Spelrum
| Giraffen | 45 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 68 |
Mobilspel
| Pågående | 19 505 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| trashone - Ej medlem längre | 2008-11-06 18:12 | |
![]() | Skall felparkering innebära dödsstraff så skall bannemig ogenomtänkta åsikter på ett forum det med. | |
| BetaMaxx - Ej medlem längre | 2008-11-06 18:12 | |
![]() | lindim: du läser inläggen dåligt. Om ngn PLANERAR att mörda ngn så kan de i detta land använda sprit som gör att straffet förmildras. Fyllekörning säger dom och somnade, men i verkligheten har dom planerat att mörda vederbörande så. Sätt in dom på min fängelseö alla hårt kriminella. Låt dom självdö | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-11-06 18:13 | |
![]() | du är skön du beta... jag respekterar din inställning, även om jag inte delar den. | |
| BetaMaxx - Ej medlem längre | 2008-11-06 18:13 | |
![]() | trash: exempel babe, exempel, ta inte allt så allvarligt. Ta nu en runda med vovven och lugna dig :P | |
| Zickzacker | 2008-11-06 18:13 | |
![]() | Dudde, jag är en enkel person, jag har inga lösningar på problemet, men är det så att brottsligheten i usa är hög för att straffen är stränga? | |
| Intet | 2008-11-06 18:13 | |
![]() | tipitina: Det är inte du eller jag som ska avgöra vem som förbrukat sin rätt att leva, utan professionella yrkesutövare precis som dömer straffen nu. Dödsstraff behöver dessutom inte bli en norm bara för att det finns, gívetvis ser man till omständigheterna precis som i alla andra brott. Men om exempelvis en pedofil döms för att ha våldtagit ett barn för tredje ggn så ser jag hellre till att skydda framtida barn att titta till hans rättigheter. | |
| BetaMaxx - Ej medlem längre | 2008-11-06 18:14 | |
![]() | dudde: :) | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-11-06 18:14 | |
![]() | Snälla beta, du skrev ju själv att personen inte hade planerat att döda mamman och barnet utan någon annan. Det handlar då inte om spriten, utan om uppsåt vilket är grundläggande juridik. Frågan skulle hamna i samma situation i USA (som jag antar du tycker är lite chefigt vad gäller just denna fråga). Det skulle inte bli tal om mord, utan möjligen manslaughter men tveksamt om ens det. | |
| BetaMaxx - Ej medlem längre | 2008-11-06 18:14 | |
![]() | zickis: JA, tex... | |
| Heartandsoul | 2008-11-06 18:15 | |
![]() | Är det inte tredje gången , livstid?? Vad har jag då att förlora om jag åkt in tidigare två gånger?? | |
| lindim | 2008-11-06 18:16 | |
![]() | det är ju en bedöming man måste göra. ATT TÄNKA NÅTT I HUVUDET ÄR INTE STRAFFBART men om han hade planerat detta så är de straffbart på försökstadiet. Men om han hade haft uppsåt att döda en person så ska inte ett fyllerus vara en ursäkt.. det ska tväritemot blir värre isäfäll eftersom han först SATT SIG I EN BIL och kört rattfull.. man kan inte bara döma utan att veta vad som har hänt. Ville han mörde mamma och barnent eller råka de vara där? mem han körde över dem ändå.. sen finns de olika grader av uppsåt.. de är svårt att döma. | |
| BetaMaxx - Ej medlem längre | 2008-11-06 18:17 | |
![]() | dudde: jag skrev inte alls så...läs igen | |
| Intet | 2008-11-06 18:17 | |
![]() | Vad du har att förlora? att sättas i fängelse för resten av ditt liv kanske? är jag trög eller fattade jag inte vad du menade heart? | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-11-06 18:17 | |
![]() | zick... det är väl ganska vedertaget att säga att våld leder till våld. USA har en repressiv polismakt, och ett repressivt system som dessutom tenderar att döma t.ex. svarta hårdare än vita. Det finns mycket hat gentemot staten inom fängelsekulturen, och de som får smaka på "hårda straff" har NOLL anledning att känna att de skulle vilja förbättras för att staten vill det. Dödstraffet leder sannolikt till att mördare gör allt för att komma undan, inklusive överanvändning av våld, att försöka skjuta sig fria etc. I Sverige kan man faktiskt räkna med att bli juste behandlad om man ger sig. I vissa delstater riskerar du att bli skjuten om du missar polisens instruktioner. Våld föder rädsla som föder mer våld. | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2008-11-06 18:18 | |
![]() | Vi skall inte införa varken stening,hugga av kroppsdelar eller ha dödsstraff. Dödsstraff är för det första helt ologiskt. Man kan inte å ena sidan säga att det är fel att döda för att sedan döda själv, genom att låta staten göra det. (Lika litet som man kan säga att det är fel att döda 3000 amerikaner, men helt ok att döda tusentals irakier som "straff) För att inte tala om katastrofen att avrätta en oskyldig! Vilket ju händer. Däremot kan man diskutera straffskalor. | |
| Heartandsoul | 2008-11-06 18:18 | |
![]() | Jag menar i USA.. | |
| BetaMaxx - Ej medlem längre | 2008-11-06 18:18 | |
![]() | jag ska måla det igen bara för dig så du fattar: Person X planerar att mörda din mamma och pappa, överlagt mord alltså. För att undvika straff för mord så tar han 2 flaskor sprit och dricker dom, tar bilen och kör ihjäl dina föräldar på trottoaren. Ska han dömas för fyllekörning och vållande till annans dör då, eller för mord, vilket han planerade?? | |
| _Candid - Ej medlem längre | 2008-11-06 18:19 | |
![]() | Håller helt med sally93 | |
| Heartandsoul | 2008-11-06 18:19 | |
![]() | Tredje gången du åker fast blir det livstid vilket som..(har jag för mej) | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-11-06 18:20 | |
![]() | Aha, det var så som jag förstod det först då beta. I det fallet hade personen ju uppsåt och det är mord. Att han har druckit alkohol spelar ingen roll i bedömningen. | |