Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående18 988

Forumkategorier

Användare Inlägg  
MissMaggie2008-10-18 18:14
Antal inlägg: 92

vad är det för sorts rehabilitering som kräver bil?, om man får fråga. Jag har aldrig ägt eller kört bil men det har aldrig stoppat mig att gå ut i samhället.... when there´s a will, there´s a way ;-)

elbin12008-10-18 18:28
Antal inlägg: 135

De som jobbar på FK är handläggare och ingenting annat. Givetvis kan man sluta trots att man vet vad myndighetsutövning innebär :)

madeleine2342012-02-13 22:43
Antal inlägg: 616

Ja det e inte första gången som Försäkringskassan strular . Fy fan säger jag bara slå på såna som är sjuka som redan ligger. En på min pojkväns jobb som har cancer var tvungen att arbeta fast hon gick på cellgifter och knappt orkade någonting annars skulle hon inte få några pengar .

Jag har själv haft en hel del problem med försäkringskassan och läkarintyg och sånt .

Dom kräver att man ska fixa fram läkarintyg på minimal tid Har dom fan ingen koll alls att det tar liksom inte en vecka innan man får en läkartid för att få ett läkarintyg det tar veckor eller månader . och att det är brist på läkare gör ju inte saken bättre.

ullatj2012-02-14 01:33
Antal inlägg: 1

anmäl fk till mänskliga rättigheter, regering kör med dold fasism mot sina medborgare

pken862012-02-14 01:33
Antal inlägg: 359

Faktum är ju också att regeringens nya regler för försäkringskassan inte ens är integrerade än. FK skyller dock gärna på att dom nya reglerna är problemet, men dom har inte ens uppdaterat sina interna protokoll utefter dom nya bestämmelserna. Det om något är ju lite udda...

ttiittii - Ej medlem längre2012-02-14 07:29
Antal inlägg: 37631

Mats Eriksson medborjagardet ,gick den 26 varje månad och tände ett ljus utanför försäkringskassan,till minne av alla som fk drivit till elände,ni kan gogla på honom

Yamma2012-02-14 08:30
Antal inlägg: 2285

Madeleine, självklart går det att få läkarintyg om du är sjuk mer än en vecka. Du går dit på akutmottagningstid och väntar, sen berättar du hur du mår och så får de bedöma om du är arbetsför eller ej.

Om du får vänta i veckor på att få en läkartid när du beställer bör du nog byta vårdcentral.

Bitte - Administratör2012-02-14 09:05
Antal inlägg: 24199

För det första så är det väl arbetsgivaren som kan kräva läkarintyg från dag 1 och inte FK ,det normala om man INTE är sjuk ofta är ju att läkarintyg krävs från dag 7.

Bitte

Popocatepetl2012-02-14 10:02
Antal inlägg: 1

"Köp en trisslott" Tänk om de på sjukhuset svarat "Nu slipper du köpa ny Bh" eller "nu håller ett par strumpor dubbelt så länge" till någon som opererat bort brösten eller ett ben.

blåhund - Ej medlem längre2012-02-14 11:16
Antal inlägg: 469

Måste berätta detta! Som en varning!
För några år sedan blev jag erbjuden av försäkringskassan, att mitt sjukbidrag kunde bli ett slags utbildningsbidrag, minns inte vad den exakta termen löd..rehabiliteringsbidra g?
om jag hittade en kurs jag ville gå som var en vidareutbildning på min tidigare utbildning. Eftersom jag gått högskola sökte jag en kurs på en högskola som skulle ge mig ytterligare nya kundskaper i det ämne jag var inriktad på. Man fick söka in på arbetsprover. Man tog in ca 4 elever per år.
Jag blev antagen! Och överlycklig. Meddelar försäkringskassan detta, och de säger "Högskola? Den kursen kan du inte gå, vi räknar högskola som arbete" jag:"Men det är ju en kurs för elever på en skola, inget arbete,inget som ger lön på något sätt, en skola.." FK:Nej, vi räknar högskola som ett arbete!" Jag blev tvungen, av ekonomiska skäl att tacka nej till min erbjudna elevplats, och fortsätta med sjukbidrag.
Att man inte får gå kurs på högskola för rehabiliteringsbidrag är inget som FK upplyste om någonstans innan. Jag blev helt förtvivlad och verkligen genomledsen.
Vad jag borde ha gjort var att tacka ja till min plats, inte sagt detta till FK och haft sjukbidrag under tiden. Att ärlighet varar längst är en lögn.

Vet inte hur FKs regler är idag, men då var det min framtid som rasade samman.En snål tröst att jag var begåvad nog att bli en av fyra elever, när jag sen inte fick utveckla den begåvningen..

