Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 48 |
Mobilspel
| Pågående | 19 307 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Gautama | 2010-06-28 20:15 | |
![]() | Återupplivar denna tråd för jag har ett stort problem. Jag ska flyga om ca en månad. Flygresan tar ca 6 timmar och jag är fullkomligt LIVRÄDD! Det låter inte klokt men jag har sån ångest redan att jag knappast vet var jag ska ta vägen:-( Jag har flugit 4 gånger i mitt liv och inte varit med om några större grejer förutom kraftig turbulens en gång. Jag flög inte på ca 8 år efter den gången men i höstas så flög jag till Skottland. På vägen dit gick det skapligt med ett gäng gin och tonic i magen men på vägen hem var jag skräckslagen. Jag biter aldrig på naglarna men då bet jag sönder fingrarna nästan. Jag bestämde mej då för att inte flyga mer men blir bjuden på en lyxresa av min kusin och vill så gärna åka. Nu är allt bokat och klart och jag måste ju åka när jag lovat. Vad kan man göra för att lindra flygrädslan? Jag kan inte dricka på denna resa för jag orkar inte vara full i 6 timmar. Jag vet att det är säkert att flyga och att det är mycket värre att åka bil osv men det hjälper inte när panikångesten sätter in. Jag kan knappt sova om nätterna nu när jag tänker på att jag ska flyga igen. Jag får nästan panik redan. Några råd? Någon mer som är lika rädd som jag? PS: Jag överdriver inte utan det är faktum:-(( | |
| Tokstollan | 2010-06-28 20:38 | |
![]() | Jag förstår dig precis, Gautama. Och jag tänker på den här "Sällskapsresan"-filmen. Där går ju Stig-Helmer i terapi. Det finns säkert på riktigt - flygrädsleterapi. Kanske kan vara nåt? | |
| Gautama | 2010-06-28 20:40 | |
![]() | Det finns sådan terapi men det är skitdyrt ,så tyvärr kan det inte bli ett alternativ för mej. | |
| kremlan - Ej medlem längre | 2010-06-28 20:42 | |
![]() | Tänk på att piloten är lika mån att komma levande ner på jorden som du är!!! | |
| nettan23 | 2010-06-28 20:45 | |
![]() | Kbt terapeut, lugnande, eller sprit, möjligtvis hypnos? | |
| Uisge-beatha - Ej medlem längre | 2010-06-28 20:47 | |
![]() | Titta på alla dokumentärer du kan komma över som handlar om flygkrascher. Titta på de absolut otäckaste scenerna om och om igen tills du börjar skratta av ren utmattning. Hjälpte det? Nej. Men jag skrattade iaf istället för att ha ångest i ett par sekunder. Jobbar fortfarande på bättre lösningar - men det är den enda jag kan erbjuda för närvarande. :) | |
| Gautama | 2010-06-28 20:57 | |
![]() | Pratade med min läkare om KBt men han trodde inte det var något för mej eftersom jag var så medveten om att jag tänker fel och hur jag ska tänka istället. Jag vet ju att de flyger plan varje sekund över mej och de störtar inte men det hjälper inte när jag sitter där. Det är sådant ologiskt tänkande så jag förstår mej inte på det. Jag brukar vara logisk men inte i detta fall. Har provat med att sitta i cockpit och piloterna har förklarat grundligt hur allt går till men det hjälpte inte:-( Det går kanske inte bota min flygrädsla, och det retar mej eftersom det hindrar mej från att utöva det jag älskar, att resa. | |
| Guanyin - Ej medlem längre | 2010-06-28 21:03 | |
![]() | Hur dumt det än må låta Gautama, så försök övertala dig själv "Även om det skakar och plingar, så vet piloterna precis vad de ska göra för de har upplevt massor av tredubbelt så knöliga resor. Och varför i hela friden skulle det hända något just nu, här??" Typ. Sen är det bra att spana in kabinpersonalen (ser de lugna ut så är det lugnt - det ska mycket till innan de ens höjer på ögonbrynen) eller ett litet barn i 3-4-årsåldern - de bryr sig oftast inte ett dugg :) Boka film, ta de utan text så du måste koncentrera dig lite extra. | |
| bj-olle | 2010-06-28 21:07 | |
![]() | jag är inte rädd att flyga, men så är jag rätt trött på knapplösa förbindelser också | |
| Uisge-beatha - Ej medlem längre | 2010-06-28 21:10 | |
![]() | Jag tror att din läkare har rätt tyvärr. Vet man det mesta om hur ett flygplan fungerar, inte har klaustrofobi eller andra rädslor kring själva flygningen som är direkt ologiska så är det nog inte så mycket att göra åt. Möjligen i det långa loppet försöka arbeta med sitt kontrollbehov och försöka uppnå ngn form av acceptans kring att det som sker, det sker - oavsett vad man gör eller inte gör. Enda sättet. ' Acceptera att du är rädd, acceptera att du inte har kontroll och slappna av i axlarna... solen väntar på dig, och sedan väntar samma vardag när du kommer hem igen :) Jag har flugit med panikångest - det går det också. Man dör inte av den iaf... det är jag helt säker på. | |
| Gautama | 2010-06-28 21:11 | |
