Spelrum
| Giraffen | 9 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 9 |
Mobilspel
| Pågående | 19 726 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-01-23 01:00 | |
![]() | risotto... du säger att DU inte har något genetiskt ansvar...?! Kollektivt då? Med samma (tvivelaktiga?) logik så kan man ju säga att de flesta amerikaner inte har någon genetsik koppling till kolonialiseringen och krigen med indianerna fram till mitten av 1800-talet då populationen i USA var enbart två miljoner människor! Ungefär 20 miljoner har invandrat till usa enbart sedan 1991, och ungefär 35 miljoner av befolkningen är utrikesfödda...så, vilket ansvar skall vi tillskriva dem? en.wikipedia.org/wik...te d_States Min poäng är inte att bestrida hur skamligt tillkomsten av USA var, både i form av utrotning av urinvånare och - för all del - en terroristhandling gentemot moderlandet Storbritannien. Det är ett löjligt och konstigt resonemang då att "amerikanare" (d.v.s en generell bild av en person som är amerikansk medborgare) skall känna något slags (genetiskt) ansvar för vad som gjordes med indianerna. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-01-23 01:04 | |
![]() | dude, enligt källor som jag just har läst så uppgick den invadrade, koloniserande befolkningen i USA i mitten på 1800 talet till ca 30,000,000 människor | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-01-23 01:07 | |
![]() | Jag kan se ett ansvar för varje medveten människa att inte flytta till USA för det gör den aktivt deltagande i USA kriminella tillkomst och legitimering. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-01-23 01:09 | |
![]() | dude, hur skulle jag kunna hållas ansvarig rent kollektivt? jag är inte sprungen ur de individer som seglade "over there" och koloniserade. Det närmsta jag är en sådan bedrift är att min far hade möjligheten att deltaga i Whitbread Round The World Race på 70 talet men avstod för att jag var nyfödd. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-01-23 01:12 | |
![]() | jag hade fel. tack risotto. uppgiften om 2 miljoner var antalet utomlands födda. 23 miljoner tycks vara den rätta siffran? (www.tsl.state.tx.us/...s us.html). My bad. Det förändrar ju inte det faktum att det är svårt att uttala sig om hur stor andel av amerikanerna som genetiskt kan spåras tillbaka till de första immigrantvågorna. Ett genomsnitt handlar antagligen om någonstans mellan 4-8 miljoner invandrare per årtionde under 1900-talet. Vilket helt klart enligt mig kan förklara en hel del av den enorma spridning av åsikter, religion, politiska inriktningar och annat... usa är inget heterogent land. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-01-23 01:16 | |
![]() | exakt det jag ville åt risotto! Du kan ju inte hållas ansvarig på någon nivå, inte ens för vad som gjorts mot samerna i sverige. Det är poängen. Du uttalar dig ju svepande och generaliserande om amerikaners ansvar för vad som gjorts mot indianerna, trots att ingen som lever idag ens var påtänkt när de största övergreppen skedde. Jag menar att det är att ta diskussionen till en absurd nivå. Det finns ju så mycket annat som är fel vi kan diskutera, än att börja tala om vad som gjordes mot indianerna som ett uttryck för USA:s problem (när man lika gärna kan hävda att det var ett uttryck för europeisk kolonialism) | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-01-23 01:28 | |
![]() | dude, samerna i Sverige är ett särfall som inte ska jämföras med nordamerikas indianer även om de också har blivit illa behandlade genom tiderna. Jo jag tycker att jag kan hållas ansvarig för det som samerna utsätts för tillsåvida jag inte aktivt engagerar mig i deras sak och håller på deras rättigheter i de områden där de verkligen är "ensamägare" till platsen. När jag går i fjällen så tänker jag inte att jag är i Sverige utan jag tänker mig som en gäst i Sapmi, samernas land med all den respekt som tillkommer det. Jag bär en sameflagga på min fjällsäck som ett bevis på att jag har varit där, hos dem i deras land. Sen kan man fortsätta att diskutera vad som är enbart samiskt land och vad de borde ha ensamrätt till, jag vet via litteratur att en från syd kommande befolkning redan på bronsåldern fanns så långt upp som i Stora Sjöfallet och därför kan jag inte anse att enbart samerna hör hemma där. Samerna kommer ur en kultur som heter komsakulturen och tar sitt avstamp i slutet av senaste istiden i de nordligaste delarna av nordkalotten. Det kan diskuteras mycket i den frågan men jag håller en extra tumme för samerna i den frågan. | |
| patboone | 2009-01-23 01:28 | |
![]() | Risotto: Jag tycker mig spåra ditt vurmande för Amerikas urinnevånare till "Bury My Heart at Wounded Knee". Utsträck det gärna till dem som bor söder om USA som dels är betydligt flera och dels, idag, betydligt mer förtryckta. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-01-23 01:35 | |
![]() | patboone, du har mycket rätt i det du påstår men verkligen inte enbart. Jag har alltid känt avsmak för USA och dess historia med övergrepp och etnisk rensning. Det finns många människor att engagera sig i och givetvis så är det liknande problem i Syd och mellanamerika. Däremot så är den indianska befolkningen mer upptagen i de befolkningarna än i USA, mestisos i Chile t.ex, du kan spåra indianblod i snart sett varje chilienare bara genom att titta på dem och det är något de är stolta över också. Titta på en peruan så kommer du ännu närmre Machu Pichus (osäker på stavning) egentliga mästare. | |
| patboone | 2009-01-23 01:50 | |
