Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 231

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Zunken10 - Ej medlem längre2008-12-06 23:22
Antal inlägg: 174

Den finns inte

mof2008-12-06 23:46
Antal inlägg: 5

Känner inte alls igen mig. I de kretsar jag umgås finns ingen missunsamhet, avundsjuka eller skadeglädje. Folk är också mycket stolta, och utåtriktade. Inte heller är det tomt på stan där jag bor.

En lustig sak med stereotyper är att de kan förändras. En kamrat till mig berättade att på 1700-talet tyckte italienarna att svenskar var bullriga och stojiga.

Kolbxbo - Ej medlem längre2008-12-06 23:54
Antal inlägg: 1161

Vad italienarna tyckte om svenskarna på 1700-talet är väl rätt ointressant idag?

trashone - Ej medlem längre2008-12-06 23:56
Antal inlägg: 18678

Allt handlar om den mentala hälsan. Har man den inte så tar man åt sig av allt och alla och trådar som denna poppar upp. Jag tror inte svensken är sjukare än andra.

Budalv - Ej medlem längre2008-12-06 23:57
Antal inlägg: 2199

Belugavis: Jag har träffat många riktigt missunsamma äldre personer som har blivit så för att de har haft det svårt.
Lidande har inte alls alltid den önskade effekten att det utvecklar ödmjukhet.
Det kan också bli "fick inte jag så ska ingen annan få". Speciellt de som har haft föräldrar som har varit direkt missunsamma mot dem, misstänker jag. Om man alls ska psykologisera.
Den "bortskämdhet" som förekommer nu tror jag inte alls enbart är av ondo.

belugavis - Ej medlem längre2008-12-07 00:02
Antal inlägg: 1600

Nej jag håller med om allt Budalv..skrev om en liten del bara en "helhet" av var jag tror uttrycket "svensk mentalitet" kommer ursprungligen av..dvs arbetare som inte ska "tro de är nåt"..och lite hyckel på det också, självgod bland annat. (oärlighet..dvs snack bakom ryggen..) Man kan inte klaga direkt på någon. Däremot när han gått..då gnäller man till sina vänner.
Jag har ju såklart stereotypat allt...Men jag tror på det med att en "äkta" rädsla för saker är borta..och det förslappar svensson

belugavis - Ej medlem längre2008-12-07 00:03
Antal inlägg: 1600

Och jag gillar folk ur alla samhällsskikt

mof2008-12-07 00:17
Antal inlägg: 5

(Kolbxbo skrev)
"Vad italienarna tyckte om svenskarna på 1700-talet är väl rätt ointressant idag?"

Jag vet inte. Du kanske kan svara på den frågan själv? ;)

KnivesOut2008-12-07 00:21
Antal inlägg: 33

Vet inte om detta hjälper diskussionen men jag bor i Barcelona nu och det man ser av Sverige här är först och främst IKEA och H&M. IKEA målar upp en bild av en så banal och enkel kultur i Sverige. H&M är ju inte direkt några utsmyckare heller men de ger båda en bild av svenskar som mycket modesta och enkla.

Det de också ser är alla svenska partyflickor som en en vän som är spanjor säger "testar först, köper sen" när det kommer till relationer. Dessutom säger han att de inte kan dansa.

Sen är tredje grejen alla ÄLDRE par och pensionärer som kommer hit. Det verkar som de dricker mer och är lugnare än de engelska.

Sen vet alla vem Zlatan och Henke är, men det ovan är allt i 9 fall av 10.

BiNo8 - Ej medlem längre2008-12-07 00:26
Antal inlägg: 3473

trashone vad menar du? vadå svensken sjukare än så? Kan du förklara hur du menar

trashone - Ej medlem längre2008-12-07 09:44

Jag skrev att jag inte tror svensken är sjukare än andra.

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2008-12-07 09:52
Antal inlägg: 5809

Orkar inte läsa alla inlägg. Men jag tror ju inte att det är en del av den svenska mentaliteten att vi inte gillar att någon framhäver hur duktig man är. Det gillar man ju inte i andra länder heller. Ingen går runt i Afrika och berättar att man har delat mat med grannen. Det är bara någonting man gör.

Att vi sedan kanske behöver bli påminda om att vi måste lära oss att sluta överkonsumera är ju en annan sak. Att du berättade att du ska jobba ideellt ser jag som att du ville skryta, utan snarare som en liten vink till oss andra att vi kanske kan göra något för någon annan också under juldagarna.

Sedan finns det ju de som måste skryta med det. Det handlar om bekräftelsebehov. Det behöver vi alla lite då och då. ;-)

trashone - Ej medlem längre2008-12-07 10:00

Tja varje inlägg, varje meningar man skriver på ett forum eller chatt är ju till för att få bekräftelse. Mao, vi behöver det ganska mycket.

