Spelrum
Giraffen34
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade49
Mobilspel
Pågående19 382

Forumkategorier

Användare Inlägg  
micro1132008-10-21 13:53
Antal inlägg: 17542

Tufflan

Jag har inte rekommenderat att de skall bryta med tanten -- utan att sätta upp gränser....

Om hela familjen mår dåligt kan det dock vara nödvändigt att bryta för sin egen och familjens skull....

Däremot skulle jag själv inte gå med på de fasoner som beskrivs -- utan sätta hårda gränser och respekterades de inte, så skulle jag bryta hellre än att mina barn eller jag for illa.

nettan232008-10-21 13:59
Antal inlägg: 4086

Micro: Bra sagt! :)

Tufflan2008-10-21 14:01
Antal inlägg: 1254

Hon skriver ju att dem älskar tanten, men att hon är jobbig, nåt bra är det med den gamla damen, och hon får dem på fötter allihopa och hon är inte så farlig att dem inte törs gå i konflikt med henne heller. Visst är tanten bra för familjen, det märks inte nu kanske, men visst binder hon dem samman. Genom att träffas och alla krav hon ställer och dem har nåt gemensamt att gnälla över. Det är inte solklart vad som binder människor samman så svart eller vitt som du skriver micro113, den värsta katastrof kan binda samman människor på ett sätt man knappt kan förstå. Ibland behövs även en gemensam fiende, och nu menar jag inte tanten, utan i största allmänhet.

micro1132008-10-21 14:07

Tufflan

I händelse av katastrof -- och tro mig vi har upplevt en del -- så vänder jag mig till de människor som jag kan få stöd och värme ifrån .... gnällkärringen skulle definitivt inte vara en av dem.

Vi har haft gnällkärringar i min släkt också .... nu döda - tack och lov -..och jag hanterade det genom att hålla mig undan, inte komma samma tillställningar, och tacka nej till inbjudningar -- artigt --..

Efter att de gått bort så är det lättare för den kvarvarande släkten att umgås.. eftersom man slipper ta hänsyn in absurdum, och slipper balansera på randen till konflikt.

Och jag har inte ett smack vare sig saknad efter dem, eller dåligt samvete för att jag fann dem outhärdliga.

micro1132008-10-21 14:08

Jag kan tillägga att jag inte heller gick på begravningarna ... eftersom jag ansåg att det vore hyckleri.

nettan232008-10-21 14:24

Jag omger mig med personer som är positiva, kärleksfulla och omtänksamma, då det e så jag är! Energitjuvarna kan hålla sig för sig själv!

Katastrofer har vi haft många i familjen och då är vårat stöd från varandra det viktigaste.

Om man nu säger åt personer som beter sig illa att skärpa sig, är det deras val att bättra sig eller hålla sig undan!

Jag accepterar inte vad som helst från mina medmänniskor.

Jag har sagt upp kontakten tillfälligt med familjemedlemmar om de beter sig dåligt!

Tufflan2008-10-21 14:34

Hur ska man tolka det där då? Att angie_hell ska avfärda tanten som en gnällkärring, säga tack och lov när hon avlider och sen inte gå på begravningen? Det är vad jag skulle kalla drastiskt, så stort har hon inte beskrivit sitt problem.

Det jag tänker på är att eftersom Angie_hell skriver att dem tagit upp saken, men att tanten inte lyssnar, och dem älskar henne och vill inte bryta banden, så kanske hon ska försöka se alla dessa krav på ett annat sätt. Är man inte beredd att göra nåt drastiskt för att förändra en jobbig situation så kan man börja med att se annorlunda på problemet, och efter ett tag kanske det kan landa i en och det känns inte lika jobbigt längre. Ser man tanten som ett problem och ältar det, så växer problemet, ser man tanten som en tillgång som kanske orsakar en vissa problem så är risken mindre att man fastnar i problemtänket och till slut kan man hantera det på ett eller annat sätt, kanske hitta en lösning, det kommer ju framtiden utvisa hur det blir för just den familjens situation.
Ts behöver inte alls ta fasta eller lyssna på nåt jag säger, jag kommer ha min åsikt ändå, man får tycka annorlunda.

micro1132008-10-21 14:42

Tufflan

Andra stycket i ditt sista inlägg är ett mycket förnuftigt resonemang tycker jag.

