Spelrum
| Giraffen | 30 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 56 |
Mobilspel
| Pågående | 19 144 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Paniksurr - Ej medlem längre | 2008-11-05 17:39 | |
![]() | Dallonpaj, säkert har flera övervakare kollat i den här tråden lite då och då. EN av dem har ju "till och med" skrivit i den. Men vill du uppmärksamma dem på den kan du ju givetvis vända dig till någon av värdarna. Jag är övertygad om att den hade stängts OM tråden hade börjat handla om att hjälpa abc att på ett smidigt sätt ta ut ockerhyra eller så, men som du märker har ingen i tråden varit någon påhejare av det. Utan precis tvärtom. | |
| Nunnelunan | 2008-11-05 17:42 | |
![]() | Du ville ha förslag på vem du skall hyra ut till: Gör en god gärning och hyr ut den till en hemlös för 1 :-/månaden! Sedan köper du boken om Karl Bertil Jonssons julafton, fast du kan läsa den gratis på nätet: web.telia.com/~u1310...rl -ber.htm | |
| Basta - Ej medlem längre | 2008-11-05 17:53 | |
![]() | Karl Bertil bodde ju rätt så trevligt och behövde inte bry sig, Nunnelunan har du inte funderat på att köpa ett tält så att någon med större behov kan nyttja ditt boende. Du kan ju värma dig på biblioteket. | |
| Nunnelunan | 2008-11-05 17:56 | |
![]() | JAG frågade inte efter förslag, eller kunde du se det någonstans? *förvirrad* | |
| vulcan | 2008-11-05 17:58 | |
![]() | Hela den här diskussionen är ännu ett utmärkt exempel på de absurda effekter som hyresregleringarna för med sig. Den faktiska kostnaden för en normal person utan kontakter, miljoners miljoner på banken, 20 års kötid eller samvete och is i magen nog att köpa en hyresrätt svart (en affär som i sig också existerar pga regleringarna) är ju långt högre än vad en reglerad hyresrätt kostar i Stockholms innerstad. Denna kostnad får man inte ta ut täckning för vid andrahandsuthyrning. Däremot kan den samveteslöse hyresgästen tjäna grova pengar på att sitta på sin lukrativa hyresrätt (och därmed bidra till att omsättningen blir ännu lägre) och hyra ut i andra hand till det verkliga marknadsvärdet (som ju uppenbart ofta ligger på dubbla beloppet mot den reglerade hyran) | |
| annaanderss | 2008-11-05 18:03 | |
![]() | Förlåt en dum fråga... Varför får man inte räkna in räntekostnaden? Jag tycker att det borde vara ok, för tyvärr är det ju så att det är svårt att få hyreslägenhet och att man då väljer att ta lån och köpa en lägenhet där man vill bo så blir ju den totala månadskostnaden den egentliga "hyran"... iaf i mitt förvirrade sinne.... Om en husägare hyr ut sitt hus ett år så kan jag ge mig sjutton på att både ränta och amortering är inräknat i månadskostnaden "hyran" och en villa är väl även det en investering likväl som en bostadsrätt? Hur kommer det sig att de som hyr ut lägenheter i t.ex Visby på sommaren kan ta 4-5 tusen/vecka när de hyr ut till turister? Jag vet flera som bor i husvagn under sommaren och hyr ut och på så sätt tjänar in många månadshyror på ett par sommar månader... Kan man överklaga detta också? Sen är det inte heller alltid som jag anser att det är en "investering" att köpa en lägenhet utan snarare så är det faktiskt ett måste för att få ett fast boende.... Min kusin som har köpt en 2:a i Bromma/Alvik någonstans och betalade ca 2,7 miljoner för den känner det nog inte som en investering eftersom de har lånat nästan varje krona, men det var enda chansen för dem att få en egen lägenhet som inte låg alldeles åt fanders från deras arbeten. Det finns inget i världen som kan garantera att de får de pengarna tillbaka när de en dag behöver flytta. | |
| golden | 2008-11-05 18:24 | |
![]() | om jag personligen skulle vara intresserad av att skaffa pengar till nya jättesnabba solglasögon eller dylikt skulle jag istället för att agera sheriffen av nottingham sälja cykeln eller nåt.. | |
| Mimikryp | 2008-11-05 18:24 | |