BiNo8 - Ej medlem längre2008-12-07 10:08

trashone förlåt läste fel:)

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2008-12-07 10:14

Det är väl klart att vi alla behöver bekräftelse. Att bli sedd är ju en av de viktigaste bitarna för att kunna utvecklas och må bra. Men det finns människor som förmodligen har fått alldeles för lite av det och som vuxen spårar ur. Kolla bara på tv, alla Bigbrother, bönder som söker det ena och det andra, folk som slösar pengar och får igång sin ekonomi framför hela sveriges tvtittare. Nä, det kan ju gå lite för långt också.

BiNo8 - Ej medlem längre2008-12-07 10:18

kafountine håller med dig och inte. Själv skulle jag tycka det var tråkigt om såna dåliga program INTE fanns, så kul att titta på Big Brothers (oftast) så inteligensbefriade människor hehehe

vemvonhelst2008-12-07 10:23
Antal inlägg: 299

Den svenska mentaliteten för mig är en total apati inför de förändringar som läggs fram av "staten", till skillnad från de mer revolutionära fransmännen tex. Dock finns det ett tillfälle då svensken återfår sin slagkraftighet och är redo att göra revolution och slå sin chef på käften. Detta unika tillfälle begränsas tyvärr till fredagskvällen medan alkoholen fortfarande ger extra styrka.....
Redan på lördagsmorgonen är vi beredda att be alla inblandade om ursäkt trots att de inte ens kände till våra vidlyftiga fredagsplaner...
Jag tror att detta till viss del kan bero på att vi är överdemokratiserade, man vill ju inte sticka ut....

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2008-12-07 10:26

Nä, ingen vill sticka ut, men alla vill bli sedda. Det är där problemet ligger. Vi har uppfostrats att inte synas, smälta in, vara lagom, men vi är inte skapta så. Alla ska vi överleva och fightas. Då spårar det ut när vi då ska ta fram armbågarna.

_abc_2008-12-07 13:00
Antal inlägg: 2200

kafountine: Tycker att du säger emot dig själv, eller så tolkar jag in saker som jag tyckte var självklart i andra citatet:
"Men jag tror ju inte att det är en del av den svenska mentaliteten att vi inte gillar att någon framhäver hur duktig man är. Det gillar man ju inte i andra länder heller."

"Nä, ingen vill sticka ut, men alla vill bli sedda. Det är där problemet ligger. Vi har uppfostrats att inte synas, smälta in, vara lagom, men vi är inte skapta så."

Du använder i andra stycket ordet lagom, som konstaterat är ett jättesvenskt ord som i stort sett inte finns i andra länders språk. Det var det första. Det andra jag funderade över angående din tvetydighet är där du nämner uppfostran. Det är här jag tror att det samhällsmässigt råder stora skillnader länder emellan, svensken uppfostras allt som oftast till en jantelagsmänniska. Hur det är i andra länder vet jag inte, men jag tror verkligen att svensken generellt uppfostras "svenskt". Det är därför t ex sydeuropeer i våra ögon verkar vara arga hela tiden för att de nästan skriker och viftar med armarna när de pratar om vädret typ. Förstår du vad jag menar? En svensk approach (stereotypt blygsam, ödmjuk och lugn) internationellt sett har väl verkligen med svenskarnas uppfostran att göra? Och sydeuropeernas approach har väl likaså med deras annorlunda sydeuropeiska uppfostran att göra? Jag tror att det har att göra med proportioner att göra, storstäders påverkan och i relation till andra mindre städer, samt större städer. En svensk från någon by med 1000 invånare tycker att Norrköpingsborna är bra skrytsamma och har stöddiga/självgoda later som h*n själv aldrig kunde drömma om. Norrköpingsbon tycker detsamma om den stereotypa stockholmaren. Stockholmaren i sin tur tycker detta om den generella människan från Barcelona. Denne tycker detsamma om New York-jetsettaren. FÖr visst är det väl rätt sjukt att det finns svenskar, och så finns det STOCKHOLMARE (dryga jävla 08-or som tror att de är förmer än andra, ständigt!) Är det inte så det brukar låta på orten?
Min teori är väl att man måste vara självsäkrare/armbåga sig fram (tyvärr) desto mer ju större stad man bor i. Det gäller jobb, relationer, marknadsföra sig själv hårdare då konkurrensen är hårdare.

Detta om svenskens mentalitet.

BiNo8 - Ej medlem längre2008-12-07 13:09

_abc_ full pott för dig där gällande o8:or hehehheheheh

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?