Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 18 974 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Cement - Ej medlem längre | 2008-11-30 20:12 | |
![]() | Sotfinger, påstod inte heller att du menade att spydighet var att rekomendera i något fall. ursäkta för min otydlighet. Menade förstås precis som du skrev att en dum/korkad kan hindras från att förstå kritiken om man lägger upp den på ett spydigt vis. Vad jag tror jag syftade på var detta. Är inte grunden för en persons elakhet densamma som att vara dum/korkad ? Den personen har ju uppenbarligen inte förstått ett o annat. Menar du att man bör tillrättavisa den som är dum i bemärkelsen elak eftersom han eller hon ska ha fömåga att förstå kritiken medans man inte ska göra samma sak med en dum/korkad som är elak eftersom den personen förmodligen inte lika lätt kan förstå och ta till sig av kritiken, särskilt om kritiken är spydig ? | |
| Cement - Ej medlem längre | 2008-11-30 20:21 | |
![]() | soluppgång "Aldrig i livet, det är upp till varje individ att förändra sig om han eller hon vill det och inte för att någon annan tycker att densamme är en idiot. Som någon tidigare sa går det bättre att kritisera handlingar framför att dumförklara folk, vilket aldrig leder någonstans" Tror du att en personlig förändring är frikopplad från påverkan från den yttre världen, som om den skulle ha helt fria tyglar även i ett vakuum ? | |
| soluppgång | 2008-11-30 20:30 | |
![]() | "Tror du att en personlig förändring är frikopplad från påverkan från den yttre världen, som om den skulle ha helt fria tyglar även i ett vakuum ?" Ja. Nej, förstås inte. Dumförklarar du mig nu? ;) Jag skrev ju inte att folk bara är föränderliga utefter deras egen vilja. Människor påverkar varandra hela tiden, men att det finns olika sätt att göra det på om man nu ens vill göra det. Att dumförklara någon hör till de riktigt dåliga sätten att försöka få någon att förändras på om det nu är vad man vill. Framförallt skulle jag önska att fler sopade framför egen dörr innan de fick för sig att verbalisera sitt förakt om andra för andra, som givetvis inte är några objektiva sanningar utan bara personligt tyck som oftast säger med om den som dumförklarar än om den som blir dumförklarad. Som sagt tycker jag det är bätte att kritisera handlingarna i sig. | |
| Cement - Ej medlem längre | 2008-11-30 20:33 | |
![]() | soluppgång, jag håller helt med dig om att det är handlingarna man ska kritisera och inte personenerna som står bakom dom | |
| Cement - Ej medlem längre | 2008-11-30 20:35 | |
![]() | Hakade upp sig på personerna hehe | |
| soluppgång | 2008-11-30 20:37 | |
![]() | OK! :) | |
| Cement - Ej medlem längre | 2008-11-30 20:38 | |
![]() | Problemet är ju att vi identifierar oss med våra handlingar osv. Vi är ju bärare av strömmande information och vi förändras så länge vi lever. Därför angriper man ju inte personen i fråga när man kritiserar handlingen eller uttalandet. | |
| Cement - Ej medlem längre | 2008-11-30 20:39 | |
![]() | Vilket allt för många människor tolkar det som. | |
| soluppgång | 2008-11-30 20:42 | |
![]() | Ja. Vad man kan göra då är ju att vara väldigt tydlig med den åtskillnaden, så kanske vissa inte hetsar upp sig i onödan. Eller nåt. | |
| Cement - Ej medlem längre | 2008-11-30 20:46 | |
![]() | Jupp, det kan vara väldigt nödvändigt i vissa situationer soluppgång, annars kanske man riskerar att få spö :) | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2008-11-30 21:03 | |
![]() | "Är det ok att dumförklara andra?" Många gånger handlar det ju inte om att "dumförklara" någon utan snarare kanske ett konstaterande av faktum. Är det okej? Det beror på... Är det "snällt"? Nja, som oftast inte... ;) | |
| Sotfinger | 2008-11-30 21:04 | |
![]() | cement: om jag uppfattar en person som dum/korkad så försöker jag förmodligen förklara på ett vänligt och pedagogiskt sätt vad jag vill ha fram. Om jag uppfattar en person som elak väljer jag snarare att säga just att jag tycker att denne är elak när h*n gör si eller så. Då är syftet snarare att personen i fråga ska förstå vilka känslor h*ns agerande väcker hos andra människor eller åtminstone hos mig. Sen kan det naturligtvis vara så att elakheten är omedveten pga att personen är dum/korkad.... | |
| mrperfect | 2008-11-30 21:29 | |
![]() | Eftersom jag är så j-la korkad själv så tror man ju inte att det finns dummare människor, men det gör det.............. | |
| Cement - Ej medlem längre | 2008-11-30 21:45 | |
![]() | Sotfinger, det du säger låter naturltigtvis jättebra :) Dags för en kombinerad frukost/lunch/middag | |
| SämstpåBeta | 2008-12-01 04:01 | |
![]() | ......hm....frukost kl 21.45 låter ju genialt! | |
| Cement - Ej medlem längre | 2008-12-01 16:13 | |
![]() | Varför det ? | |
| SämstpåBeta | 2008-12-01 16:28 | |
![]() | tja, du har ju en undergång som väntar dig kl 06. Kan ju inte vara bra att möta den på fastande mage. Sedan var väl inlägget om frukost lite sthlm ironi! | |
| Cement - Ej medlem längre | 2008-12-01 16:33 | |
![]() | Hehe :) Den fantastiska ironin ja. Så lätt att vara ironiskt men ändå alltid lika underhållande. Är inte det underligt ? | |
| SämstpåBeta | 2008-12-01 16:55 | |
![]() | det är inte lätt att vara ironiskt emot främlingar, t.ex. du fattade det ju inte! Ironi kräver oftast en viss bakgrundsfakta från båda parter. Något som man erhåller genom de enhetliga samhällskoderna. Barn som av förklarliga skäl inte har snappat upp dessa, brukar har svårt för att förstå när den vuxna använder sig av ironi och en känsla av förvirring kan då uppstå hos norrläningen...ojdå menade barnet. Ex. barnet spiller ut glaset med mjölk. Pappan eller mamman säger med irriterad blick och hård ton......"det var ju bra gjort Pelle Kattilakoski". Barnet som inte har några referensramar, tror nu att spilla ut mjölk var ju en positiv sak, men varför ser dom där stora kolosserna så arga ut då? | |
| Cement - Ej medlem längre | 2008-12-01 17:11 | |
![]() | Ett missförstånd har uppstått. Det var inte så att jag inte fattade det ironiska i det du sa. Jag har lagt märke till att många ironiserande personer själva inte kan förstå när dom blir utsatta för ironi. Så, med andra ord förväntar sig många inte att en vedergällning i form av en ironisk kommentar ska komma. | |