Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 342

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Jollz2008-10-21 23:35
Antal inlägg: 673

Nu ser man iofs inte andra djur göra härligt gräddiga grytor eller avnjuta en underbar ostbricka...

Bergarn12008-10-21 23:35
Antal inlägg: 726

En konspiration mellan milko och norrmeierier! Tror de har infiltrerat livsmedelsverket

Bergarn12008-10-21 23:35
Antal inlägg: 726

En konspiration mellan milko och norrmeierier! Tror de har infiltrerat livsmedelsverket

trashone - Ej medlem längre2008-10-21 23:36
Antal inlägg: 18678

Jollz :D

ryssbrud - Ej medlem längre2008-10-21 23:41
Antal inlägg: 1972

nä men min havremjölk håller länge, det är ju kork på och allt. Har man kallt i kylen så, likaså sojamjölken.
det är nåt med mjölken som faktiskt försämrar vitaminupptag plus att mjölkfettet är helt överdådigt och dåligt fett.
Då säger ni kanske: jame minimjölk då? (eller lättmjölk) Ja, men då kan ni likagärna dricka vatten och ta extra tillskott med vitaminer och mineraler. Det är rent djurplågeri att tvångsmjölka kor, slakta deras kalvar för att människor ska kunna dricka sin latte. Sojabönor innehåller allvärldens nyttigheter och odlingern skulle rädda tredje världen. Faktum är att vi skulle överleva på enkom sojaprotein, vatten och cvitamin.

upa - Ej medlem längre2008-10-21 23:42
Antal inlägg: 2565

Veggie_d, jag håller med dig i allt du säger om mjölkfrämjandet. De har ju lyckats ganska bra minst sagt. Jag vet att autoimmuna sjukdomar kan lindras om man utesluter mjölk. Jag tror man bör ha ett stabilt immunförsvar om man ska tåla mjölk. Människan har ju utvecklat en tolerans just genom att bryta ned mjölksockret i tarmen. Kan det vara så att de som har andra fel på sitt immunförsvar också oftast lider av laktosintolerans?

ryssbrud - Ej medlem längre2008-10-21 23:42

Bergarn, det är helt sant att arla och det där tvångsmatar oss med mjölkreklam

ryssbrud - Ej medlem längre2008-10-21 23:43

..det finns utmärkt sojagrädde oxå

LadyZara2008-10-21 23:48
Antal inlägg: 1057

Rätta mig om jag har fel... men laktosintolerans beror väl på att man saknar enzymer som bryter ner mjölken och har inget att göra med immunförsvaret. Dessa enzymer försvinner automatiskt hos alla däggdjur då de slutar dia, eftersom de inte längre behövs. Det är med andra ord helt naturligt att inte tåla mjölk när man uppnått vuxen ålder.

belugavis - Ej medlem längre2008-10-22 00:01
Antal inlägg: 1600

mm Dessutom har väl Sverige och Norge ganska otroligt hög benskörhets-syndrome... (oskeleros(???)) Jag har läst ngt om att det kunde bero på att man tillsatte A-vitamin i mjölk förut i Sverige och Norge. Det kan också bero på att mjölk i sig inte är så himla bra för människor? Men man vet inte vad det beror på. Man forskar en massa tror jag.

Både soja-mjölk och havremjölk är asäckligt.
Finns det nån annan "mjölk" man kan hälla i i sin latte då???
Som inte är för kalvar och som är god....

ryssbrud - Ej medlem längre2008-10-22 00:03

sojamjölk med vaniljsmak? prova på espressohouse tex, du känner ingen skillnad

upa - Ej medlem längre2008-10-22 00:07
Antal inlägg: 2565

LadyZara, jo, det stämmer. Jag funderade på om de som lider av autoimmuna sjukdomar också hade svårt att bilda detta enzym. Det verkar ju ändå som vi klarar av att fortsätta producera enzymet till skillnad från övriga däggdjur. Nu vet jag inte om de också skulle göra det om de exponerade sig för laktos hela livet. Små barn kan ju ha svårt att tåla laktos men den intoleransen "växer bort" småningom. Man kan ju undra vad det beror på då?

belugavis - Ej medlem längre2008-10-22 00:10
Antal inlägg: 1600

Tack Ryssbrud. Vanilj är gott!! Det ska jag testa, om den inte kostar 42 kr för en sked

ryssbrud - Ej medlem längre2008-10-22 00:10

tillbaka till naturen! ät rent
anna skipper vet faktiskt ett och annat

DennisPlz2008-10-22 00:11
Antal inlägg: 4031

Stulet citat:

"Det här är intressant. Västerlänningar äter mer mejeriprodukter än vad andra delar av världen gör och vi drabbas av högst andel benskörhet. Av den anledningen har det forskats på det animaliska proteinets inverkan. Det man kommit fram till är att animaliskt protein löser upp kalciumet ur skelettet. Det görs på grund av att animaliskt protein har hög halt svavelhaltiga aminosyror (proteiner) som måste neutraliseras. Kalcium gör just detta och vi kissar ut det. Det är framförallt protein från kött och ägg som har den effekten eftersom det är renare protein, men även mejeriprodukter har samma effekt."

[...]

"Symptom på brist på kalcium är, förutom de uppenbara med benbrott och karies, blödande tandkött, dålig kvalitet på hår och naglar, muskelkramper, sömnbevär, nervositet och ångest, allergier, högt blodtryck, stickningar i armar och ben m.m."

Från
vegetariskt.ifokus.s...Fo rumGroup

Samt mer bra läsning på:
www.ivu.org/swedish/.../m ilk.html

"Mjölk-kalcium-skelettden sitet-myten har skapats och hållits vid liv med hjälp av intensiv lobbyverksamhet från mejeriindustrin under i stort sett hela dagens vuxna befolknings livstid."

ryssbrud - Ej medlem längre2008-10-22 00:11

belu: de kostar väl typ 30 kr på espressohouse
vill du köpa en liter på ica kostar det mellan 13-18kr ungefär

ryssbrud - Ej medlem längre2008-10-22 00:12

härligt dennis
nu kan vi ju ta upp fördelarna med quorn istället för kött

belu: jag menar att en sojalatte kostar 30 kr

nystan12008-10-22 06:21
Antal inlägg: 3414

Har mjölk på gröten, en skvätt i kaffet och ett glas då och då. Laktosfri givetvis.

Mopedstöld - Ej medlem längre2008-10-22 08:30
Antal inlägg: 49

En liter i veckan på sin höjd till kaffet.

Teppy2008-10-22 08:33
Antal inlägg: 2314

Upa, okej. Tack för svaret :)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?