Spelrum
Giraffen25
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade45
Mobilspel
Pågående20 220

Forumkategorier

Användare Inlägg  
lejonmix - Ej medlem längre2008-09-30 17:47
Antal inlägg: 2692

jag tycker att man gifter sig sjukt tidigt ute på landet. Avveckla skiten ;)

Hm i en del förorter gifter man sig tidigt också- eller nej, det är mest förlovningar bara.

Väx upp innan ni förlovar er och gifter er. 24 år och gafflar om svärmor som TS gör. Skilda världar alltså.

mollee - Ej medlem längre2008-09-30 17:47
Antal inlägg: 6087

Själv kommer jag bra överens med min svärmor, trots att hon är lite hönsmamma åt min pojkvän och lite överbeskyddande. tycker insändaren skall ta sig ett allvarligt snack med sin, och säga åt henne på skarpen. Inte fan skulle jag låta att min svärmor uppfostrade mina/mitt barn (om jag hade något)

micro1132008-09-30 18:08
Antal inlägg: 17540

mollee

Då får mina svärdöttrar det väl förspänt i så fall -- -för jag anser att killarna skall städa, laga mat och tvätta redan när de bor hemma, och tycker definitivt att det är mannes sak att ta hand om sin kvinna så långt han kan.

Min egen man lagar också mat, städar, bakar, och tvättar kläder -- mycket mycket mer än mig -- trots att han jobbar och jag är sjukskriven.

pensionären2008-09-30 18:08
Antal inlägg: 258

mollee. Jag tror inte att pojkar er mer morsgrisar än tjejer, och vad menar du med morsgrisar?? har fostrat båda könen att vara självständiga. Idag är det väl snarare så att båda jobbar och hjälps åt.
Det upplever jag med våra barn och deres familjer.

micro1132008-09-30 18:11
Antal inlägg: 17540

lejonmix

Jag var 23 när jag gifte mig -- och hade då redan två barn ... sedan dess har jag levt i ett harmoniskt förhållande.

Att du inte funnit dig tillrätta i ett äktenskap och valt den vägen, tycker jag inte är en anledning till att avskaffa äktenskapet eller att hacka på andra som valt att slå sig till ro med sin älskade.

le-lou2008-09-30 18:34
Antal inlägg: 17498

Jag hade också problem med min dotters farmor i början, när dottern var miniliten.
Hon la sig kanske inte i saker, men jag kände att hon var inne och pillade på mammarollen inte bara en gång om man säger så.....och jag lät henne iofs göra det, eftersom människan är ändå det snällaste som går i ett par skor.
Gnällde mest av mig till min sambo - visst, han förstod men jag skulle ha pratat med farmor direkt inser jag i efterhand.

Gränsen gick dock ett par år efter, när hon ringde och bokstavligen skällde ut mig för att jag hade försovit mig med dottern, så hon kom försent till dagis.
Där satte jag ner foten och fick ett smärre utbrott på henne. Tror hon blev lite chockad, och jag kanske med av mig själv - men jag tog så illa upp och såg rött.

Sedan den gången är faktiskt allt frid och fröjd, och jag uppskattar henne MYCKET. Hon är faktiskt världens bästa farmor som ställer upp i vått och torrt, jag tror bara att jag var för dålig att sätta gränser i början, och att hon var kanske lite väl mycket involverad, hon menade väl men blev till slut för mycket och väldigt fel i mina ögon.

Mitt råd är att prata med din svärmor - kanske krävs det att du blir förbannad för att det ska svänga om? Farmödrar o mormödrar är viktiga personer i barnens liv anser jag, och alla tjänar på om man kan umgås och ha en fungerande relation.

le-lou2008-09-30 18:37
Antal inlägg: 17498

vad gäller mammor och söner - haha. Jag kan bara titta på min mamma och mina bröder, min pojkvän o killkompisar och deras relationer med sina mammor så ser man en stor skillnad. En son kan tydligen inte göra fel i en mors ögon?
Än idag får jag hjälpa till med middagen hemma, fast mina bröder kan slappa i soffan... för inte ska väl de behöva hjälpa till..så som de sliiiiter... Ja tjena, vuxna människor allihop men gnäller jag är jag lat. När jag egentligen bara är väldigt för jämlikhet ju :O

lejonmix - Ej medlem längre2008-09-30 18:38
Antal inlägg: 2692

micro- jag hackar inte- Jag konstaterar bara att det är en sjukt skillnad om man tittar demografiskt mellan landsorten o storstaden.

Det gick förresten en stor del av två kurser ut på...på universitetet.

Förstagångsföräldern har ett snitt på 35 år i Uppsala förresten.

little_loca2008-09-30 19:00
Antal inlägg: 2

Det är normalt att hata sin svärmor. Speciellt om man är tjej. Man slåss liksom om stackars killen.

