Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade46
Mobilspel
Pågående19 702

Forumkategorier

Användare Inlägg  
JaapConrad - Ej medlem längre2009-01-23 00:47
Antal inlägg: 1788

Minta,

"och förutsatt att alla hade kunskap om hur en bra sammansatt kost ser ut."

Skolmaten tycks inte ha det, som livsmedelsverkets genomgång visat. " I en kartläggning från december 2007 svarade kostcheferna i knappt en tredjedel av kommunerna att man följer råden helt. Tyvärr visade det sig i samma kartläggning att inte ens denna tredjedel alltid helt har förstått innebörden av råden. Till exempel saknas matråd på skolorna eller så startar lunchserveringen före klockan 11."

Dessutom upplever 53 procent av eleverna att det inte finns tillräckligt att äta.
(www.skolmatensvanner...o lmat.php)

Varför använder vi oss av barnbidrag om vi inte tror på föräldrarnas förmåga att kanalisera resurser till barnen?

micro1132009-01-23 04:14
Antal inlägg: 17542

Jaap

Barnbidraget är inte direkt riktat, utan syftet var att alla barn skulle få mat på bordet och tak över huvudet .... man kan alltså använda barnbidraget till hyran och följer då intentionen med bidraget.

Barnbidraget infördes dessutom i kvinnans namn, för att kvinnan skulle ha tillgång till pengar som mannen inte kunde dricka bort ...

Betänk i vilken tid barnbidrag infördes och på vilka premisser, samt anledningen till att det alltid betalats ut direkt till kvinna -- i en tid då mannen annars ägde ekonomin.

Ser bra ut2009-01-23 08:26
Antal inlägg: 73

tog en intressant diskussion med syrran efter mitt sista inlägg igårkväll.

micro skriver 'Det handlar inte om att missunna sina barn .... det handlar om att alla inte har förmågan eller ekonomin att kunna ge, ordna det som krävs.' - hur gör de när de är hemma med sjukt barn? blir ungarna utan mat då också? för att det är för dyrt. och skippa snasket en fredagkväll för en liten matsäck på måndag lrä väl inte vara nån uppoffring.

jag har inga barn men förhoppningsvis kommer jag att få det så småningom. men inte förrän jag vet att jag har möjlighet att ha dem. de ska inte komma till av misstag, som nån statuspryl eller bara för att 'man ska'. jag ska vara frisk å hyfsat ekonomiskt stabil innan. det är en förutsättning. dessutom har jag fattat att vissa tider på året kostar ungar mer än annars. i skolstart (spec om de dessutom håller på med nån sport), inför vintern, jul, födelsedag o.s.v. *inhämtar vuxenpoäng*

resonemanget att man ska ha lunch varje dag bara för att (spec om man inte ens har ek problem) är löjligt. tänker ni likadant i en korsning, kör rätt ut och krockar med någon, men vadå - du kom ju från höger, du har ju 'rätten på din sida'..?

eviltyrus2009-01-23 08:49
Antal inlägg: 606

Ser bra ut: Du utgår ifrån dig själv och därmed ser du inte problemet. Man kan aldrig planera upp sitt liv, skilsmässor, sjukdomar ja vad som helst kan spela in för att försämra en förälders ekonomi. Trygghetssystem har vi i Sverige för att jämna ut och förhoppningsvis hjälpa dem som har det svårt. Som sagt barn väljer inte sina föräldrar, det tycker jag är tänkvärt.

JuicyM2009-01-23 08:55
Antal inlägg: 326

Jag har inte läst hela diskussionen, men av vad jag läst är jag nog beredd att hålla med Micro113..

