Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade55
Mobilspel
Pågående19 195

Forumkategorier

Användare Inlägg  
eeistan2008-11-22 17:10
Antal inlägg: 1542

Som svar till dig _abc_ så ska givetvis statsministern ha högst lön inom staten, eller ????????????????????????? ????????????????????????? ??????

Hur väsentligt svårt är det att förstå ??????

eXzion2008-11-22 17:11
Antal inlägg: 45

eeistan, Posten är ett Aktiebolag som ägs av staten men som styrs av en styrelse, så därför är det helt ovidkommande vad Reinfeldt tjänar i jämförelse.

eXzion2008-11-22 17:12
Antal inlägg: 45

För att vara en som ber folk växa upp använder du väldigt mycket frågetecken för övrigt.

Minta2008-11-22 17:12
Antal inlägg: 20042

Det som gör en borgarbracka är driften att skilja sig från mängden av vanliga människor. En annan mer utsökt och dyr smak, en dyrare bil, dyrare bostad, inredning mm, dyrare semestrar, ovanligare exklusivare resmål. Underklassen har alltid följt med och kopierat och när de närmar sig borgarklassen måste borgarklassen gå ett steg vicare, det viktiga är nämligen att inte vara som "pöbeln".

eeistan2008-11-22 17:13

Flytta till USA eXzion/_abc_ så ni får dem löner ni är värda oxå men klaga inte om ni blir sjuka innan ni fått ngt jobb därborta !

_abc_2008-11-22 17:14
Antal inlägg: 2200

Minta: "Jo, jag hade inte väntat mig annat från dig heller. Du tror på fullt allvar att människors arbete är så olka värt. Bara för att marknaden säger det."

För att jobbet ska vara olika värt måste någon sätta värdet på det. I det här fallet syftas marknaden, marknaden sätter värdet. Vad annat är relevant att tillfråga, dina värderingar minta? Postens ledning; Vi frågar Minta hur värt hon tycker det är att ge vår VD i lön.

-annsofi- - Ej medlem längre2008-11-22 17:14
Antal inlägg: 33

Jag skulle vilja sätta många frågetecken bakom eXizions användning av ordet hora. Jantehororna utropar dig till kapitalisttorsk!

Miss_jk2008-11-22 17:14
Antal inlägg: 8941

En av de stora skillnaderna mellan t.ex. en brevbärare och Postens VD är att när brevbäraren delat ut breven i sitt område så slutar han jobbet. Det gör garanterat inte VD'n som jobbar dygnet runt. Vem tror du får skiten när inte Posten funkar som den ska? Vem tror du sitter på sin hög med pengar med magknip, PostIt-lapper i pannan, 2000 mail om dagen att besvara m.m, plus en massa annat utöver sina "vanliga" arbetsuppgifter. Inte brevbäraren i alla fall. Anser man att alla ska ha lika lön så är man ute på riktigt djupt vatten. Och återigen ska jag säga att jag också anser att 900k är för mycket, men en VD ska ha bra mycket mer än "vanlig anställd".

_abc_2008-11-22 17:15

eeistan: Varför ska jag behöva flytta till USA när man kan lyfta 900 000kr-löner i Sverige? Här anses det ju t o m inom staten skäligt att få så mycket. Varför ska jag flytta till USA? Förklara det för mig, jag är en enkel man som inte kräver mer än möjligheten till att iaf lyfta 7-800 000kr i månaden.

Minta2008-11-22 17:15
Antal inlägg: 20042

Fråga marknaden (kapitalet) eller fråga människor i allmänhet.

eeistan2008-11-22 17:17

Jo visst Miss_jk men hur mycket mer ska dem ha ??? om sveriges stasminister tjänar knappt 200 000... vem har mest ansvar...

titta bara på dessa banker som kommer krypande till staten... med sina jättelika VD löner och bonusar etc...

eeistan2008-11-22 17:19

näää skämmes ta mig faan... nä nu ska jag njuta av kvällen, ha de gott hursom !

_abc_2008-11-22 17:19

Det miss_jk belyser är det jag försöker få fram, på ett kanske mer aggressivt sätt, när man anser att alla ska ha lika lön är det väl inte så konstigt att ni får mothugg?