![]() | _abc_; Jag förstår absolut att du vill ha så mycket pengar som möjligt för lägenheten när du är borta... Men bara för att andra hyr ut till ockerpriser och tjänar storkovan betyder det ju inte att du också ska göra det. Bara för att du VÄLJER att själv bo till ockerpris när du är utomlands, blir det inte automatiskt rätt för dig att hyra ut din lya till ockerpris. Och bara för att du har omkostnader för lägenheten som överstiger själva månadsavgiften till BRF:en, ska ju inte det drabba den som behöver någonstans att bo och tycker att du är schysst som hyr ut din fina lägenhet. Säga vad man vill om Stockholms bostadsmarknad, men du (och jag) har ju trots allt VALT att ta lån för att köpa en lägenhet. Vi FÅR INTE ta ut extra hyra bara för att vi har ränta och så'nt att betala. Jag har en månadsavgift på 1500:- men betalar månatligen nästan 4000:- i ränta. Ska jag hyra ut den får jag alltså inte ta mer än 1500:- plus eventuellt 10-15% för möblemang, eller ja, motsvarande hyra för en likvärdig hyresrätt. That's it. Bara att gilla läget. Eller i alla fall acceptera det. Som sagt, jag förstår absolut att du vill passa på att tjäna lite pengar på affären och för att kompensera lite för den risk du tar när du hyr ut ditt hem, men TÄNK på att det kan stå dig jävligt dyrt efteråt. Som flera har skrivit, bara för att någon "villigt" betalar din ockerhyra betyder det ju inte att de kan överklaga det hela, vilket de kan göra flera år efteråt. Då ska du kunna hosta upp de pengar du tagit ut för mycket, och återbetala dessa. Kanske bättre att inte få de pengarna alls då, om du ändå kommer att bli av med dem se'n... Gör ingenting du ångrar, det är mitt råd. | |
| Mimikryp | 2008-11-05 18:24 | |
![]() | golden; Jättesnabba solglasögon? Som själva flyger upp på näsan när solen visar sig? | |
| golden | 2008-11-05 18:26 | |
![]() | ja, eller såna strömlinjeformade som trådskaparen har på näsan | |
| Dallonpaj | 2008-11-05 18:54 | |
![]() | Paniksurr: det känns skönt att inte folk i tråden inte nappat och uppmuntrat trådskaparen till överhyror. Nunnelunan: haha, bra förslag med uthyrning till hemlös och tips på god läsning om Karl Bertil! | |
| Paniksurr - Ej medlem längre | 2008-11-06 17:20 | |
![]() | Har du ringt och låtsas vara husägaren i Småland, abc? | |
| _abc_ | 2008-11-06 18:40 | |
![]() | paniksnurr: Nej, jag sov bort hela dagen. Ska dock knacka på nån i styrelsens lägenhet tänkte jag nu på kvällen och kolla vad som gäller. Det som är olagligt nu med hyresregleringarna må vara lagligt i nära framtiden, jag kan ju alltid hoppas på något sådant. | |
| _abc_ | 2008-11-10 10:28 | |
![]() | Det pinsamma som jag ser det med denna diskussion är att många anser det så fel med en öppen marknad. Och när jag då vill ha så mycket som marknaden säger att jag kan få, då är jag ohederlig. Om/när vi får en öppen marknad utan hyresregleringar, vad kommer ni bakåtsträvande personer säga om nuläget (i framtiden) då? Eller har Sverige sålt sin själ när vi släppt bostadsmarkanden fri och helt öppen för marknadspriser? Ska starta en ny tråd om detta. Angående min uthyrning så kan jag meddela att jag har bestämt mig för vad jag ska göra. Vad jag hittat för lösning säger jag dock inte. Det kan uppröra folk. | |
| Minta | 2008-11-10 10:50 | |
![]() | Varför frågar du om du inte vill ha svar? Du vill inte alla svar väl? | |
| _abc_ | 2008-11-10 11:13 | |
![]() | Jag ville ha råd om hur jag skulle göra, inte hyttande fingrar om hur ohederlig jag var. Ser du skillnaden? | |
| Minta | 2008-11-10 11:16 | |
![]() | Jag sade inte att du var ohederlig, men jag tycker det är fel att ta ut ockerhyror även om marknaden gör det möjligt. | |
| _abc_ | 2008-11-10 11:50 | |
![]() | Hur resonerar du kring annan typ av uthyrning och försäljning då? Säljer du din bil till marknadspris eller sänker du priset några tusenlappar för att du inte vill ta ut ockerpris? | |
| Minta | 2008-11-10 11:55 | |
![]() | Priser på bostäder bör regleras tycker jag. Det är ändå något annat än en bil. Det är _inte_önskvärt_ att enbart rika bor i innerstäderna och "finare" områden. Det är skillnader redan nu, men de skulle bli ännu större utan regleringar. Varför vill du ha ett ännu mer segregerat samhälle än vi har nu? Vem vinner på det? Vem förlorar på det? Det är inte givet att vinnarna inte också blir förlorare av att leva i starkt segregerade samhällen. | |
| _abc_ | 2008-11-10 11:58 | |
![]() | Varför är det annorlunda? I london resonerar de inte på ditt vis. Där får marknaden styra vad gäller bostäder. Hur resonerar du kring mat då? Ska matpriserna relgeras fullt ut? Så att alla kan käka hummer och inte bara de rika? FÖr i nuläget antar jag att endast rika äter hummer och oxfile, hade det funnits matprisregleringar hade även fattiga kunnat käka hummer på måndagar. Det kanske inte är önskvärt, men jag menar ju att det ändå är så i nuläget. Fast allt sker svart. Är DET önskvärt? | |