Ser bra ut:
Det är jättebra resonerat av dig, att du ska ha ekonomisk stabilitet etc innan du skaffar barn, att du inte skaffar barn som symboliserar status etc. Tänk om alla kunde tänka som du. Alla gör inte det. Dessutom spelar det ingen roll om du är ekonomisk stabil då du skaffar barn, om något händer på vägen. Säg att du förlorar ditt jobb, visst "några pannkakor och mackor med korv på och en festis" kanske inte kostar så värst mycket. Men alla har det kanske inte lika bra som du verkar ha..?!
Sen det du skrev: "och skippa snasket en fredagkväll för en liten matsäck på måndag lrä väl inte vara nån uppoffring".. Du pratade om att inte missunna barnet än matsäck, ska man missunna hela helgen då. När jag va så liten att jag inte va med kompisar eller liknande under helgen va umgås med mamma, pappa och syskon samt lördagsgodiset det största nöjet. Se disneydags på lördagar med godis. Jag skulle då inte vilja offra det för en macka eller två på måndagen. Om möjligheten ändå finns att få en macka från skolan!

micro1132009-01-23 09:19

Precis så, varför skall barn som redan lever på eller under marginalen tvingas välja bort de små glädjeämnen de kanske har, till förmån för en macka på skolan.

Vi har dessutom inte alltid haft råd med lördagsgodis varje helg när mina barn växte upp ...... men intentionen har varit att barnen skall få så mycket normalt och så mycket glädje som möjligt i uppväxten genom att vi planerar ekonomin så klokt som möjligt.

Vi har sparat för att kunna ge våra barn en riktig jul -- med julklappar -- och för att kunna ge dem present och uppvaktning på födelsedagarna.
Jag tror det är mycket viktigare för ett barns uppväxt än att kunna ta med sig en macka till plugget.

Jag anser inte heller att barn är en statuspryl som skall vara förunnat endast de med god ekonomi och god ställning.

Jag och maken har dessutom halverat inkomsten genom åren ... då maken skadade sig och tvingades byta yrke på grund kvarstående invaliditet som omöjliggjorde att han fortsatte i sin yrkesgren.

Då anpassar man mun efter matsäck .... gör det bästa av situationen, och koncentrerar sig på att täcka barnens basbehov i första hand och sedan ge dem så många ljusa stunder man kan med de resurser man har.

Man kan inte lämna tillbaka sina barn, och man ångrar inte sina barn, för att man inte längre är resursstark ....... däremot svär man åt skolans krav både ekonomiska och i form av arbetsinsatser, därför att man inte har resurer att möta kraven --- och det syns, i synnerhet på en liten ort, så pekas man direkt ut som fattig och resurssvag.

eviltyrus2009-01-23 09:36
Antal inlägg: 606

Kan inte annat än att hålla med JuicyM och Micro113, och barn ska inte behöva "straffas" i skolan för att deras föräldrar inte är de bästa (tänker främst på missbrukande eller andra olämpliga föräldrar). Skolan delar uppfostran av barn tillsammans med föräldrar och för en del barn är skolan den enda riktiga trygghet som finns. Så länge vem som helst kan bli förälder så tycker jag inte det är fel att skolan och samhället hjälper till att bekosta sådant som är grundläggande för att de ska få någon sorts trygghet.

Ser bra ut2009-01-23 10:21
Antal inlägg: 73

alltså. jag tror att barnen har betydligt mer glädje av att vara tillsammans i gemenskapen med sina kompisar en eller två ggr per år i skolan än problem med att missa lördagsgodiset en gång eller två. när det gäller er som tydligen har såpass med resurser. värre är det väl för de med riktigt stora sociala problem. det är vad jag tror. som det verkar så erbjuder de flesta skolor också något som barnens egen matsäck ska komplettera. och jag har väldigt svårt att tro att någon skola, där nåt barn med svåra hemförhållanden och utebliven (eller kanske bara bortglömd) matsäck, låter ungen svälta den dagen. verkar det troligt? men det är klart, 300 ungar som ska på utflykt kan väl lärarna stå och bre mackor åt från 6 på morgonen. eller ta med värmeskåp ut i skogen för att hålla köttgrytan o potatisarna varma. haha.

JuicyM2009-01-23 10:38

"jag tror att barnen har betydligt mer glädje av att vara tillsammans i gemenskapen med sina kompisar en eller två ggr per år i skolan än problem med att missa lördagsgodiset en gång eller två".

