Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 12 |
| Inloggade | 36 |
Mobilspel
| Pågående | 18 882 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| vulcan | 2009-03-10 13:55 | |
![]() | hehe... har precis sett en av de värre sär skrivningar jag nånsin stött på. Från en forumkommentar i Aftonbladet apropå den inställda spelningen för Metallica: - vinterkräk sjuka - | |
| vindsus86 | 2009-03-10 14:09 | |
![]() | jag förstår inte när personer särskriver vissa delar av ett ord, men inte andra. som... "skrivbords underlägg". de kan väl iaf lära sig att vara konsekventa. eller åh. folk som skriver helt korrekt med stor bokstav och Ni, Er, etc. och låter så väldigt korrekta och formella och plötsligt... särskriver de. och förstår inte vad som är fel. det är sådana människor som är farliga för samhället. de skulle kunna lura sig in i någon någorlunda hög position för de talar/skriver fint och sedan sitter de där och sprider sina särskrivningar. ve! | |
| Ässät | 2009-03-10 14:19 | |
![]() | Ja när inte ens journalister kan skriva rätt så vete sjutton.. varje dag läser jag i Aftonbladet på nätet o herregud så dåligt dom skriver ibland. Kollar dom inte innan det går iväg? Kanske dax att göra det nu då isåfall :) Jag är lite allergisk mot särskrivningar faktiskt | |
| pennyjenny | 2009-03-10 14:25 | |
![]() | Ässät: Då lider vi av samma sjukdom. Jag klagar alltid på särskrivningar. Men så hittade vi ett recept i en pärm där jag själv hade skrivit "jätte gott". Min syster var tvungen att kommentera detta, men jag vet att det receptet skrevs ut när jag gick i lågstadiet. Men, jag håller med dig, det är dåligt när journalister har mycket särskrivningar i sina texter. Klart att det händer nån gång då och då, eller för att man är osäker på om det ska vara särskrivning på vissa ställen. | |
| Salthatten - Ej medlem längre | 2009-03-10 14:25 | |
![]() | Heter det "20-års-åldern" , "20 års åldern", "20 års-åldern" eller "20-års åldern"? "20 års-åldern", väl? Inget rätt på denna tipskupong:20-årsåldern. | |
| Hullabalo0 | 2009-03-10 14:25 | |
![]() | hur orkar man ens diskutera, särkskrivningar kommer alltid att finnas å har alltid funnits. Ännu mer ledsamt är folk som komenterar å påpekar varenda felstavning eller särskrivning eller hur man utrycker sej. | |
| Hullabalo0 | 2009-03-10 14:27 | |
![]() | kan man inte ångra sitt inlägg? kände att jag formulera mej väldigt uselt :) | |
| vinterresa - Ej medlem längre | 2009-03-10 14:34 | |
![]() | Är särskrivning det samma som sär skrivning? | |
| pennyjenny | 2009-03-10 14:37 | |
![]() | En särskrivning kan ju innebära att en hel menings betydelse blir en annan. | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-03-10 14:43 | |
![]() | Särskrivningar stör mig inte lite mycket som när exempelvis folk gör 10 stycken frågetecken, 20 citiationstecken eller 2 punkter ist för 3 DET är störande... | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-03-10 14:43 | |
![]() | lika mkt skulle dä ju stå! | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-03-10 14:46 | |
![]() | hehe såg även att jag skrev fel på citationstecken... (Bäst att vara noggrann här, med tanke på alla ordpoliser :)) | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-03-10 14:49 | |
![]() | Särskrivningar fanns faktiskt inte för ca 10 år sen. Möjligtvis kunde man se skrift med bindestreck (ex sjuk-sköterska) som skulle underlätta för barn, som hade svårt med skrivningen. Att vuxna skriver sjuk-sköterska eller sjuk sköterska gör mig sjuk. Särskrivning är 2000-talets skoskav. Apropå språk: Min för länge sen avlidna idol Gunnar Sträng var tyvärr emot "amerikaniseringen" av svensk ungdom under 60-talet. Han ville inte veta av engelska låneord t ex. Han sa: "Varför skulle vi införa utländska låneord, när vi har en adekvat, inhemsk vokabulär disponibel". Ungarna som ville lära sig engelska bara gapade och fattade inte vad gubben menade. | |
| MONANOM | 2009-03-10 15:20 | |
![]() | Tycker att det verkar vara en fluga att kommentera särskrivningar | |
| idolennicko | 2009-03-10 15:26 | |
![]() | Jag tycker jag med.... nya flugan liksom. Samma sak som sms språket | |
| kulåspela | 2009-03-10 16:23 | |
![]() | Jodå "mommesfrites", visst har särskrivning funnits i alla tider. Folks oförmåga att skriva sammansatta substantiv, och deras sätt att använda kollektiva substantiv är rent bedrövligt! Svenskar är överhuvudtaget dåliga på att behärska sitt eget modersmål, tyvärr. - Det är rätt genant faktiskt. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-03-10 16:31 | |
![]() | Visa mig gärna exempel, för att övertyga mig. I min värld förekom det aldrig i brev, böcker, tidningar mm före det här århundradet. Har följt skolans svenskaböcker i decennier. | |
| Tess 08 | 2009-03-10 16:32 | |
![]() | Ganska jobbigt med de som envisas med att kalla "...." för situationstecken ... Det är från ett citat och alltså heter det citationstecken! | |
| Tess 08 | 2009-03-10 16:33 | |
![]() | En am mina barn första läsebok i skolan bestod av bindestreck till största delen... Det var far-mor och sånt. Riktigt illa! | |
| MONANOM | 2009-03-10 16:37 | |
![]() | "Svenskar är överhuvudtaget dåliga på att behärska sitt eget modersmål, tyvärr. - Det är rätt genant faktiskt." Enligt dig eller någon större undersökning? | |