![]() | Vi har film bokad och trerätters, så lite har vi att göra men jag funderar på att stoppa i mig något så jag somnar och sover bort resan. Inte så kul för min kusin men det blir inte kul med en tyst, stel, livrädd kompis heller iofs:-) | |
| yak55 - Ej medlem längre | 2010-06-28 21:11 | |
![]() | Nej, jag är nog så lite flygrädd som det bara går att vara. Är som lyckligast och gladast när jag sitter i ett flygplan eller hoppar fallskärm. Och ju mer avancerad flygningen är, ju roligare tycker jag att det är... Men i mitt fall är det väl också faran som gör att jag älskar det... Att flyga stora passagerarplan ger mej dock inte så mycket. Är ju ungefär som att åka buss eller tåg... Har dock inga råd om hur man botar flygrädsla. För jag har älskat det sen min första flygtur... Kanske handlar det om att du känner dej väldigt utlämnad och inte vet riktigt hur det hela fungerar. Så det kanske hjälper lite att läsa på lite om flygning, flygplan och hur dom fungerar. | |
| p_warnberg | 2010-06-28 21:12 | |
![]() | Jag är lyckligtvis varken höjd- eller flygrädd. Men frugan är det så jag har full förståelse. Hamnade i riktigt tuffa luftgropar efter en start från Gando-flygplatsen på Gran Canaria. Ett blåsigt område som tvingade piloten att dra av motorerna. Det blev dödstyst och planet föll, men så tog det fart igen. | |
| Gautama | 2010-06-28 21:14 | |
![]() | "Möjligen i det långa loppet försöka arbeta med sitt kontrollbehov och försöka uppnå ngn form av acceptans kring att det som sker, det sker - oavsett vad man gör eller inte gör. Enda sättet. '" Exakt det som de handlar om tror jag. Jag har inte kontrollen som jag har när jag kör bil eller åker buss och kan gå av nästa hållplats. Har samma kontrollbehov när det gäller många saker och kan oroa mej helt sinnessjukt mycket för saker som jag inte kan påverka. Exakt det som du säger sa min läkare! Att sluta oroa dej över saker som du inte kan styra över. Det som ska hända händer ändå. Det är svårt men jag måste försöka:-) | |
| bujum | 2010-06-28 21:17 | |
![]() | Själv flyger jag till sydafrika varje år och jag gillar inte att flyga. Men jag vet ju vad som väntar där nere och då är det värt det. Jag ber min läkare om lite benzodiazepiner - dvs valium eller stesolid. Ofta behöver jag inte ens ta dem för det räcker med vissheten att jag har dem för att känna mig lite tryggare. Men på en så lång resa kan det vara ok att kunna sova lite också. | |
| 1stclassriot | 2010-06-28 21:20 | |
![]() | första gången jag flög var jag så rädd att jag kissade på mig haha. då gick jag i fyran :P andra gången jag flög, minns jag inte, det var till mallorca. så allt måste väl ha gått bra då... tredje (och SISTA!!!) gången jag flög var 2008 till turkiet, antalya flygplats. jag var så jävla rädd att jag satt och höll krampaktigt i armstöden när vi lyfte. min bästa vän satt bredvid mig på andra sidan gången och sa att allt kommer gå bra och visst, vi överlevde starten ;) när vi skulle gå in för landning, så sjönk piloten planet ett antal meter på en sekund och det kändes i magen vill jag lova! jag var övertygad om att vi skulle störta och att något var fel. sen blev det inte bättre av att den manlige "stewarden" satt mitt emot min syster (som satt bredvid min kompis) på sin plats, fastspänd och med en telefonlur i örat och höll handen för ansiktet och såg bedrövad ut! jag är helt övertygad om att nånting hände och nånting blev fel med planet och vi lyckades landa mirakulöst, men piloten sa ingenting i högtalarna... det var ganska kraftig turbulens innan piloten sjönk sådär mycket... när vi sen skulle flyga in för landning på arlanda så gjorde piloten världens sväng åt vänster, och då var det spikat för mig: ALDRIG MER I MITT LIV ATT JAG SÄTTER MIG PÅ ETT FLYGPLAN IGEN! en av mina drömmar är att besöka nya zeeland men det kommer aldrig bli av... | |
| Gautama | 2010-06-28 21:21 | |
![]() | Det är precis det som gör att jag flyger bujum trots min flygrädsla. Jag vet vad som väntar och kan helt enkelt inte stanna hemma. Jag skulle bli så arg på mej själv om jag lät flygrädslan hindra mej från att få uppleva denna resa. Jag vet att det komer bli underbart när vi väl är på plats:-) | |
| bujum | 2010-06-28 21:23 | |
![]() | Ha en fin resa=) | |
| Gautama | 2010-06-28 21:23 | |
![]() | Tack bujum:-) | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-06-28 21:24 | |
![]() | Jag har utvecklat en hemsk flygrädsla på senare år och undviker att flyga så långt det är möjligt. Nästa gång jag skall (måste) flyga tänker jag gå till en läkare innan och säga att de skall skriva ut något lugnande. Har aldrig prövat det i något sammanhang innan, men jag orkar inte med katastroftankarna. | |