Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 20 160 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-10-03 00:08 | |
![]() | Mouche och vulcan, jag beundrar att ni orkar och kan bringa balans i trådarna! Skulle vilja säga att låt flickan vila i frid och ju fortare folk slutar rota i såren hos alla inblandade, desto fortare finner nog de också frid. Ni förstår väl att mamman är utom sig av sorg, vrede, anklagelser både mot sig själv och myndigheter. Det är allvarliga anklagelser att påstå att läkare, polis och behandlingspersonal har gjort grova tjänstefel. Vad har man för belägg för det? | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-10-03 00:10 | |
![]() | Jag fick för mig att i sorg fick man säga vad man ville... | |
| Caligatia | 2008-10-03 00:21 | |
![]() | Mommes, det är självklart att jag förstår mamman! Och trash, i sin sorg får man säga det mesta. Det skadan består i är alla människor som utan större kännedom än en hemsida på internet spekulerar i ämnet. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-10-03 00:23 | |
![]() | Jag refererade till trådar här på forumet där man i sorg fått lov att säga vad som helst, och dessa personer har man inte fått kommentera. Jag tycker inte man får gömma sig bakom sorg och säga vad man vill. | |
| Caligatia | 2008-10-03 00:25 | |
![]() | Det tycker inte jag heller, därför jag menar att man får säga det mesta - vilket ger utrymme för undantag. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-10-03 00:26 | |
![]() | Aja glöm. | |
| micro113 | 2008-10-03 00:29 | |
![]() | Paniksurr Att vara källkritisk är bra --- men nu börjar du faktiskt slå över, det finns gränser för allt.... | |
| Sajto | 2008-10-03 01:07 | |
![]() | Tycker faktiskt att det e många som bord ta ansvar för Felicias död.. En tonåring som mår så dåligt som hon mådde klarar inte av o hjälpa sig sj! Och det e sorligt att vi lever i ett 2000-tals Sverige o folk inte får den hjälper dom behöver speciellt när man mår så psykiskt dåligt som hon mådde, det e lätt o skylla på henne för det som hände! Men vad har hänt med medkänslan för varandra? Hon borde ha fått proffesionellt hjälp långt före hon hamna i nån behandlingshem, Sorligt att alla ska skylla ifrån sig o säga jag gjorde allt ja kunde det fanns inget mer ja kunde göra, hemskt att dom som har för jobb att hjälpa utsatta personer, oftas blundar för det o skyller på alla andra!!! Tyvärr e F långt ifrån ensam, utan det finns gott om människor som lider i det tysta och som inte mår så bra!! Var har medkänslan för sina medmänniskor tagit vägen? R.I.P Felicia! | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-10-03 10:27 | |
![]() | Jag får en känsla av att mamman har dåligt samvete. | |
| anna-79 | 2008-10-03 11:03 | |
![]() | Det är klart mamman har dåligt samvete vad som än hänt!! Hon sitter nog och undrar vad hon kunde ha gjort annorlunda redan från det att Felicia började må dåligt!! Det skulle nog alla göra!! Om man ser det hela från ett annat perpektiv så kan man tänka att mamman om hon så frivilligt placerade Felicia på behandlingshemmet eller om hon vart tvångs placerad där så lämnades ansvaret om henne på myndigheterna och behandlings hemmet! Då kan man som förälder klandra dessa inblandade för att det gick så långt att hon till slut tog sitt liv, när det var för att hon skulle bli bättre och må bättre som hon var där!! Förstår ni hur jag tänker?! | |
| Paniksurr - Ej medlem längre | 2008-10-03 11:16 | |
![]() | Micro, om man anklagar någon för mord så skjuts ju också gränserna fram för att vara källkritisk. Speciellt när man hjälper till att för det vidare. Det här behandlingshemmet KAN som någon påpekat ha varit väldigt dåligt och så vidare, men här handlar det om MORDANKLAGELSER från en mamma- Därför bör det ju vara just extra viktigt att just vara källkritisk och ställa sig en massa frågor. Om man vänder på det, att era anhöriga eller någon ni känner på nätet blev anklagad för mord utan att vara dömd för det...Skulle ni då också bara nöja er med att höra den anklagande personens version och det i en partsinlaga där personen själv kontrollerat vilket material som ska läggas ut? | |
