Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 18 983 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| helejnaa | 2008-12-01 23:02 | |
![]() | Det var väldigt mycket påhopp på alla egoistiska föräldrar här. De som inte har barn kräver belägg för ståndpunkten att man blir en mer insiktsfull människa efter barnens inträde i ens liv, men jag letar efter någon som förklarar på ett mer ingående sätt varför barnafödande är det mest egoistiska man kan göra. Trashone till exempel, menar du att det finns tillräckligt många barn i världen redan? Och att vi därför inte behöver föda fler här i Sverige utan borde adoptera? Jag fattar inte vad alternativet är, för nya generationer behövs väl alltid? Förklara gärna. Själv är jag av åsikten att fortplantning hör till de grundläggande drifterna hos en människa. Vilket inte behöver betyda att alla måste ha barn under sin livstid, själv har jag inte känt den biologiska klockan trots ett stadigt förhållande och vet inte om jag kommer att göra det, men om jag gör det kommer jag nog att välkomna ett nytt liv till världen med öppna armar. Och som jag ser det, är det inte en avbild av mig som jag "skaffar", utan en ny själ (eller gammal, om man hellre vill) som ville komma till världen för en anledning. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-12-01 23:06 | |
![]() | Nej jag skiter i vilken insikt man får efter att fått barn. Det var anledningen som jag undrade över. Varför man väljer att föda barn, som jag håller med dig om är en instink och därför en egoistisk handling. Inte så svårt. Vi behöver nya barn ja, jag välkomnar det OM rätt föräldrar skaffar dessa barn. Som världen ser ut nu så behöver inte alla föda ungar, vi som väljer barnlöst liv borde fanimig hyllas. | |
| cibo13 - Ej medlem längre | 2008-12-01 23:07 | |
![]() | ja så sant | |
| helejnaa | 2008-12-01 23:15 | |
![]() | Är instinkt egoism? Det vet jag inte om jag håller med dig om. Hur då? | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-12-01 23:18 | |
![]() | Du föder barn för att stilla DIN instinkt. DU mår bra av att få barn, inte barnet, inte världen, DU. Flera föräldrar erkänner det utan tvekan och de kan jag respektera, där är det inget fjoll om annat. | |
| helejnaa | 2008-12-01 23:27 | |
![]() | Okej, jag förstår hur du menar. Men om fallet är att man längtar efter barn, att man känner den biologiska klockan eller vad det nu är, är man då inte samtidigt en bra förälder som vill ge sina barn en bra uppväxt? På så sätt mår ju barnen bra av det, och samhället mår bra av föräldrar och barn som mår bra. Självklart är det inte så enkelt, men om vi ska generalisera. Du pratar om rätt föräldrar. Vilka är det och vilka är fel? | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-12-01 23:32 | |
![]() | Ja, är det ordet ego som stör så många tro? Iaf, nej rätt eller fel vet man inte, inte förens barnet/barnen är födda så kan inte svara riktigt. Min förhoppning är att de som har den instinkten att de vill skaffa barn verkligen rannsakar sig själva innan. Frågorna är många och några kanske inser att man inte är så vidare lämplig. Alla föräldrar är inte kassa, det är inte det jag vill komma med även om det låter så. | |
| cyberghost - Ej medlem längre | 2008-12-01 23:43 | |
![]() | sakoline; Dom allra närmaste vänner jag har än så länge inga barn. Dom går det lätt att prata med och dom vännerna lägger sig aldrig i mina beslut :) Det är dom "bekanta" eller vad man ska kalla dom (dom man träffar lite mer till o från) som är svårare på den fronten. Kan tillägga att av dom ca 30 tjejerna jag hade i min gymnasieklass så är ca 50 % av dom (eller fler, man tappar räkningen snart) nu mammor till ett eller fler barn. Så det kanske inte är så konstigt att jag i deras ögon betraktas som "udda"? | |
| SämstpåBeta | 2008-12-02 01:59 | |
![]() | Blazingstar: Vaddå för inre resa? Funkar SL-kortet för att ta den? | |
| mark69 - Ej medlem längre | 2008-12-02 09:23 | |
![]() | trashone, thank god att du sa "Alla föräldrar är inte kassa, det är inte det jag vill komma med även om det låter så."det lät sannerligen som om du menade samtliga föräldrar, jag började precis undra vad som hänt dig för att du ska vara så bitter och aggresiv mot dessa ofta hårt arbetande, kämpande för sina barns välgång-föräldrar. Majoriteten anstränger sig till max för att uppfostra sina barn att bli empatiska , medkännande samt POSITIVA medborgare, har du fått höra att det är bra att se livet och sina medmänniskor på ett positivt sätt, när det inte är uppenbara fridsstörare?Inte schysst mot de föräldrar som är riktigt schyssta föräldrar att höra sånt dravel=skitsnack från dig. Vad har du för erfarenheter av familjelivet egentligen när du har blivit så negativ?försök att se det GODA i folk som kämpar på! | |