Jooohaan - Ej medlem längre2012-02-14 11:44
Antal inlägg: 184

Det är sexigt att betala skatt, sa Måååna för många år sen. Det hon missade att tillägga är att det är ännu sexigare om den offentliga servicen motsvarar nivån på skatteuttaget. Så är det uppenbarligen inte. Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och en rad andra myndigheter fungerar riktigt uselt - så uselt, att de borde läggas ner och byggas upp på nytt, med utgångspunkt i skattebetalarnas behov - inte politikernas preferenser. Men det kommer aldrig att hända. Politiker vill vinna val, inte se till att medborgarna får den service de betalar för.

Yamma2012-02-14 11:44

Blåhund, kunde du inte få CSN istället då?

VonSchnygg - Ej medlem längre2012-02-14 13:37
Antal inlägg: 633

Blåhund jag undrar detsamma som Yamma. Det är väl CSN man får söka när man ska studera? Jag är inte alls insatt i Fk och dom olika bidragen som betalas ut men själv hade jag inte några bekymmer alls när jag bröt armen förra året, jag gjorde inget annat än att jag lämnade ett läkarintyg. För mig är det helt obegripligt att man överhuvudtaget KAN få sjukersättning när man studerar!? Då är man väl arbetsför om man kan sitta i skolbänken? Även om man kanske inte klarar samma fysiska arbete som tidigare och behöver skola om sig. Så måste man väl definitivt kunna klara av liknande typ av kontorsarbete som skolan är?? Och sin utbildning får man väl finasiera själv på ett eller annat sätt vanligtvis genom bidrag och lån från CSN.

Gautama2012-02-14 14:27
Antal inlägg: 6854

Ja, det rimmar onekligen konstigt. Om du kan studera så kan du ju jobba??

Mamik2012-02-14 17:11
Antal inlägg: 278

När det gäller att studera så finns det ju faktiskt en del som skulle klara av det, men troligen med ganska hög frånvaro.

Jag skulle kunna studera på halvtid om jag inte behövde sitta i skolan hela tiden. Jag har sjukbidrag och är så ojämn med hur jag behöver sova. Jag lider av kronisk fatigue pga min MS, dvs extrem trötthet.
Mina "vakentabletter" gör att jag känner mig tokstressad så de tar jag bara om jag måste vara absolut klar i huvudet och de skulle jag behöva använda för att klara en eller ett par lektioner.
Min fördel är att jag, trots att jag numera även har kognitiva bekymmer, har väldigt lätt för att lära.

Men oavsett hur man ordnar det för att det ska fungera så klassar försäkringskassan det som att man lika gärna skulle kunna jobba.

Om den dagen kommer att jag skulle kunna arbeta igen, så kommer jag antagligen bli tvungen att starta med att bli arbetslös eftersom jag aldrig kan gå tillbaka till butik där jag jobbat tidigare.

kaffedryck2012-02-14 17:46
Antal inlägg: 57

Vad jag tyker är lite synd är attityden att jag har ju läkarintyg = rätt till pengar för så fungerar det ju inte! Vad man inte tänker på är ju att det är ju informationen läkaren skriver på intyget som är avgörande. Det finns vissa saker som måste stå men som tyvärr många läkare struntar i och det är ofta därför som det kan "strula" med FK.

le-lou2012-02-14 17:54
Antal inlägg: 17500

Mamik, man kan studera på distans också, det kanske är ett bättre alternativ för dig?

BSKV - Ej medlem längre2012-02-14 18:23
Antal inlägg: 512

Jooohaan:

Att Borg sen sa likadant förra året gick helt förbi, va..?

Yamma2012-02-14 18:26

Mamik, det finns flera kurser som inte har obligatorisk närvaro. Och som sagt finns distansundervisningar.

Att man inte får sjukbidrag av FK är inte att de tycker att det är samma sak som att jobba. Det betyder att de tycker att man kan ta CSN som alla andra som studerar måste göra. Kan man studera kan man ta CSN, alltså snarare.

Mamik2012-02-15 09:17
Antal inlägg: 278

CSN bidraget är knappast ett alternativ till helt sjukbidrag och när man är snart 50 år gammal är det inte rimligt att ta studielån heller.
Särskilt inte som det inte alls är säkert att man blir tillräckligt frisk för att arbeta.

Jag har friskskrivit mig från sjukbidrag en gång förut, men den här gången känns det tveksamt om jag kan komma tillbaka tillräckligt för att klara av att arbeta igen.

Men jag kämpar på. Så länge det finns liv finns det hopp.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?