Spelrum
| Giraffen | 13 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 5 |
| Inloggade | 18 |
Mobilspel
| Pågående | 19 082 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Skoghall - Ej medlem längre | 2008-10-04 19:30 | |
![]() | jag gillar att du gillar pussy | |
| kermis | 2008-10-04 19:41 | |
![]() | Dalkullan: Men alltså.. hur kan du då veta om pussi är ett billigt eller dyrt foder? Det kan mycket väl vara så att ett djuraffärsfoder blir billigare än pussi om du räknar på dina utgifter. Då behöver du inte ens fundera på var på rankinglistan pussi kommer :) | |
| Dalkullan | 2008-10-04 19:48 | |
![]() | ve inte men där de säljer sånt där foder i säck i närheten av där jag bor är det dyrt (granngården)och jag vill inte köpa nån stor säck och så kanske inte katterna äter eller också äter de jättemycket.... pussi hamnar väl nånstans mittemellan när det gäller pris antar jag | |
| kermis | 2008-10-04 19:55 | |
![]() | granngården håller samma rekommenderade utpriserna som vi andra i de flesta fall... Och de allra flesta sorterna har du smakgaranti på. Äter inte katterna så går du tillbaka med fodret och du får dina pengar tillbaka, inga problem! och varför tror du att dina katter skulle vara av de få som inte alls klarar av att reglera sitt foderintag? Du ger dem ju fri tillgång till fodret nu och det funkar ju... så varför skulle det här vara värre? Jag förstår inte att du är så emot att kolla vad du lägger ner på kattmat och ser om det finns både billigare och bättre sorter därute... | |
| Dalkullan | 2008-10-04 20:42 | |
![]() | jag är inte emot det men vet inte hur jag ska kunna kolla det när katterna äter olika mycket mat vid olika tidpunkter på året och ibland är nån katt borta några dagar vet inte om granngården har lika priser i hela landet men här är de dyra....jag köpte en gång en hel låda med extra stora pussiburkar i tron att jag gjort ett fynd för det var extrapris...det visade sig att när jag räknade på det så blev det lika mycket som coop forum i lillån tog vid normalpris...då blev jag bara såååååå sur jag är en ekonomisk människa som vänder och vrider på slantarna och är allmänt prismedveten då jag handlar i så många olika affärer...men ärligt talat vet jag inte hur jag ska kunna kolla hur mycket katterna äter...jag ger dem ju mjukmat i bland lite godtyckligt också sen i ärlighetens namn så skulle jag nog tycka det var pinsamt att åka tillbaka och krångla om katterna inte ville ha maten | |
| Dalkullan | 2008-10-04 20:45 | |
![]() | ska kanske titta lite på vad det kostar när jag är hos veterinären nästa gång...börjar bli dags för lite avtussning av en av mina långhåriga katter som ärvt mamma perserns omöjliga päls om jag förstår alltg rätt så äter de mindre av den dyrare maten för att de blir fortare mätt....stämmer det? | |
| Gigi51 | 2008-10-05 10:18 | |
![]() | Dalkullan, du kan köpa en liten påse på 400gr av Royal canin så kan du prova om dina katter tycker om det. Det gjorde jag. Mina katter åt bara pussi och det tyckte jag blev för dyrt och för många tomma plåtburkar. Jag kan nästan garntera att dina katter gillar Royal canins kattfoder. Men du får ju börja dosera till dom för risken är stor att de äter för mycket annars. | |
| nystan1 | 2008-10-05 10:31 | |
![]() | Mina katter (två fullvuxna honor) äter Hill's torrfoder, 50 g var/dag. Och en gång i veckan får de något extra gott, typ räkor, nötfärs eller köttbitar blandat med lite laxolja för att pälsen ska må bra. Har prövat Royal Canin med den ena katten men hon tyckte inte speciellt mycket om det. | |
| le-lou | 2008-10-05 10:42 | |