| Blazingstar - Ej medlem längre | 2008-12-02 09:27 | |
![]() | sämstpåbeta; testa, låt mig veta om det funkar! | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2008-12-02 09:44 | |
![]() | Cyberghost: "Vad tycker ni andra? Är det som "vissa" anser, att utan barn är ett förhållande olyckligt? Jag har iallafall aldrig varit så lycklig som jag är i det här förhållandet. Med eller utan barn." Jisses! Be dom dra åt... Jag tycker dina tankar om jobb och bostadssituation låter sunt, dessutom är du fortfarande ganska ung(om dina profiluppgifter stämmer). Barn är inte och gör inte livet. Barn kan och är för många dock en del av det, men det innebär ju absolut inte med automatik att alla måste skaffa barn och att alla tjejkompisar i umgängeskretsen måste bli gravida samtidigt (tycks vara ett konstigt tänkande/tyckande hos många). Lev och njut av det du och din kille har nu, den dagen ni väljer att skaffa barn (om ni nu gör det) så förändras allt, på gott och ont. Man får mycket positivt, men det går inte att komma ifrån att ens "frihet" (att göra vad man vill när man vill) till viss del blir inskränkt. Dessutom, visst kan en viss form av "mognad" infinna sig när man blivit mamma, men så himla enorm är den inte och den infinner sig definitivt inte direkt. Man ska hinna bli lite äldre också (inte alltid det hjälper heller.. ;)) Jag tror även att många misstar moderskänslor och beskyddarinstinkt för "mognad". Nä, gå på din "magkänsla" för vad du vill, och din kille, och bry er inte så mycket om vad alla dessa tyckare kläcker... =) | |
| The Mag | 2008-12-02 09:48 | |
![]() | Tro mig, man får ett sämre förhållande när man får barn. Men ett bättre liv! | |
| Afrobeat - Ej medlem längre | 2008-12-02 11:59 | |
![]() | Orkade inte läsa alla tokiga inlägg (och intelligenta) så detta kanske redan skrivits om: Du som startade tråden, jag förstår din frustration 100%, det människor inte vet är att det kan t ex ligga en enorm personlig tragedi bakom den till synes "oskyldiga" frågan om när man ska skaffa barn. Ofrivillig barnlöshet är något enormt smärtsamt för alla inblandade och det är dessutom fullkomligt inkorrekt enligt alla vettochetikettexperter att ens ställa frågan. Men, men, folk är ju dumma i huvudet ibland utan att ens notera det tyvärr:) MEN nu till det stora: Det är de facto ett STORT problem i världen att det är stor befolkningsökning bland de mest lågutbildade som lever i misär, både fysikt och psykiskt. Titta runt er bara: vilka är det t ex från grundskolan som man gick i som skaffat tre, fyra barn vid en ålder av 30? Jo, i mitt fall endast de som presterade dåligt i skolan och var allmänt jävliga, som själva kom från väldigt trasiga familjer. Jag förstår att det är extremt kontroversiellt att skriva detta men människor glömmer att det inte är en mänsklig rättighet att ha barn! Att skaffa barn för att "få kärlek från någon som aldrig, aldrig kommer lämna mig" ( som en tvåbarnsmor, 23 år gammal uttryckte det) eller för att man är arbetslös och inte har något annat särskilt för sig det är inte sunt. | |
| cyberghost - Ej medlem längre | 2008-12-02 13:51 | |
![]() | Afrobeat; Håller med dig fullständigt | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-12-02 14:15 | |
![]() | mark69: Jag förutsätter att de bra föräldrarna är kloka och har självinsikt och faktiskt inte tar åt sig. Blir man stött så kanske det finns grund? | |
| mark69 - Ej medlem längre | 2008-12-02 14:24 | |
![]() | trashone, vad jag vet är det ingen som har blivit stött här, det enda folk försöker förklara är hur mycket de älskar sina barn, och hur stort och fint det är för dom!kan du inte bara vara glad för deras skull, och lägga din negativa energi på de föräldrar som inte bryr sig om sina barn, dom e nog inte så många förhoppningsvis,istället för att fortsätta med att säga; det måste nog längstin, nånstans finnas en grund till..ja vad?tycker nog du ska rannsaka dig själv, som sagt vad har du för tråkiga erfarenheter av familjelivet som gjort dig så bitter? | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-12-02 14:27 | |
![]() | Jag vet redan varför min syn på detta är som den är. Även den som slår sin unge i smyg hävdar sig älska den... Fast det är inte en debatt för denna tråden. | |
| mark69 - Ej medlem längre | 2008-12-02 20:06 | |
![]() | trashone, jag beklagar din generellt applicerade negativa syn på dagens föräldrar och drar mig ur den här diskussioenn nu eftersom du tydligen är väldigt negativt färgad av något. | |
| Lerna | 2008-12-02 20:10 | |
![]() | Barn är meningen med livet, på gott och ont. | |