Absolut! Men det ena måste väl inte utesluta det andra? Skulle gemenskapen med kompisarna i skolan minska om alla barn fick matsäck med sig på utflykten istället för att ta med den själv hemifrån? Tror knappast det..

JuicyM2009-01-23 10:50

Du säger att de barn med utebliven matsäck, eller glömd, troligtvis får med sig från skolan - men samtidigt sa du att du prioriterade att ha med sin egen matsäck då det var kul att jämföra det med sina kompisar.. Hur kul tror du det är för dig att som ensam person att ha med sig mat från skolan för att din mamma glömt, inte orkat, skitit i din matsäck, eller vad det nu kan finnas för anledning.. DÅ tror iaf inte jag att "glädjen av att vara tillsammans i gemenskap med sina kompisar" är så värst stor. Eller vad tror du själv?

micro1132009-01-23 10:51

Ser bra ut

Dels finns det personal anställd som skall förebereda och servera barnens luncher .... det är alltså inte lärarna som gör detta.

Dels har du fel, de gånger jag glömt att skicka med matsäck till mina barn -- så har de fått vara utan mat den dagen .... eftersom skolan inte har hållit med matsäck.

Dessutom förstår jag inte riktigt hur matsäckens ursprung kan vara avgörande för den gemenskap barnen skall dela en aktivitetsdag....
eller snarare tvärtom, om alla barn har samma matkälla så tror jag snarare det stärker än försvagar gemenskapen.

Det gulliga inslaget i att sitta och jämföra matsäck hemifrån, innehåller ju ett mindre gulligt inslag av att det alltid är något barn som har den torftigaste matsäcken..... oavsett hur resursstarka föräldrarna är... jämförelser har ju per definition något bäst och något sämst.

När jag gick i skolan på sjuttiotalet -- i Fittja -- hade vi varje år utflykter till skidbacken, albybadet osv.... Skolan höll då med matsäck, ofta smörgås, dryck efter väder, och så fick vi grilla korv och pinnbröd ... som barn var leken central, och intagandet av matsäcken där vi satt och grillade gemensamt stärkte gemenskapen .... ingen behövde skämmas, och ingen behövde gå hungrig.

Jag vill dessutom säga att man kan vara resurssvag på många vis ... här pekas missbruksfamiljer ut särskilt, men det finns många med bra social status, som på andra sätt är resurssvaga och därför inte kan hänga med i skolans krav ..... även om pengarna finns.

Det bästa för barnen måste vara en skola som utjämnar skillnaderna, och som arbetar efter devisen att "alla skall kunna vara med".

Ju färre saker i skolan som blottlägger skillnader i resurser mellan olika familjer och olika barn ..... desto större möjlighet blir det för barnen att känna att de står på en gemensam plattform i skolan, och att de utifrån det kan får höra till och känna sig trygga i skolmiljön.

Sen tycker jag också att den här debatten lite grann glömmer att det inte är bara resurssvaga barn som hamnar utanför, som blir mobbade, som inte får ta del av gemenskapen .......... alla åtgärder som motverkar det, skall vara självklara att tillämpa skolan.

vulcan2009-01-23 11:01
Antal inlägg: 7666

Förstår inte hur man kan göra en sån stor sak av matsäckar till utflykter. Oavsett ekonomiskt utgångsläge så är kostnaden för dem en liten rännil jämfört med den flod av pengar som rinner iväg på barnen i olika sammanhang. För de fall då matsäcken har glömts så borde det gå att lösa genom att gå förbi skolbespisningen och hämta upp några mackor och smörpaket. Lite torftigt förstås, men fyller magen. Händer det frekvent så finns antagligen andra indikationer som gör att man bör koppla in de sociala myndigheterna.

En av mina söner ska f.ö. ha frukt med sig varje dag eftersom hans klass har en sen mattid i den ganska hårt belastade matsalen. Så här års innebär det en kostnad på närmare en hundring i månaden.

escodobe2009-01-23 11:01
Antal inlägg: 8

Jag håller helt med solskärva och micro.
Det finns många barn vars enda mål mat varje dag är skollunchen. Självklart så ska skolan vara kostnadsfri, det är det jag betalar skatt för trots att jag aldrig kommer att skaffa barn. Man kan tycka att folk inte borde skaffa barn om de inte kan se till att de har det bra, men vi vet alla att det inte är så i verkligheten.

