Spelrum
| Giraffen | 38 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 37 |
| Inloggade | 79 |
Mobilspel
| Pågående | 19 280 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| vinterresa - Ej medlem längre | 2008-12-05 22:16 | |
![]() | Jag skall skriva ett brev till socialministern på måndag. | |
| herr_apa - Ej medlem längre | 2008-12-05 22:18 | |
![]() | glöm inte att även människor med ekonomiskt bistånd dessutom går på toaletten. ta upp det i brevet | |
| kissed - Ej medlem längre | 2008-12-05 22:20 | |
![]() | Men varför i hela världen skulle inte rökare få socialbidrag?? Är ni totalt galna människor? Ska man fråga folk exakt vad de gör med pengarna? De får väl bidrag som alla andra människor efter en uträknad tabell som bestämmer hur mycket man är berättigad till. Man kollar hyra, barn och åldrar på dom. Man kan alltså inte söka extrapengar för att det ska gå till ciggaretter!! | |
| kissed - Ej medlem längre | 2008-12-05 22:29 | |
![]() | Kan inte ni som tycker att rökare ska vara utan bidrag tala om hur kontrollen ska gå till? Antar att ni tycker att det gäller även alkoholister, snusare och en notorisk samlare av modellplan som kostar mycket pengar. Ska vi anställa spioner som kollar dom eller ska de tvingas bära på en kamera som inte går att stänga av, eller ska de gå igenom en lögndetektor? Jag undrar verkligen?? | |
| Nemesis_87 | 2008-12-05 22:38 | |
![]() | Då får man ju börja chippa folk så att det blir lättare med spaningen. Och anställa legosoldater som kontrollerar alla bidragssökare under 1 dygn varje vecka. Fett lätt på ett rätt lätt sätt. SARkASm, 68 p | |
| kissed - Ej medlem längre | 2008-12-05 22:40 | |
![]() | exakt nemesis!! Och det samhället verkar det finnas folk härinne som vill ha, jippie vilken kul värld. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-12-05 23:02 | |
![]() | INNAN man hamnar i den sitsen (alla föds ju inte som bidragstagande) så säger det sunda förnuftet att har man inte matpengar så har man inte pengar till tobak. Ganska enkelt. Likaså, har man inte råd med mat så har man inte råd med t.ex. husdjur, bredband mm. | |
| Caligatia | 2008-12-05 23:10 | |
![]() | Det är kanske det mest logiska ja, men som sagt är det svårt att kontrollera. Har dessutom svårt för tanken att uppfostrings/kontrollssam hället kommer skena iväg ännu mer. Tror nog det är svårt nog att sluta röka MED motivation dessutom, när man gör det för att man VILL, det är nog snudd på omöjligt när man inte vill själv. Vad gäller jämförelsen med rökning och missbruk. JA, rökning är ett missbruk, men det hindrar dig inte från att arbeta eller fungera i samhället så som narkotika hindrar dig. | |
| Caligatia | 2008-12-05 23:11 | |
![]() | (ingen frivillig särskrivning i "sam hället", vet inte varför det blev så) | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-12-05 23:13 | |
![]() | Nej måste det kontrolleras, kan inte ansvaret ligga på rökaren. Har svårt för att finna sympati för någon som lägger pengar på något så otroligt fjantigt och som sen slåss med näbb och klor för att få fortsätta. | |
| Caligatia | 2008-12-05 23:18 | |
![]() | Världen skulle vara en finare plats om folk bara gjorde som de borde. ^^ Fast tror ju inte det hade efterlevts. | |
| herr_apa - Ej medlem längre | 2008-12-05 23:23 | |
![]() | har svårt att relatera till det här synsättet. man söker ju inte ekonomiskt bistånd för att pengarna inte räcker till cigaretter? beviljas man pengar har man möjlighet att fortsätta. inga konstigheter med det. räcker inte pengarna till mat.. borde man ju gå ner i vikt, dvs, tjocka personer borde inte söka hjälp från stadsdelsnämnden eller vad? | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-12-05 23:26 | |
![]() | Jodå, för tjockhet beror inte bara på matintag. Nej men innan man söker försöker man ju dra ner på sina utgifter. Jag vet rökare som slutade handla kläder till sina ungar med fortsatte storbolma. | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-12-05 23:29 | |
![]() | Trashone: Nja... Söker gör man väl om inkomsten understiger en viss summa... Utgifter tar inte socialen så stor hänsyn till. Skulder till exempel är inget som räknas med. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-12-05 23:31 | |
![]() | Jag struntar i vad socialen tänker på. Är med förvånad och förundrad över att man inte ens reflekterar över sin tobakutgift. | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-12-05 23:38 | |
![]() | Mjo, borde väl de flesta göra. Jag förstår vad du menar eftersom jag har blivit förvånad när personer har valt att låna pengar till cigg istället för mat i väntan på lön/bidrag. Antagligen dämpar cigg hungern och lugnar i krissituationen som, om den är övergående, kanske inte direkt motiverar till att sluta och inleda en kamp med abstinens. Jag har valt kaffe före mat ibland så... | |
| skrattblomma - Ej medlem längre | 2008-12-06 21:24 | |
![]() | Eftersom rökning är ett psykiskt sjukdom, så borde rökare få vård i stället för pengar att finansiera sitt missbruk med. | |
| skrattblomma - Ej medlem längre | 2008-12-06 21:53 | |
![]() | en psykisk sjukdom heter det | |
| Chribbbe | 2008-12-06 22:51 | |
![]() | har man det så knapert att man sparar flaskor att panta, då bör man f-n se över sin ekonomi. Skulle aldrig palla att leva på såna marginaler, men det gör ju jättemånga svenskar gladeligen uppenbarligen... Se över boendekostnaden (lägg om lån, byt boende tex), köp inte grejer på avbetalning, gör inte slut på allt när lönen kommer osv..... | |
| JaapConrad - Ej medlem längre | 2008-12-06 22:57 | |
![]() | Chribbe: Jag har redan försökt med ett sådant resonemang tidigt i tråden. Det föll inte i god jord. Man förmodar att syftet med tråden är något annat... | |