Spelrum
| Giraffen | 8 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 4 |
| Grisen Böjningslistan | 3 |
| Inloggade | 17 |
Mobilspel
| Pågående | 20 031 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ordhämnaren - Ej medlem längre | 2008-09-16 20:48 | |
![]() | y not, du har absolut en poäng, men att sträva efter en sådan värld känns förnuftigt. Den behöver inte utesluta alternativa eller utifrån komna kulturströmningar, man kan gott inkorporera nya idéer i gamla värdesystem. Att vi skulle nå något slags mål håller jag för otroligt, däremot tror jag att vi kan göra om den bedrift vi en gång lyckades med när vi byggde vårt språk, samhälle och hamrade ut grundläggande kommunikationsmallar. | |
| Prisa | 2008-09-16 20:49 | |
![]() | Tycker om ditt sätt Gilen ;D Har vuxit upp väldigt artigt, vilket är mycket roligare eftersom man lätt för lite mer respekt av vuxna människor på det viset.. (skryt) Tycker det är lite tråkigt att man använder order "ungdommar" och så drar vi alla över en kant som alltid.. håller med om att det finns de som är väldigt tråkiga till sitt beteende men det är trots allt "vissa ungdommar" långt ifrån alla... | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-09-16 21:04 | |
![]() | Jag vet hur man uppför sig. Faktiskt i vuxen ålder har jag svalt mögligt bröd hellre än att förolämpa värdinnan. För mig kommer det helt naturligt eftersom jag är relativt fritt uppfostrad av smått anarkistiska och antisociala makter och egentligen borde vara en stor buse. Antingen har man klass eller så har man det inte. Det märks så väl när man försöker krysta fram etikett så försök inte ens. Har ni inte läst SvDamtidning sedan späd ålder är det inte så mycket mer att göra. Det blir bara tacky av att försöka. | |
| Amiable | 2008-09-16 21:08 | |
![]() | Kan påstå att alla de ungdomar jag kommer i kontakt med(tösernas kompisar) är riktigt goa. De både hejjar, pratar allvar och tackar för maten. Det finns säkert många som inte har det som krävs av omgivningen. Men det kommer ifrån nån annan så som jag ser på det. Deras förebilder, är det inte föräldrarna så är det iaf nån annan. | |
| DILLIGAFF - Ej medlem längre | 2008-09-16 21:17 | |
![]() | jag tror att man ska fokusera på alla mesiga föräldrar där ute, det är där problemet ligger. 60/70-talist-föräldrar är rätt mesiga generellt, flumgeneration! klart att ungarna blir som dom blir! | |
| le-lou | 2008-09-16 21:21 | |
![]() | i skolan är ungdomar lite hur som helst. Där funkar det mesta, tom benen på skolbänken och lite gapiga kommentarer till en trött och utsliten lärare som inte orkar bry sig mer. Hur vi kan begära att de ska "uppföra" sig i andra sociala sammanhang är ju lite dubbelmoral, när vi så envetet tycker att den slappa stil som hålls i skolor är helt ok, och att lite diciplin DÄR skulle få oanade (hemska) konsekvenser... enligt tidigare trådar i ämnet. suck. | |
| pingvin2007 | 2008-09-16 21:29 | |
![]() | känner mig lite felträffad nu le-lou. du menar väl inte på allvar att ALLA ungdomar skulle vara så? vi har en rätt shabbig klass. men detdär med fötterna på bänken var väl o ta i!? förresten är det oftast så att eleven som skriker rakt ut etc. inte lyssnar på läraren om den säger till, men de försöker. även jag som inte är lärare. det kanske var så när du gick i skolan men inte nu längre | |
| soapan - Ej medlem längre | 2008-09-16 21:30 | |
![]() | Vad kan jag säga. Mina barn är inte tonåringar ännu, men det är ju tydligt att kompisarna har olika värdegrunder. På något sätt så måste jag ändå gilla att den lutheranska grunden börjar urholkas. Det behövs lite nya försök för att förbättra. Alla är väl inte strålande, men jag är övertygad om att dom flesta vägarna faktiskt leder till varma fungerande människor på sikt. | |
| le-lou | 2008-09-16 21:31 | |
![]() | pingvin - nej inte alls alla. | |
| le-lou | 2008-09-16 21:33 | |
![]() | däremot tycker jag att skolan spelar en grymt stor roll i det fetaste sociala experimentet vi har. Lärarna, systemet, vuxna som tillbringar tid med våra unga. Och jag tycker att det är för jäkla slappt på många håll i fråga om att lära ut och praktisera vanligt hyfs från det hållet i dag. thats it. | |
| pingvin2007 | 2008-09-16 21:34 | |
![]() | le-lou... ok=) | |
| Aurora Aurum | 2008-09-16 21:42 | |