| micro113 | 2008-10-03 11:26 | |
![]() | Paniksurr När det gäller behandlingshemmet och den utredningen så håller jag helt med dig. Man måste ha alla fakta på hand för att kunna uttala sig om skuldfrågan, eller ens göra en utredning... Det jag reagerade emot var det du skrev om din reaktion när media rapporterar om en våldtäkt etc.. I det läget kan man ju inte avstå från att publicera för att den eventuella gärningsmannen inte har fått säga sitt i saken. Det media skall göra där är ju att rapportera om den anmälan som kommit in, och vad polisen har för kommentar till saken. Det vore i högsta grad olämpligt och snaskigt om de skulle söka upp offret för hennes veriation och sedan ställa den mot gärningsmannens. För att inte tala om att rättssäkerheten då helt skulle försättas ur spel. De vittnesmålen skall sparas till rättens handläggning -- och först efter att dom fallit är det relevant att framföra dem i media -- men man måste ändå kunna rapportera om en misshandel, våldtäkt etc etc .. på basis av den grund som finns i anmälan. Jag hoppas du förstår hur jag menar. | |
| micro113 | 2008-10-03 11:31 | |
![]() | Paniksurr Jag kan tillägga att min ena son blev falskt anklagad för våldtäktsförsök -- och att det stod om det i den lokala tidningen. När utredningen lades ner med tyngdpunkt på att inget brott begåtts och att det handlade om en falsk anmälan -- så stod det inte ett ord om det i samma tidning. Visst ... det kan väl kännas lite surt -- men jag anser ändå att journalisterna skött sitt jobb. Deras uppgift är att hålla folk uppdaterade om vad sker omkring dem -- och då utgår man från det material som finns till hands och som fortfarande är aktuellt.. Om någon våldtog tjejer i min lilla by, och jag inte fick reda på det förrän min egen tös råkar illa ut -- då skulle jag blir skitförbannad .... eftersom jag då inte fått en möjlighet att skydda mitt barn. | |
| ryssbrud - Ej medlem längre | 2008-10-03 11:32 | |
![]() | jag röstar på självmord då bestämmer man ju själv iaf ja, jag vet att jag hoppade ifrån tråden men självmord smäller högre | |
| anna-79 | 2008-10-03 11:40 | |
![]() | Vem vet om det här behandlinshemmet var bra eller inte!! Tyvärr så finns det många dåliga, därför reagerar nog människor som dom gör och det är också därför jag skrev tidigare att staten måste få upp ögonen för dessa hem och kanske ändra regler för hur man får öpnna ett behandlingshem och ha bättre kontroll på dessa!! Det är klart att det är hemskt om en person blir anklagad för något som inte hänt!!! Jag personligen har aldrig anklagat en ensam person i det här fallet utan haft tankar om ifall detta behandlingshem varit bra eller inte! Och NEj det kan jag inte veta 100% för jag har inte all fakta!! Men undra och tycka och tänka om saker har jag och alla andra rätt och göra! Från alla perspektiv | |
| micro113 | 2008-10-03 11:49 | |
![]() | anna-79 Rent generellt kan säga att kontrollen på behandlingshem idag är mycket dålig. Det gör att personalen får dåliga verktyg att arbeta efter, eftersom det ofta saknas klara instruktioner och pågående etiska diskussioner. Ofta färgas arbetslagens metoder av den enskilda chefens förmåga att skapa rutiner och bedriva uppföljning. Vilket kan vara rent omänskliga uppgifter att ensam hantera. Bättre kontroll och bättre personalvård skulle vara önskvärt på de flesta behandlingshem ....... och syftet skall vara att ge personalen det stöd de behöver för att kunna bedriva en bra verksamhet. | |
| Paniksurr - Ej medlem längre | 2008-10-03 11:55 | |