Tufflan2008-10-21 14:47

nettan23, kan inte du bara summera vad jag har för åsikt om kärleksfullhet och summera lite snabbt på vilket vis det är en snedvridem syn så jag kommer i fas med ditt inlägg till mig där jag annars står som ett frågetecken. Jag är inte själv medveten om att jag skrivit ett enda ord om just den frågan, men upplys mig gärna!

nettan232008-10-21 14:55

Du påstår ju att dom helt enkelt får acceptera hennes beteende, varför? Dom mår dåligt av det! jag kan som sagt inte se ngt positivt med människor som manipulerar en. Det jag tycker är snevridet e väl egentligen din syn på en familj och att man bara ska "skratta" åt situationen. Tanten hotar för guds skull med självmord!

Tufflan2008-10-21 15:09

Nej, det tycker jag inte. Jag har varken tyckt eller tänkt att dem ska acceptera nånting alls, det är nåt du läst in själv och hittat på. Ibland behöver man göra en dubbelvurpa eller två för att se problem från andra vinklar än det man kört in sig på.
Sen är det inte så enkelt att TS bara mår dåligt av den här personen, hon har skrivit både positiva saker och negativa saker, man kan inte välja att bara se det ena. Att man ska skratta åt situationen får stå för dig, det vet jag inte var du fått från, tvärt om tycker jag, det ligger djupt allvar i hur man hanterar sin familj och sina släktrelationen, mycket mer komplext än andra relationer man har i sin vardag.

angie_hell2008-10-21 19:30
Antal inlägg: 494

Det är INTE min svärmor såg att någon undrade det och hon är världens finaste gulligaste. Min sambo tycker vi ska bryta helt med henne eftersom hon bara ställer till problem. Hon har en tendens att spela ut dem som hjälper henne genom att exmpel säga att jag snackar skit om min sambo eller att hennes son snackar skit om mig osv. så det har ställt till ganska mycket problem inna vi kom på at det inte stämde. Men jag tycker till skillnad från min karl inte at man bara kan stryka någn ur sitt liv på det sättet. Och även om jag vet att hennes hot om självmord säkert är tomma så blir jag rädd. För hur illa man än tycker om någon vill man ju inte att något ska hända den personen.

nystan12008-10-21 21:13
Antal inlägg: 3414

angie: tror jag förstår ungefär hur du känner.
Vet att det inte är så enkelt som det låter, men försök att inte vara för snäll, för till slut orkar man inte själv. Gör det du verkligen måste gällande henne, och skit i småsakerna.
Tycker även att du ska ignorera vissa kommentarer här, för känner du att det är jobbigt, och att hon är elak m.m, så är det så för dig.
Lycka till.

angie_hell2008-10-21 21:21

tack nystan1, dina ord värmer:)

trashone - Ej medlem längre2008-10-21 21:23
Antal inlägg: 18678

Jag har bara galna släktingar :S

angie_hell2008-10-21 21:29

hehe stackare trash men då kanske du smälter in ganska bra ;P

trashone - Ej medlem längre2008-10-21 21:30
Antal inlägg: 18678

Meh ;)

Ballerina2008-10-21 21:42
Antal inlägg: 1726

har inte läst allas inlägg men det första låter som min pappa =) han har hela huset fullt med onödiga prylar bara för att det var så billigt.

Flisa Flinta2008-10-21 22:05
Antal inlägg: 15

Orkar inte läsa alla inlägg men har du försökt med att säga NEJ, vi åker inte.
Bätttre det än att snacka skit om henne. Hur ska hon veta att ni tycker så om henne om ni inte säger det till henne.?

angie_hell2008-10-21 22:10

läs alla inlägg och kom sedan med dina åsikter flisa flinta. snackar inte skit utan har sagt detta till tanten ifråga också.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?