Jag däremot älskar min svärmor! Hon är så duktig med barnen och ställer upp som både barnvakt och hundvakt och pekar aldrig med pekfingret när det gäller uppfostran utan hon säger att allt man gör är bra. Sen är det klart att hon ger tips och säger sina åskiter när det gäller barnen om hon är orolig för dem. Man är ju faktist en familj, och DU är barnens mamma det kan ingen ta ifrån dig så var inte så hård mot svärmor. Har du ingen man? Kan inte han be henne att lyssna på dig eller är han helt handlingsförlamad? Låter onekligen som det.

pensionären2008-09-30 19:13
Antal inlägg: 258

little_loca Det du säger att det är normalt att hata sin svärmor stämmer nog, är glad att kunna säga att jag tror att jag som svärmor är ett tillskott i familjen, har gärna mina barnbarn, ställer upp om för dom vuxna när dom vill åka iväg för sig själv.

BugBig - Ej medlem längre2008-09-30 19:15
Antal inlägg: 200

Arsenik? :-P

Memme842008-09-30 20:56
Antal inlägg: 23

jag ska bara till lägga med att man behöver inte alls ha bättre kontakt med sina morföräldar än sina farföräldrar..Jag har mycket bättre kontakt med min farmor tex än vad jag någonsin har haft med min mormor och morfar. Jag kan hålla med om att killar är mer morsgrisar..min sambo är verkligen det. Jag däremot fick vid tidig ålder lära mig sånt som man kanske inte lär sig förren man flyttar hemifrån. När jag och min sambo flyttade ihop så fick jag lära han allt som jag fått lära mig själv...för hans mamma hade alltid gjort allting åt honom...

OneW2008-09-30 21:09
Antal inlägg: 1207

Memme, jag var i samma situation. Jag var själv väldigt tjurskallig och tyckte att hon minsann fick rätta sig efter mig och mina villkor.
Men vet du vad, du kommer själv en dag att bli farmor... Din sons flickvän kanske känner samma sak och du kanske tycker att hon gör fel..
Gör som jag. Omvärdera situationen och ta ett steg tillbaka.
I dag kan jag skryta med att jag har världens bästa svärmor och jag hoppas verkligen att du och din svärmor kan få ett lika bra förhållande. Det är så mycket värt!

lellemor2008-10-01 11:40
Antal inlägg: 341

Det jag reflekterade över är dom flesta som inte tycker om sina svärmödrar har en man som varit ensambarn.
Det kan vara så att som mamma till ett barn hinner man med att städa diska m,m OCH kanske inte gillar tanken på att han(sonen) ska behöva slita i hemmet,när han har jobbat hela dan.För det klarade hon (svärmor) av.(många hemmafruar eller deltid)
Men idag så har mammor ett helt anat liv.
Har själv suttit i samma sits som många här. Och min ex-svärmor kan jag fortfarande inte med.

Nu är jag själv både svärmor och mormor men lägger mej inte i vad dom gör.Vill dom nått får dom ringa.Ringer själv när jag vill veta eller behöver nått.(tex.datorhjälp)

Dom bestämmer var dom vill vara på storhelger.
Tycker jag att den lilla tiden dom skulle lägga ner på den min familjen på julen (har barn kvar hemma) och det blir stressigt även för mig för våran tradition behövs rubbas så säger jag det.
Hon har 4 olika familjer att dela tiden på julafton så hellre en heldag förre eller efter. Och det har dom lärt sig så en av svärfädrena får sin jultradition. Fast det skulle vara kul att ha dom här på julafton en hel dag.
Så nått lärde jag av min ex-svärmor att aldrig kräva nått som jag inte själv skulle ha gjort då.

lellemor2008-10-01 11:41

Finns det inga karlar som har problem med sina svärmödrar?

Memme842008-10-01 11:49
Antal inlägg: 23

lellemor det du säger det är precis så det ska vara. Man ska inte kräva nånting av sin son och han familj. Som svärmor då. Utan man ska göra precis som du göra..du måste va den perfekta svärmorden..

katalias - Ej medlem längre2008-10-01 12:24
Antal inlägg: 2032

Lellemor, nog tror jag att många karlar har det jobbigt med sina svärmödrar men de kanske inte pratar om det med sin kvinna? Av rädsla för att kvinnan och hennes mamma är för tajta och mannen därför inte tror att han skulle få gehör. Bara en tanke.

tae2008-10-01 16:49
Antal inlägg: 30

Svärmor lägger sig i anser en del men hur är förhållandet till den egna mamman om hon ger råd m m?

lellemor2008-10-01 16:49

Perfekt vet jag inte om man är,men av egen erfarenhet vet man vad man ska försöka undvika.
Men det vet man inte heller.Dom kanske tycker att man inte bryr sig tillräckligt.
Men det får dom komma och berätta isåfall.

hjortfot2008-10-02 13:35
Antal inlägg: 280

Min föredettas syster var sån som skulle tala om hur jag skulle sköta mina barn och mitt hushåll.... blev tvärtokig....

Min svärmor som jag har nu är kanon...hon lägger sig inte i något om man inte ber om det.

Kram alla...

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?