för den där hunden å då innebär det ett värdigt slut där han får somna in lugnt och stilla. Det sista han får se är inte mig med höjd näve eller en bössmynning iaf..

trashone - Ej medlem längre2008-08-30 23:20
Antal inlägg: 18678

Att ge lugnande innan avlivning kan få vissa djur att få panik... Det sorgliga är att man vet ju inte om hur djuret skall reagera innan sprutan ges. Vet-stationen i Ume valde att inte ge lugnande alls just av detta skäl.

neta_2008-08-30 23:58
Antal inlägg: 75

gariam då gör jag en anmälan om det går är det dessvärre lagligt går det ju inte..var inne på jordbruksverket,å kolla oxo fatta det dom att kattungar får man avliva själv,men å andra sidan går det förhoppninsvis fort,men stog inget vad ja kunde se om vuxna katter.

skogstorparn2008-08-31 00:02
Antal inlägg: 2287

vuxna katter skjuter du.inget annat..

neta_2008-08-31 00:07

vadå inget????? annan här i stan går man till vet ,,eller vet kommer hem

Kolbxbo - Ej medlem längre2008-08-31 00:13
Antal inlägg: 1161

Hörde inte för länge sen genom en blogg samt en chatt kontakt. Nu i somras om nån kattmamma som blev överkörd. De dränkte kattungarna.
Fy så barbariskt.
Jag känner inte personerna som gjorde det. Men fan att folk låter pengar styra. Ha ihjäl kattungarna bara för att det är billigast så.

neta_2008-08-31 00:31

på landet när jag var litenslängde dom de små kattungarna i berget ller dränkte -men i dag finns ju aternativ.undrar bara har dessa ingen empati

skogstorparn2008-08-31 00:42
Antal inlägg: 2287

"på landet när jag var litenslängde dom de små kattungarna i berget"
inget att skryta över .men en mycket bra metod!

Porslin - Ej medlem längre2008-08-31 02:41
Antal inlägg: 108

Vad jag har hört av en kollega som har jägarexamen och vapenlicens är att det minst plågsamma när det är dags att avliva sin hund är att åka ut i skogen och skjuta den. Min kollega gör så med sina hundar som han har haft i jakten och eftersom hundarna älskar att vara med husse ute på jakt följer de gärna med och får somna in där de trivs allra bäst. Däremot att åka i bilen till djursjukhuset och sen vänta på sprutan är en mycket mer onaturlig och ångestladdad situation.

I mina öron låter det hur barbariskt som helst och jag kan inte fatta hur han klarar av att skjuta sin hund men ju mer han har berättat om det här och förklarat måste jag säga att det låter rätt sunt trots allt.

Nunnelunan2008-08-31 07:17
Antal inlägg: 1172

Man häpnar då man läser de flesta inlägg. Själv har jag vridit nacken av åtskilliga ICKE TINGADE huskattungar, jag har fått spruta med Pentobarbital (icke tillåtet, men utskrivande vet satt i köket och jag i sovrummet) som jag injicerat, jag har nackat kycklingar och jag har använt slaktpistol på lamm mm mm.
Det har således handlat både om både trokänare, djur som fötts upp för min kosthållning och djur med en oviss framtid!

Varje gång har jag känt att jag tagit ansvar för mina djur och sett till att de sluppit stress och att avlivningen skett snabbt.
Gud så många av er som kommer att tycka att jag är en barbar nu och jag kommer att tycka att ni är naiva!

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-08-31 07:31
Antal inlägg: 4127

Jupp, naiviteten och flödar jämnt när det kommer till husdjur...

ANDERStG2008-08-31 08:02
Antal inlägg: 7560

Kattungar verkar dödas på lika många sätt som det finns människor som handhar dödandet. När det gäller katter och hundar så dör de nog troligen rätt smärtfritt av ett välsiktat skott.

Nunnelunan2008-08-31 09:09

Absolut och stress är väl att utsätta ett djur för större lidande, än att göra det oundvikliga snabbt (även om det kan innebära att man får tvätta händerna efteråt)?

ANDERStG2008-08-31 09:12
Antal inlägg: 7560

När det gäller kattungar skulle jag nog säga att en sterilisering av mamman vore det humana.

trashone - Ej medlem längre2008-08-31 09:14
Antal inlägg: 18678

Tror knappast alla kommer vara överens i frågan. Och nog är det bättre att den djurägaren som inte på något sätt skulle kunna hålla sig lugn nog att slå/skjuta ihjäl sitt djur, faktiskt går till en veterinär.

Nunnelunan2008-08-31 09:15

Det finns säkert trådar där man diskuterar den saken också, men inte i denna!

Nunnelunan2008-08-31 09:18

Mitt sista var till ANDERStG!
Självklart trash, men jag tycker att vi andra (inkl du) kan få använda den metod som passar bäst - utan att vi diskuterar god eller dålig etik!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?