![]() | Indianerna i Syd och Mellanamerika är i allra högsta grad andra klassens medborgare i många, många länder. Chile är ett uselt exempel. Titta på Mexico, Guatemala, Bolivia, Peru och Ecuador bara för att nämna några exempel. Där är spanskättlingar verkligen inte stolta över några droppar indianblod. Detta förtryck sker nu, idag och är följdaktligen något vi kan försöka att göra något åt. Historien är svår att ändra. | |
| patboone | 2009-01-23 01:52 | |
![]() | Och talar du om Inkakulturen så lär sig peruanska och bolivianska skolbarn mindre om den än svenska barn gör. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-01-23 01:59 | |
![]() | patboone, ditt inlägg att kunna göra något åt det tycker jag låter som en bra intention. Nu är det dags för kudden. Ha det med er, ni som som bara är en bit in i kvällen än. | |
| bove | 2009-01-23 02:10 | |
![]() | Jag har varit och är mycket skeptisk till vad Obama faktiskt kommer, vill och kan förändra, USA styrs ju heller inte i första hand av sin president eller några andra folkvalda tyvärr. Dock är det ju otvivelaktigt mycket glädjande att han ska stänga koncentrationslägret på Guantanamo. Även om man kan diskutera huruvida det är en aktivt god gärning att avsluta något ont så är det ju inte desto mindre definitivt ett steg i rätt riktning. Jag äter oerhört gärna upp min skepticism, skulle det mot all förmodan visa sig att det blir en signifikant förändring av USA:s inrikes- och utrikespolitik även i övrigt så vore jag den förste att erkänna att jag har haft fel. I vilket fall som helst så var det ändå en lättnad att en "demokrat" vann valet, hur liten skillnaden mellan de båda partierna än må vara. Det finns ju som bekant grader även i helvetet. | |
| Mouche - Administratör | 2009-01-23 07:07 | |
![]() | Jag "bumpar" den här tråden. Och tillägger att Nej, jag tror inte att Obama kommer att hålla många av de löften han gav. Mouche | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-01-23 08:16 | |
![]() | Stängningen av Guantanamo utan legala processer är ett stort hål för vår rättfärdigande civilisation och det som inte heller diskuteras är ju det kvarvarande Bagram, en.wikipedia.org/wik...t_ Facility | |
| Polly Juice | 2009-01-23 08:34 | |
![]() | Jag vet inte hur mycket Obama kommer att hinna göra under sin tid som president, men jag gillade de vallöften han gav - han har åtminstone goda intentioner och faktiska idéer för hur de ska kunna genomföras, till skillnad från republikanerna som bara kommer med vackra ord som inte betyder något. Jag säger som Povel Ramel: "Hellre en glad amatör..." | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-01-23 15:08 | |
![]() | Dag 2: - Konceptet att en president kan kringgå amerikanska lagar genom att förklara krig ("the war on terror") har stoppats. - CIA får inte längre bedriva sina egna fängelser utomlands - Obama förbjöd "Aggressiva interrogation techniques" - Obama signerade exekutiv order att stänga Guantanamo Bay - Clinton sände George Mitchell till mellanöstern som förhandlare och (f.d. FN-ambassadören) Richard Holbrook till Afghanistan OCH (signifikant!) Pakistan - David Chris som officiellt kritiserade Bush för hans kravlösa telefonavlyssningsprogram som Justice Lawyer har utsetts till chef för avdelningen för national security inom Justice Department | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-01-23 15:23 | |
![]() | DudeNiro, Det låter ju bra allt det där, men innebär det att lagen som godkänner tortyr har stoppats? Har dom pratat något om Bagram? Får oskyldiga fångar i Guantanamo någon ersättning för att dom rövats bort från sina liv utan rättslig process? Innebär det att dom stänger av Echelon och slutar åsiktsregistrera hela världen? :) | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-01-23 15:36 | |
![]() | Name, ordet MEN är ganska lamt och lätt att slänga in som ett svar på allting. Jag berättar vad som skett dag två, vilket är en total vändning av de policies som bush-administrationen använde, och det är självklart tacksamt att svara med MEN har de gjort x, y, z... Det kanske tar mer än en dag. 1. Vad jag förstått så måste nu CIA följa militärens instruktioner för intervjutekniker, vilket säkerligen innehåller en del tveksamma intervjutekniker men som åtminstone följer geneve-konventionen (d.v.s. inte strider mot internationell rätt, vilket innebär att t.ex. waterboarding inte längre är tillåtet). 2. Jag har inte hört något om Bagram 3. Det har (naturligtvis!!!) inte uträtts på 48 timmar hur man skall hantera det rent praktiskt. En arbetsgrupp har dock fått 30 dagar på sig att komma med ett förslag om hur frigivandena skall hanteras. 4. Echelonn skapades av USA, Storbritannien, Kanada, Australien och New Zealand. Även om USA verkar vara "ledaren" för denna grupp, så är det väl så att det inte enkom är "deras" beslut att stänga ner. | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-01-23 15:53 | |
![]() | Som sagt, vi får se hur det ser ut i praktiken, men det är ju en microkosmisk förbättring om waterboarding förbjuds, frågan är dock om tortyr fortfarande kommer vara legalt. Jag har för mig att jag hört en hel del om armens manual för tortyr tidigare. Huvudcentret för Echelon körs genom USA ja. De andra är medlemsstater. Men du, jag tänkte, (lite skämt), du kanske har någon hemlig cheerleader dröm eller så som du vill leva ut? Kanske du kan skriva nått med ledmotivet -"Go! Hope!" :) Skämtåsido, tack för dom ljuvliga diskussionerna, kan hända att det blir än mer relevant framöver för jag upptäckte att www.democracynow.org saknade nyhetsrapportering för igår, vilket är första gången på ca 10 år eller så, jag försökte ringa dom men dom kunde inte ta emot några samtal och deras voicemail var full och kunde inte ta emot några meddelanden, så jag vädrar skumhet. Nått i stil med Vulcans beteende. | |