![]() | dalkullan - jag vet många som resonerar som du , jag gjorde det själv tills min älskade hankatt åkte på njursten för typ 4 år sen och jag förlorade honom. Fy fan kan jag säga, mitt dåliga samvete gnager fortfarande för att jag inte tog reda på fakta om foder och för att jag var korkad nog att ge honom massa torrfoder typ Friskies och liknande. Veterinären sa det rakt ut - det var maten som gav honom detta. Och njursten kan de dö av, vilket min gjorde. Vi köper stora säckar till våra katter idag, en 10 kgs säck för ca 500 spänn drygt - den räcker i mellan 1 och en halv till 2 månader för våra två katter. Och då har vi ändå fodret framme hela tiden, så de får fri tillgång till det. | |
| nystan1 | 2008-10-05 10:56 | |
![]() | Dalkullan: Om du ska tänka ekonomiskt så är det nästan alltid betydligt billigare att köpa stora förpackningar med veterinärfoder. Även om en halvkilos-påse kostar mindre än en jättesäck, så är kilopriset billigare på den stora. Sen är faktiskt "riktig" mat också bra för katterna. Bättre att ge lite rå köttfärs än burkmat, mycket mer protein i. Oftast kan man ju avvara en liten bit köttfärs till katterna, om man ändå står och lagar till den till sig själv. Råa köttbitar är också bra, så får de använda tändena litegrann. | |
| Gigi51 | 2008-10-05 11:03 | |
![]() | Pellets är bra för tänderna | |
| Dalkullan | 2008-10-05 11:13 | |
![]() | men gigi51...jag har ingen möjlighet att portionera ut torrisar till 4 katter då de äter vid olika tider och torrisar alltid står framme och jag vill inte bara ge dem torrisar..föredrar att blanda maten | |
| Dalkullan | 2008-10-05 11:15 | |
![]() | och till le-lou vill jag säga att jag aldrig haft nån katt med njursten och vi har haft många katter...min äldsta är 12 år så det är inget jag oroar mig för | |
| Dalkullan | 2008-10-05 11:16 | |
![]() | jag förstår att man kanske kan ge sin katt rå köttfärs om man har en eller två katter och ett litet hushåll....men ärlig talat så har jag inte råd just nu | |
| Dalkullan | 2008-10-05 11:23 | |
![]() | om jag fattat det rätt le-lou så räcker foder för 500 kr för 2 katter i 1,5 - 2 månader...det skulle betyda att jag skulle köpa kattmat för 1000 och det skulle räcka lika länge till mina 4 katter det kan jag direkt säga att då blir det för dyrt för mig...jag lever på ett halvt studielån och min sambo... så mycket betalar jag inte för kattmaten som jag ger mina katter | |
| Dalkullan | 2008-10-05 11:24 | |
![]() | alltså jag menar att kattmaten jag köper i dag kostar inte så mycket...jag köper ofta storpack redan i dag och har koll på var kattmatburkarna är billigast | |
| Dalkullan | 2008-10-05 11:25 | |
![]() | men för att återkomma till varför jag är här...har nån läst hela testet hos råd och rön och vet var nånstans i listan just pussi hamnade? | |
| le-lou | 2008-10-05 11:41 | |
![]() | har du katterna försäkrade, dalkullan? | |
| kermis | 2008-10-05 13:13 | |
![]() | Dalkullan: Pussi testades inte. Läser du innehållsförteckningen tycker jag att du nog kan klura ut själv om det är HELT värdelöst eller inte... Katter är köttätare. Är det mycket spannmål i fodret (och enligt lag måste innehållsförteckningen stå i ordning. Dvs ingrediensen som det finns mest av ska stå först. näst mest ska stå som tvåa osv...) och lite kött så kan du ge det till kaninen istället... Och återigen: Räkna på dina utgifter. Du kan räkna på ett ungefär. (helt ärligt är det riktigt udda när en person som säger sig titta på ekonomin inte ens kan räkna ut på ett ungefär hur mycket de köpt för...). Med Orijens storsäckar betalar du ca 300 kronor i månaden för dina fyra katter. Kommer du verkligen under det på Pussi? | |
| SaraAras | 2008-10-05 13:19 | |
![]() | Vadå e testet tyskt? Var hittar du det? Vill gärna undersöka det närmare innan jag byter foder. Jag fattade det som att de bara har testat helfoder. Udrag från TV4.se: "Testet är utfört av Råd & Rön i samarbete med den internationella testorganisationen ICRT. Vi har utgått från en internationell norm för vad katten behöver, NRC från 2006 (National Research Council i USA). Det samlade betyget har en 100-gradig skala, där 1 är sämst och 100 bäst." | |