Spelrum
| Giraffen | 17 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 33 |
Mobilspel
| Pågående | 19 362 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| formulaW - Ej medlem längre | 2008-11-06 20:07 | |
![]() | Men herregud! Man kan ju inte skriva vad som helst i media... hur vore det om Sverige fick veta att våra granater är storsäljare i nuvarande världskrig? Herrejösses... sccshsshhhhh förihelvete jag måste ju prioritera räntan.... Fast vänta nu... det är ju bara i vanlig media, jag höll på att ramla av stolen när Dagens Industri tryckte upp våran PRISADE (av one nation under god) vapen produktion: Svensk granat prisas för framgångar i Irak och Afghanistan Uppdaterad 2008-08-22 11:54 Artillerigranaten Excalibur från Bofors har fått motta utmärkelsen ”Top 10 Inventions of 2007”, som delas ut av den amerikanska armén. Granatens framgångar i Irak och Afghanistan är anledningen till utmärkelsen, skriver Ny Teknik. Excalibur fungerar på så sätt att målets gps-kordinaterna först matas in i granaten. Sedan skjuter man upp granaten i luften med en 155 haubits, till en höjd på över 10.000 meter. Granatens fenor och gps gör att den får en fantastisk precision samt en räckvidd som är nästan dubbelt så stor som de 40 km som en vanlig granat har. ”För att säkert träffa ett mål på 40 kilometers håll räknar man med att det behövs drygt 200 normala skott. Med Excalibur räcker ett. Det innebär också att man minimerar skadorna på oskyldiga, säger Christer Henebäck, informationschef på BAE Systems Bofors, till Ny Teknik. Utvecklingen av Excalibur påbörjades 2002 och har kostat 4,5 miljarder kronor. Projektet är ett samarbete mellan BAE Systems Bofors och amerikanska Raytheon Missile Systems. Exakt hur mycket en granat kostar är inte officiellt men det har cirkulerat uppgifter om ett styckpris på en miljon kronor. Priset lär dock pressas när serietillverkningen kommer i gång, skriver Ny Teknik. USA:s militär kunde dock inte vänta så länge utan beställde cirka 100 granater innan utvecklingen var helt klar. Dessa granater har bland annat använts i kriget mot Irak och uppenbarligen presterat så bra att Excalibur nu får pris ................ GOD BLESS INVENTION! | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2008-11-06 20:38 | |
![]() | En del av oss är väl medvetna om vapenindustrin (m.m) För egen del tog jag för ca 15 år sedan ett aktivt beslut att minimera risken att mina pengar skall vara med att förtrycka världens folk, ekonomiskt och- eller miljömässigt, genom att välja att placera dom utanför det "ordinarie" banksystemet. Det innebär givetvis inga aktieklipp, men ett relativt gott samvete. Vilket innebär att när jag yttrar mig i en del "känsliga" frågor, kan göra det utan att känna mig som hycklare. | |
| sanns88 - Ej medlem längre | 2008-11-06 21:03 | |
![]() | dudeniro: ja, sa jag att man nödvändigtvis måste jämföra på annat sätt? | |
| formulaW - Ej medlem längre | 2008-11-06 21:49 | |
![]() | sally93; nu blev jag himla nyfiken! Berätta om det aktiva beslutet och vilka sätt man kan investera i med gott samvete. | |
| snurrman | 2008-11-06 21:57 | |
![]() | Haha kan vi inte ge mannen en chans innan vi börjar snacka för eller emot i ett forum på en svensk ordleks-sajt? | |
| formulaW - Ej medlem längre | 2008-11-06 22:24 | |
![]() | Den dag USA rör sig i ren Diplomati, autentiskt avsäger sig Degredering, Exploatering av människor och nationalstater, avsäger sig all form av krigsföring, mental som fysisk, så besöker jag gärna NY och spenderar lite dollars på klubbarna där. :) | |
| snurrman | 2008-11-06 22:32 | |
![]() | Formula den dagen kommer aldrig komma åtminstonde inte under våran livstid. De har alldeles för stort gudskomplex i det landet. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2008-11-06 23:11 | |
![]() | Ohbama! | |
| formulaW - Ej medlem längre | 2008-11-06 23:13 | |
![]() | snurrman, därför går min navigation i andra riktningar. :) | |
| -50- | 2008-11-09 20:29 | |
![]() | det finns inget Vita huset i Washington längre, bara en svart Barack. :) | |
| ANDERStG | 2008-11-09 21:26 | |
![]() | Onkel Toms stuga... :) | |