Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 230

Forumkategorier

Användare Inlägg  
nystan12008-12-08 07:27
Antal inlägg: 3414

Nu tycker jag det här rom-snacket börjar bli segt. Kan ingen starta en tråd om kineser eller indianer, så kan klaga på dem istället?

megasen2008-12-08 07:28
Antal inlägg: 450

Tycker om Zigenare......vad menar du...tycker om, eller..hmm...

gnill2008-12-08 07:46
Antal inlägg: 1942

jag förstår inte de här frågorna "vad tycker du om ...." och sen nåt lika otydligt och generaliserande som typ "vad tycker du om rutigt".... så vad man tycker om romer handlar väl om vad man tycker om människor? Jag har mött trevliga och otrevliga romer (fler trevliga än otrevliga dock) och jag har mött trevliga och otervliga betapetare (även här samma förhållande som romer) och trevliga och otrevliga norrmän... och ja, trevliga och otrevliga människor helt enkelt. Sen kan man ju ha åsikter om en viss tradition (men alla som är romer lever inte enligt traditionella romska vanor, lika lite som alla frikyrkliga människor lever som i Knutby t ex)... så kan vi inte försöka skilja på vad vi tycker om människor och vad vi tycker om vissa vanor och traditioner?

Och förresten när man börjar titta närmare finns det många märkliga "svenska" (fast det är numera - tack-och-lov - ett väldigt vitt begrepp, det som är romskt kan ju också vara svenskt t ex) seder och vanor som kan uppfattas som mycket otrevliga av andra kulturer, men vi ser dem inte och ifrågasätter dem inte eftersom vi (som de flesta andra) är rätt hemmablinda.

Budalv - Ej medlem längre2008-12-08 08:03
Antal inlägg: 2199

Citerar från forumreglerna: "forumet för oss med lite "hjärna"."

Bryter inte den här tråden mot den regeln?

Mouche - Administratör2008-12-08 08:16
Antal inlägg: 24193

Beklämmande att se hur vissa människor spyr ur sig fördomar och rena rama elakheter gentemot ett folk de förmodligen knappt ens träffat i verkliga livet!

Till detta kommer att det klart och tydligt står i reglerna att man ska motivera sig etc då man skapar nya trådar ...

Tråden stängs!

Mouche

Diskussionen är arkiverad och ej öppen för nya inlägg.
Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?