Spelrum
| Giraffen | 23 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 13 |
| Inloggade | 36 |
Mobilspel
| Pågående | 19 256 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| soluppgång | 2008-12-02 12:22 | |
![]() | Baffin: Okej. Jag tänker att det även kan kännas lekfullt och befriande för barnen eftersom det är de själva som röstat fram det. Vilka värderingar som läggs in i det är de vuxnas egna föreställningar om hur det ska vara. Jag har stött på det där med killar som lucia förr och jag tror att sånt behövs ibland och tycker att det ena inte ska behöva utesluta det andra. Ofta finns det så mycket regler för barn som de vuxna inte ens kan förklara själva på ett vettigt sätt, utan "det bara är så". Sånt var bland det värsta jag visste när jag var liten och jag tappade direkt mitt förtroende för såna vuxna. | |
| Bergarn1 | 2008-12-02 12:23 | |
![]() | Apan Bollo: Tradition? Lucia är kvinna, Jesus är man. Pappa är man, mamma är kvinna. Kungen är en man, drottningen är en kvinna. Vad är egentligen argumentet för att man ska ha en man som lucia då? Varför ska man till varje pris försöka ta bort allt som har med kvinnligt och manligt att göra? Det finns inte direkt något egensyfte med det... Sen så antar jag att hela luciatåget skulle bli en ploj om dom satte en kille där. Tänk själv när du gick i högstadiet. Det skulle vara skoj, men det skulle inte vara stämningsfullt. | |
| Username | 2008-12-02 12:27 | |
![]() | Hur många vill ha en tall som julgran? | |
| soluppgång | 2008-12-02 12:30 | |
![]() | Bergarn: Det du talar om kallas för genus och det är något som är föränderligt både över tid och beroende på vilken kultur man ingår i. T ex: Silvia är kvinna, men genuset är drottning. Argumentet är väl att barnen själva vill? Det med att ett kön inte tillfälligt kan inta ett annat genus är ju bara hittepå. Slappna av? | |
| soluppgång | 2008-12-02 12:32 | |
![]() | username: skulle lucia helt plötsligt inte ha ljus i håret och rött band bara för att det är en kille som har rollen menar du? | |
| Miss_jk | 2008-12-02 12:32 | |
![]() | Har inte läst ett enda inlägg så ursäkta om jag upprepar vad någon kanske har skrivit, men så här tycker jag i alla fall: Jag skiter i vilket, ha en kille som Lucia eller en tjej som tomte om ni vill, men att jämföra detta med att "chefer har ju alltid vart män" är lite väl att ta i. Lucia VAR ju faktiskt en kvinna och jultomten kommer från Sankt Nikolaus som ju faktiskt var en man. | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-12-02 12:42 | |
![]() | Bergarn: Det är bara en roll som spelas, för mig kan vem som helst med intresse eller vilja spela den. Bra exempel med Jesus föresten som knappast var den vita man han nästan alltid framställs som. Det är ju en bild som knappast stämmer och ngt vi borde ändra på alltså? Dessutom borde vi förbjuda blonda lucior, svart hår ska dom ha och inget annat. Det är ju helt otänkbart att en blond kvinna spelar rollen av en svarthårig, hujeda mig. | |
| Bergarn1 | 2008-12-02 12:43 | |
![]() | soluppgång: Ja, jag vet att det är genus, vad skulle det annars vara? Men det finns ändå inget egensyfte med att ändra på det. Det är klart att barnen vill, det är ju skitskoj med en kille som lucia. Men det får inte samma effekt. soluppgång: du kan ju ha en tall med glitter och röda bollar också... | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-12-02 13:01 | |
![]() | För att förtydliga mig lite; var går gränsen? När är det ok att göra avkall på likheten till originalet och när ska den följas? Kön verkar spela roll men vad mer? Hade det varit ok om årets Lucia var en svart tjej? Självklart, men har det alltid varit så och hur lät motargumenten då? Det kan väl aldrig ha funnits ngn som satt och sa "Nej, det kommer inte på fråga. Lucia var inte färgad, hon ska spelas av ngn med samma hudfärg", eller? Är dom argumenten fortfarande giltiga eller ter dom sig ganska konstiga och till och med otrevliga? | |
| Alma Mi | 2008-12-02 17:17 | |
![]() | Jag förstår ärligt talat inte vitsen med att en kille ska vara Lucia. Vad består den av? Kan inte killar hitta på nåt eget sätt att framhålla sig själv eller vad är det frågan om. De kan väl ha ett eget tåg efter den riktiga Lucian om det nu är så viktigt. Tror säker att det kan vara fint. Nån pojke som kan sjunga nåt fint när Luciatåget vandrat ut. | |
| Alma Mi | 2008-12-02 17:18 | |
![]() | Kenny, om du har problem med att det är en tjej som är Lucia så har du verkligen problem faktiskt. Det är ju inte som nån statsministerpost eller landstingschef eller så. | |
| skutte - Ej medlem längre | 2008-12-02 17:20 | |
![]() | snacka om kränkande.. om nu pojken hade varit transexuell då? klart att vem som helst ska få vara lucia | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-12-02 17:24 | |
![]() | "De kan väl ha ett eget tåg efter den riktiga Lucian om det nu är så viktigt." *skrattar ihjäl sig!!* Alla som spyr över idén att en kille skulle ta en Luciaroll måste ju jobba starkt emot det faktum att stjärngossarna har klänning. Sånt går ju inte för sig! | |
| Alma Mi | 2008-12-02 17:32 | |
![]() | Åja, i den delen av världen som Lucia kommer ifrån så hade nog inte pojkar och män bagiga jeans som nu för tiden. Så nog är det en gammal god tradition!! | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-12-02 17:34 | |
![]() | Ja, dock är eran version mesig. Gör det rätt, avrätta Lucia oxå. | |
| Lonefork - Ej medlem längre | 2008-12-02 17:36 | |
![]() | Trash, vad fin du är. | |
| Alma Mi | 2008-12-02 17:38 | |
![]() | Ja avrätta Lucia, avrätta kvinnan och installera pojkar och män på alla framträdande platser. Men skyll inte på mig sen när lökarna vissnar, ebolalucia på ni. Kvinnor ska hålla sig hemma jämt, det är eran åsikt. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-12-02 17:39 | |
![]() | Lone: tack Alma: Är det? Såja frispela inte ut nu. | |
| Lonefork - Ej medlem längre | 2008-12-02 17:41 | |
![]() | Kvinnor är härliga. Men deras plats är naturligtvis vid spisen - och i sängen. | |
| Alma Mi | 2008-12-02 17:42 | |
![]() | Men jag undrar vad är vitsen? | |