"Markanden" sätter såklart sina prislappar även inom staten. Min första tolkning är att statsministern tjänar betydligt mindre än postens VD för att det inte krävs mer att finna "rätt" man till positionen. Vänder rösterna ser vi t ex Sverigedemokraternas partiledare som statsminister plötsligt, eller Kristdemokraternas partiledare. Verkar rätt godtyckligt vem som kan ta statsministerns plats om du frågar mig.

_abc_2008-11-22 17:21

Det sista var till eeistan.

Minta: Hur relevant är det för en företagsledning att fråga människor i allmänhet om hur hög lön VDn ska ha?

Miss_jk2008-11-22 17:24

eeistan, det var precis det jag skrev i mitt första inlägg: "Hur mycket kan diskuteras". Senaste inlägget var till dessa som vill att vi ska tjäna ungefär lika mycket oavsett arbete, vilket jag anser är helt uppåt väggarna.

eeistan2008-11-22 17:28

Ett sista inlägg Miss_jk jag tror ingen anser att vi alla ska ha samma lön oavsett ansvar... isåfall vore vi ju kommunister allihopa... men det måste ju vara rim och reson trots allt... speciellt med tanke på dessa högdjur oftast sitter med i ett antal styrelser och drar in pengar ifrån olika håll... och då undrar ju som vanligt dödlig som bara har ett jobb med en typisk inkomst på 25000 och är trött när man kommer hem hur dessa fantomer kan ha typ flera styrelseåtaganden med inkomster som är häpnadsväckande... man trodde ju i sin enfald att ett jobb borde vara otroligt krävande om man har en inkomst på typ 900000/mån...

TheWave2008-11-22 17:28
Antal inlägg: 19

vem ska skämmas? de som vill nåt de som ser till o skapa arbetstillfällen? eller vem? jag kan bara säga att utan folk med driv så skulle det inte finnas några arbetstillfällen alls.
Själv har jag pengar så jag klarar mig visst, men jag åker taxi o köper det jag vill är jag då ett borgar svin? eller är det tack vare såna som mig som vi har restauranger o gå till taxiförarna kan fortsätta att köra in sina pengar biltillverkarna har nån att tillverka sina bilar åt, det som stör mig är att de flesta inte verkar förstå att jag har jobbat så sjukt många fler timmar jämfört med en industriarbetare eller brevbärare. Det jag har gjort har dessutom skapat ett flertal arbetstillfällen till andra människor som vill ha ett jobb o gå till, o de som jobbar åt mig jobbar 8 timmar om dan en lyx som jag inte unnar mig då jag vill mer, mina arbetsdar sträcker sig till när alla mail o postit lappar är slut, frivilligt från min sida så jag klagar inte på det.
men det som stör mig djupt är alla ni som bara skriker om att folk tjänar för mycket. Sätt er in i Postens VD:s arbetsuppgifter o fråga er själva vad ni vill ha för betalning för att stå ut med o sköta dessa arbetsuppgifter innan ni uttalar er

remvanrijn2008-11-22 17:30
Antal inlägg: 16505

The Wave: ingenstans har jag sagt något om vad man tjänade innan. Min fråga var hur man kan sätta såna löne/förmånsnivåer INNAN man vet vad personen de fakto komer att betyda för företaget Både Folksam o nu posten tillsätter en Vd som har 40-50% högre ersättning än föregångaren.. Rimligt vore att ha ett lönestystem som är relaterad till hur företaget utvecklas gentemot hur det går för konkurenterna. på så viss tar man bort konjuktur relaterad upp/nergånger..
Det jag reagerar mot är att guldkantsavtalen reda skrivs innan man har sett resultat, samt att om resultat uteblir man sitter fast i avtalade fallskärmar..
Nu är ju bankerna i fokus.. VD-arna i de 3 största är väl garanterade mellan 55-83miljoner ifall delever tills 82 år. Men samtidigt basar de överbanker som går med miljardförlust ..?

Miss_jk2008-11-22 17:31

The Wave: Ord. Där kom ungefär allt det jag menar i ett enda inlägg.

_abc_2008-11-22 17:33

eeistan: "jag tror ingen anser att vi alla ska ha samma lön oavsett ansvar... isåfall vore vi ju kommunister allihopa... "

Jag trodde att du lite ville ha det så, men bra att du sa det så läsare förstår var DU står i frågan. Jag är övertygad om att det finns folk i den här tråden som vill att vi ska ha samma lön oavsett ansvar. I så fall är de kommunister enligt dig.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?