Spelrum
Giraffen36
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade57
Mobilspel
Pågående19 738

Forumkategorier

Användare Inlägg  
blankomblank2009-01-15 15:13
Antal inlägg: 1403

jag omgås med folk som inte är som mig mest, blir intressantare då.

Jobbigast är det med vänner som ringer för ofta och för länge utan anledning.
Bäst är det med dom som får mig att bli en bättre vän och människa.
Sorligast är det med dem som inte strävar efter sina potential.
Tråkigast är de som aldrig vågar tycka något.

sylviaplath, vad menar du med rättvisetänkande egentligen?

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-01-15 15:18
Antal inlägg: 31064

Folk med en humanistisk människosyn som är genuin och inte påklistrat politiskt korrekt. Folk som inte bedömer människor utifrån status utan bara utifrån deras egenskaper och handlingar. Folk som står upp för dem som saknar den möjligheten. Folk med moralisk kompass och civilkurage. Folk som jag själv.

blankomblank2009-01-15 15:23

Alltså fredssoldater och läkare utan gränser?;)
Nej jag förstår men det låter lite som en anställningsintervju

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-01-15 15:24

Inte alls. Sånt där märker man i de små detaljerna, och de avgör vilka man tar till sitt hjärta på riktigt och vilka som förblir perifera bekanta.

blankomblank2009-01-15 15:29

Snåla är jättebra att ha som vänner när man själv är generös.
Dom håller ens ekonomi i balans och lär en uppskatta enkla billiga nöjen, eller ger en en skitsemester att skratta åt i åratal!
Plus att jag känner mig så himla fabulös när jag bjuder laget runt och min snåla kompis sitter och gapar

Pg up - Ej medlem längre2009-01-15 15:30
Antal inlägg: 1354

Sådana som inte behöver prata hela tiden, sådana som levt i skuggan av detta samhälle.

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-01-15 15:32

Nejnej, för den värsta sortens snåla människor är aldrig snåla mot sig själva, så dyra nöjen har de inga problem med. Det är när de skall dela med sig till andra som det blir trubbel. Den snålaste jag känner har högst lön och dyrast vanor.

blankomblank2009-01-15 15:33

Jag tycker snarare att man ska se folk i det stora hela och inte små detaljer.
Tittar du på en tavla i lupp för att avgöra om den är vacker?

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-01-15 15:34

Detaljerna skapar helheten.

Femme_Fatale2009-01-15 15:35
Antal inlägg: 709

Herregud...jag umgås med olika typer av människor...helst en av varje sort =)

Femme_Fatale2009-01-15 15:38

Sylvia - det är kanske för att han/hon är så snål som han/hon är så rik ...nähä det kan det ju inte vara om vederbörande spenderar pengar på sig själv

Själv är det tur att jag har dåligt med pengar för ju mer pengar jag får desto försiktigare (märk väl, INTE snål) blir jag med pengar =)

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-01-15 15:42

Generositet är ju inte relaterat till inkomst, jag har både fattiga och rika vänner som är grymt generösa. De snåla brukar dock uppfiningsrikt legitimera sin snålhet, oavsett inkomst.

Femme_Fatale2009-01-15 15:48

Jag har inga snåla vänner men jag har hört att de finns ;-)

Amiable2009-01-15 15:51
Antal inlägg: 1365

Har inte så stort social umgänge pga mycket flyttande, har ingen nära vän/väninna s.a.s.. men har inga problem att umgås med de flesta.

YlBjörn2009-01-15 15:57
Antal inlägg: 502

Håller med Sylvia här (Igen - får jag poäng nu?). Generositet handlar inte om pengar.
Umgås helst med outsiders, psykfall, flyktingar, allmänt borttappade, alternativa, inlåsta/utelåsta, utomjordingar, civilisationskritiker och överlevnadskonstnärer.
Generositet kan vara att dela sin magra soppa med sin gäst.

blankomblank2009-01-15 16:16

Vad är du för vän som ser dina egna vänner som psykfall?
Låter som om du försöker samla poäng, jag tänker inte delta i tävlingen;)
Jag håller med om generositeten det är lite av en värdemätare på vänskapen, gäller båda parter naturligtvis.
Blev väldigt förvånad över en vän som inte ville låta sin sjuka mamma bo hos henne trots att hon nästan dött och var rädd för att vara ensam, anledningen var att hon gick henne på nerverna.
Jag antar att när man har nog empati för att offra sitt eget välbefinnande att man är generös.
Det är lätt när det gäller riktigt närstående men hur många skulle göra det mot en främling? I Sverige är ju till och med våra grannar främlingar mest lider jag med de som bor i storstäder, många verkar så ensamma.

blankomblank2009-01-15 16:23

Många av de mest ensamma är just de som inte klarar luppen tror jag. De blir offer för sekter och rekryter från minst sagt tvivelaktiga grupperingar.
Många människor måste man ta ett stort steg bakåt för att se någonting vackert i, men ingen ska behöva vara utan vän.
Antar att YlBjörn tagit det som mantra med sin vänskapskrets av utstötta. Utomjordingarna har ju inte ens fått sin existens bekräftad, snacka ensamma.
Jag råder alla att umgås med minst en person som får alla runt i kring att haja till då kommer snart alla att få det bättre.

YlBjörn2009-01-15 16:24

Tja jag ser inget nedvärderande i att vara ett psykfall, blankomblank, gör du??? Och samla poäng var ju bara fånigt sagt.

YlBjörn2009-01-15 16:26

Man umgås väl med dom man har nåt gemensamt med alternativt som står ut med en!

blankomblank2009-01-15 16:36

Just min poäng!
Umgås inte med folk ni har så mycket gemensamt med det är mer utvecklande för alla.
Det lät som om du samlade poäng bara, jag står för det, om än fånigt.
Att beteckna någon som psykfall är väl högst nedvärderande tycker jag men det beror ju på om man använder ordet i dess rätta bemärkelse förstås.
Antar att du inte umgås med schizofrena människor med våldspsykos
som snarast bör tas in för vård, i så fall är jag orolig.
Om du har en polare som är något neurotisk och har lite tvångstankar tror jag knappast han/hon vill kallas psykfall

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?