![]() | Micro, jag vet att det skrivs alltför sällan i fall som rör falsk anmälan om våldtäkt. Alltför väl. Ett problem är det jag nämnde i ett tidigare inlägg. Uppgifter från polis och åklagare blir till "sanning". Och det även i de fall där man som journalist kan känna stor tveksamhet men där det ändå har ett nyhetsvärde. Därför så nog att skriva "Misstänks för våldtäkt" eller "En anmälan om våldtäkt..". Det finns flera sådana exempel och det är tragiskt. Än mer tragiskt är den inställning åklagare ofta har till falska anmälningar. PÅ många ställen läggs det inte ner speciellt stora resurser på sådant. Men Micro, då frågar jag dig..Om den tjej som anmälde din son för våldtäkt gjorde en sida där hon namngav honom och sedan la ut delar av förundersökningen eller allt som talade för att det hon sa var sant samt skrev en egen berättelse. Skulle du då vilja att de som läste det länkade vidare på flera ställen och sa "Jag tror på våldtäkt", "Polisen var inkompetenta", "klart det är något skumt", "klart att tjejen blev våldtagen, varför skulle hon annars anmäla det?" och så vidare utan att de ifrågasatt materialet? Nu blev det här off-tropic från ursprungsämnet men eftersom du vände dig till mig i ditt inlägg svarar jag. | |
| belugavis - Ej medlem längre | 2008-10-03 11:58 | |
![]() | Det man också kan se är att informationen från behandlingshemmet/socialt jänst till mamman har brustit. Alla människor behöver få logik i ångestsitutationer. Att hemmet lagt locket på direkt måste ha skapat mycket ångest i sig. Men orsaken kan ju vara skuld. Alltså att inblandade personer känner skuld för att man haft en person i sin vård som lyckats ta livet av sig alternativt mammans tro om mord...Man vill snabbt glömma just pga de känslor av skuld/skam och för att hemmet ska kunna fortsätta som vanligt. Oavsett vad som hände känns det inte som att informationen gått riktigt till ang uppgifter. Sekretess i kontrast till att en förälder har rätt till insyn/kontakt, info att hemmet var frivilligt. En viss typ av maktstruktur och maktmissbruk framgår som inte är ovanlig men väldigt läskig. Vanmakt i sig av att inte få info kan ha bidragit till mammans känsla av att allt gått fel. Därför tycker jag att en oberoende instans borde kunna få granska allt från början till slut. Man ska skapa en oberoende instans, inte som i Lex Bobby,där man får granska först efter en persons död, utan det borde finnas en instans i Sverige där personer som anser sig felbehandlade, dvs att hem eller socialtjänst inte följer de regler som är uppsatta..kan bli anmälda och få hjälp. Men det är en egen sak för sig som jag kom in på nu | |
| micro113 | 2008-10-03 12:09 | |
![]() | Paniksurr Ja-det är jätteviktigt att skriva ut "misstänkt för.." eller "anmälan om".. Om det inte är en självklar våldtäkt -- vilket vissa överfallsvåldäkter kan vara. Jag skulle givetvis inte uppskatta en sådan sida ... och skriver också att jag tycker du har rätt som är källkritisk i det här fallet, men att du gå lite till överdrift när du diskuterar rapporteringen kring just våldtäkt, misshandel osv. Jag anser inte heller att man kan döma någon på det material som finns i en dagstidning ... och det är ju inte heller tidningens uppgift, den skall bara rapportera. I det här fallet ställs frågan på sin spets, och mamman vill att man skall stödja hennes åsikt att flickan blev mördad. Jag vet inte om hon har rätt eller inte .... jag tycker fallet är skumt, men vill, liksom du, ha tillgång till hela utredningsmaterialet innan jag dömer. Jag har ju också lite svårt att förstå varför polisen skulle hålla behandlingshemspersonalen om ryggen och mörka ett brott. Det är ju inte så att de räknar dem som kollegor, eller har något direkt samarbete över yrkesgränserna -- så det blir svårt att se polisens motiv -- och i nästa steg åklagarens motiv. | |
| micro113 | 2008-10-03 12:12 | |
![]() | belu Det är Länsstyrelsen man vänder sig till om man anser sig vara felbehandlad av socialtjänsten, eller behandlingshem ..... det är alltså LS som är granskande och dömande. Behandlingshem kontrolleras också av Statens Institutionsstyrelse -- när det handlar om tvångsvård, och man kan givetvis överklaga beslut eller begära utlåtande från dem också. | |