Spelrum
Giraffen14
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade18
Mobilspel
Pågående19 300

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ElectricEye - Ej medlem längre2008-12-12 13:07
Antal inlägg: 3604

Det verkar som om Apan Bollo m fl inte orkade läsa andra halvan av mitt första inlägg så jag tar det en gång till:

Det är omoraliskt att pracka på sinnessvaga människor alldeles för dyra grejer till ockerräntor. Det är en osund verksamhet som borde gå att kunna stoppas med lagar och förordningar.

Kan de inte ha ett NIX-register för dörrförsäljare också?

Tess 082008-12-12 13:10
Antal inlägg: 18003

Electric-eye!!
Jag ser inte sambandet... lessen...
Jag anser INTE att en tjej i världens mest utmanande klädsel som raglar dyngfull på stan ska skylla sig själv om hon blir våldtagen!!
Att däremot vilja kastrera den stackars ursäkt till kille som troligtvis är så jävla ful och dum att han inte skulle få knulla om han inte gjorde så... jo, det vill jag ;-)

Men att KÖPA något och blint tro försäljaren, att inte läsa igenom det kontrakt man ska skriva under... Nja, man kanske ska tänka sig för lite då, va?
Dessa personer vad väl 'normala' och hade inte några mentala problem? förståndsmässigt typ?

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-12-12 13:13
Antal inlägg: 993

Läste en gång till och ser fortfarande inte vad det har med saken att göra.

Det jag försöker få fram (om igen) är om man inte kan avkräva ngn form av ansvar alls av folk. Är det här en rimlig situation? Kan man skriva på ett avtal, utan att läsa det, och sen avstå från den ångerrätt man har laglig rätt till, för att sen anse sig ha blivit lurad?

ANDERStG2008-12-12 13:13
Antal inlägg: 7560

I princip tror jag hon borde hamna i fyllecell om hon är naken och aspackad. (Något liknande har hänt.)

ANDERStG2008-12-12 13:15

Apan: Ja, det bör finnas klausuler om oskäliga priser och oskäliga räntor för att skydda lättpåverkade och "enkla" människor.

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-12-12 13:15

Vad gäller nix-register för dörrförsäljare så gärna för mig. Helst hade jag velat ha ett register där man kan avsäga sig all form av kontaktande reklam, inte bara telefonsamtal eller hemförsäljare.

ElectricEye - Ej medlem längre2008-12-12 13:16

Uppenbarligen fungerar inte konsumentskyddet bra när det går att tränga sig in hos sinnesslöa människor och få dem att skriva på ockerkontrakt.

Jag tycker att det vore önskvärt att dessa människor åtnjöt ett bättre skydd.

Ergo: se till så att de omoraliska dörrförsäljarna stoppas. Och hur man ser till så att idrottsföreningar m fl fortfarande får knacka dörr blir en knäckfråga.

Och ta bort sms-lånen i samma veva!

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-12-12 13:17

ANDERStG: Ja, det kan jag också hålla med om.
Frågan är fortfarande var man ska dra gränsen för eget ansvar.

ANDERStG2008-12-12 13:20

Någonstans vid tiodubbelt tillverkningspris och 30% ränta? Över det så borde försäljare åtalas.

ElectricEye - Ej medlem längre2008-12-12 13:20

Det är en bra fråga Bollo. Lösningen, som jag ser det, är att se till att så få tvistesituationer som möjligt uppstår.

Det är en väsentlig skillnad mellan att själv - aktivt - gå till ett (konkurrensutsatt) elektronikvaruhus och köpa en dammsugare som man i efterhand tycker var för dyr än att bli påprackad något man inte bett om.

ElectricEye - Ej medlem längre2008-12-12 13:21

Med andra ord, eftersom dörrförsäljarna genom åren har visat att de inte klarar av att sanera sin verksamhet så får man ta till lagstiftning.

ElectricEye - Ej medlem längre2008-12-12 13:24

Dammsugarförsälaren i det här fallet må ha lagen på sin sidan, men den moraliska rätten? Aldrig i helvete!

frefax2008-12-12 13:27
Antal inlägg: 26

Nån sa här bland inläggen att människor som är elaka inte kan rå för det.
Herrej-vlar måste jag säga!
Det är ytterst få människor som har haft så svåra liv att de inte längre vet när de är elaka. Sen är det ju en annan grej om man tar sitt ansvar och och inte lever ut den elakheten.

Och jag håller oxå med tidigare inlägg som talar om personligt ansvar.
Att skylla på en pushig försäljare, en dikatorisk chef, eller bara dumhet, tja det är väl det som gör att världen ser ut som den gör...

HumbleBug2008-12-12 13:31
Antal inlägg: 1836

De flesta gör dumma saker då och då. Det handlar ofta om något så banalt som ovana att ställas inför vissa situationer. Visst, inte alla skapar rubriker eller lyckas betala 6000 för en dammsugare.

Men en sak kan man ju tänka på: Inled aldrig en konversation med en försäljare. Bemöt dom med en allergisk, nys dom i ansiktet vid dörren, eller i luren så snart du vet att det är en försäljare. Säg tack och adjö. Om du har svårt att säga nej eller tass med visa personer, så inled inte onödiga konversationer. Ju mer grepp de får om situationen, desto svårare kan du få att ta dig ur det hela.

.... att låta någon okänd komma in i ditt hus för att demonstrera en produkt är något av det dummaste man kan göra. För det första: hur vet man att personen verkligen är en försäljare? Men svenskar är också i regel rätt naiva...

ElectricEye - Ej medlem längre2008-12-12 13:39

Om det är någon Kirbyförsäljare som har en ledig eftermiddag och vill komma och demonstrera sina produkter hemma hos mig så är ni mer än välkomna. ;)

Jag kom att tänka på en klockren Seinfeldlustifikation. Inte angående dörrförsäljare i och för sig, men kul ändå!

www.youtube.com/watc...ll DWSbuDsQ

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-12-12 13:42

Precis som frefax säger så ska man självklart kräva ansvar av säljaren också. Annars kan man ju använda samma argument för brist på ansvar för säljaren som för kunden. Säljaren kanske känner sig otroligt pressad av sin chef och egentligen inte alls vill stå där och lura folk? Det argumentet verkar dock ingen här köpa, eller?

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-12-12 13:44

ElectricEye: Ja, det är ett bra klipp :)

För att återknyta till diskussionen så kräver jag nog mindre ansvar av en student som sitter och säljer ngt via telefon än en person som kommer hem till en.

ElectricEye - Ej medlem längre2008-12-12 13:48

"Säljaren kanske känner sig otroligt pressad av sin chef och egentligen inte alls vill stå där och lura folk?"

Korrekt. Ännu ett argument för att sätta stopp för den oseriösa dörrförsäljarbranschen.

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-12-12 13:51

Nu missförstår du nog mig lite. Ja, det är antagligen så situationen är men (löst tolkat) man kräver fortfarande ett ansvar av säljaren som man inte gör av kunden. Varför skiljer man detta åt?

Sen vet jag inte om man ska dra hela dörrförsäljarbranschen över en kam så där direkt.

ElectricEye - Ej medlem längre2008-12-12 13:56

Det gjorde jag inte heller. Det är den OSERIÖSA dörrförsäljarbranschen jag vill sätta stopp för (till skillnad från den seriösa, konsumentvänliga, supertrevliga helylledörrförsäljarbrans chen).

Scouter, skolklasser, påskgummor och halloween-ungar är fortfarande välkomna hem till mig. Ni andra får nog räkna med att dras med smeknamnet "Kunta Kinte" resten av livet om ni försöker tränga er in. :)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?