![]() | jag anser att man ska uppfostra sina barn så att de kan säga tack för maten, tack för presenten, be någon artigt flytta på sig och tacka för hjälpen jag kan ge ett exempel, idag hade jag fel på min mobiltelefon, fick ringa enkndtjänst och en tekniker skulle ringa tillbaka. han presenterar sig och säger att han ska hjälpa mig, vilket gör att jag utbrister, tack du har räddat min dag (klockan är ännu bara 9 på morgonen) vilket gör att han säger; du har just nu gjort min dag till den vackraste med dina ord. det är såna ord som gör att vi får en vackrare och mer harmoniska värd (utan att flumma för mycket) med det vill jag ha sagt att de personer som i tidigare inlägg menat på att framkrystade tack är onödiga, så är det inte det, har man tack i ryggen och framför det gör man någon annan glad, försök ska ni få se ofta när jag genom mitt arbete måste ringa för att få hjälp på något sätt (försäkringskassan, migrationsverket osv) så säger jag alltid i slutet av samtalet; tack snälla du för hjälpen ofta blir folk extremt glada OCH generade för de är inte vana att få ett enaste litet tack som inte kostar ett endaste dugg att säga min mamma (som idag är över 70 år) brukade säga att vett o etikett ska man göra hemma utan publik så att det sitter i ryggen med publik då när jag var tonåring tyckte jag hon var skitjobbig, men idag så håller jag verkligen med henne och jag blir så glad när jag ser min son och sonhustru fostra sina barn med tack för maten och tack farmor för den fina presenten | |
| 1stclassriot | 2008-09-16 21:44 | |
![]() | jag blev mer uppfostrad att säga ja tack och nej tack av min kompis' mamma än min egen mamma ska jag ärligt säga. jag tror helt enkelt det beror på dagens föräldrar, de orkar inte med/bryr sig inte. när jag var på semester i turkiet så satt jag på balkongen i vår hotell-lägenhet och såg på några barn som sprang omkring med såna där stora schackpjäser som finns och lekte och slog och ställde i vägen för vattenspridaren som vattnar gräset på nätterna. De var kanske mellan 7-10 år och klockan var runt 22. Det var inte två-tre barn heller utan kanske 10 stycken. Var var de föräldrarna som inte hade koll på sina ungar? "Nu är det semester så nu låter vi ungarna göra vad dom vill" typ eller vadå? Jag är lite halvchockad faktiskt... haha | |
| Aurora Aurum | 2008-09-16 21:45 | |
![]() | ang skolan... nackdelen är idag att lärare inte 'får' säga till ordentligt på mitt jobb prata de om att redan på dagis lär man barn vilka rättigheter de har, att inte bli slagna och att de ska anmäla mamma o pappa för polisen om det händer och ingen vuxen har rätt att säga till dem om de vet att det är så, hur ska då någon vuxen kunna rätta ett barn | |
| Aurora Aurum | 2008-09-16 21:46 | |
![]() | 1stclass... föräldrarna sitter i baren och super | |
| Gilena | 2008-09-16 21:48 | |
![]() | Åh! Fler sådana kundsupportare! En sådan kommentar tillbaka när man är artig själv och tackar (det sitter ju i ryggmärgen helst att man gör det utan att tänka på det ens!) är verkligen en guldkant! Och fatta vilken goodwill för hela det företaget med sådana trevliga anställda! | |
| Dyslekso | 2008-09-16 21:52 | |
![]() | Har svårt att bestämma mig vilka som är värst, tonårstjejer eller tonårskillar. Känns som att tjejerna kommer undan med mer vardagliga hänsysnlösheter av typen vulcan nämner...fast å andra sidan gör killar värre saker när de är på det humöret. Gäng överlag visar väl också mindre hänsyn. Det tror jag är vanligt även bland fullvuxna. Man ser sig mindre för pga att man är så pass upptagen av det sociala. Inte bara alltså för att det skulle vara töntigt att vara artig (bland ungdomar alltså). | |
| Gunna F - Ej medlem längre | 2008-09-16 22:01 | |
![]() | "jag tror att man ska fokusera på alla mesiga föräldrar där ute, det är där problemet ligger. 60/70-talist-föräldrar är rätt mesiga generellt, flumgeneration! Herregud..detta var mittiprick !! Dilligaff.. // G.F | |
| Maybach | 2008-09-16 22:10 | |
![]() | Jag och mina vänner påpekar då och då att "dagens" 14-åringar är hundratusen gånger kaxigare och uppkäftigare än när vi var i den åldern (för bara 3, 4, 5 år sen). Så jag tror inte att man behöver jämföra en 2000-talets 14-åring med 14-åringar för årtionden sen för att märke skillnad. Jag tror verkligen inte att detta är en "inbillning". | |
| Maybach | 2008-09-16 22:12 | |
![]() | Tilläggas bör att om en person på en restaurang flyttat sig så att jag skulle komma förbi så skulle jag börja med "ursäkta" och avsluta med "tack" per automatik. Men såklart finns det mindre artiga även i min ålder haha.. | |