Vill man ordna klassdiscon och liknade så får klassen jobba ihop pengarna. Sälja strumpor,lotter, ordna loppisar eller utföra dagsverken.

micro1132009-01-23 11:11

Vulcan

Och jag har fem barn, så för mig hade det inneburit en femhundring i månaden..

En femhundring i månaden är en tredjedel av existensminimum för ett barn som vars föräldrar lever på t ex socialbidrag, eller har införsel på lön.....

Många bäckar små ..... man kan inte bara utgå från sig själv och hur enkelt det är för en själv att fixa fram resurser .... alla har inte samma förutsättningar, och det skall givetvis inte du och din son behöva ta hänsyn till .... men jag anser absolut att skolan har en skyldighet att göra det.

På mina barns skola serverades en smörgås för barn som hade tidig lunch med gick sent på eftermiddagen ..... detta då skolan ansåg att det var deras skyldighet att kompensera att man inte kunde planera luncherna bättre ........ och det kallar jag att ta ansvar för sin verksamhet.

micro1132009-01-23 11:14

Vulcan

För övrigt ... det inte alla som har råd att lägga pengar på barnen för diverse verksamhter utanför skolan.

Själv fick jag till exempel inte vara med i basketlaget och fotbollslaget, för att terminsavgiften på 25 respektive 250 kr överskred mina föräldrars ekonomiska utrymme...

vulcan2009-01-23 12:00

rökte dina föräldrar?

micro1132009-01-23 12:30

Nej

Men de levde långt under existensminimum ... under en period i början på 70 talet hade 750 kr över efter hyran var betald .... på detta försörjde de tre barn med mat och kläder ... julklappar och presenter ..

Alla hävdade att ekvationen var omöjlig, så min pappa sköntaxerades eftersom han enligt skattemyndighetens logik måste jobba svart för att få pengarna att räcka...

Pappa jobbade dock inte svart, utan försökte och byggde upp ett eget företag -- kretskortstillverkning -- och efter många turer lyckades de överklaga bort sköntaxeringen.

De hade helt enkelt dålig ekonomi ... men drömmar för framtiden, som min pappa försökte förverkliga .... vilket han också gjorde.

Senare gick allt annat åt helvete med familjen --- men det är en annan historia...

vulcan2009-01-23 12:56

okej - ledsen om frågan lät insinuant, men på 70-talet rökte ju var och varannan (mina föräldrar t ex). Det var också vanligt bland klienterna när jag jobbade på soc i början av 90-talet. Har man råd att röka så skulle man uppenbarligen ha råd med matsäckar om man ville. Vad man kan och bör göra för att skydda barnet från föräldrarna dåliga föräldraskap är förstås fortfarande en fråga, men jag tycker inte synd om föräldrar i den situationen.

Dessutom är det ju så att man måste ge barnet mat under loven. Går det utan privatkonkurs som följd så kan jag inte se att ett par matsäckar per termin är den tuva som får hela lasset att stjälpa. En hygglig matsäck behöver f.ö. inte kosta mer än 20-25 kr att sätta ihop. Jag brukar exempelvis köra pannkakor, en festis och nån frukt

micro1132009-01-23 13:07

vulcan

Jag håller med ... en matsäck eller två stjälper nog inte lasset..

Såsom jag ser är dock inte ekonomin det enda man skall ha med i beräkningen .... man kan vara resurssvag på många olika vis, och därför inte räcka till för sina barn under hela eller delar av uppväxten.

För min personliga del så har ju tillexempel min sjukdom i perioder gjort mig väldigt begränsad som förälder .... och då min make jobbade i Sthlm och var borta tolv timmar per dag, så gick det ounvikligen ut över barnen på olika sätt ..... där glömda matsäckar och gympakläder, och frånvaro från föräldradagar o dyl är några exempel.

I den situationen är det givetvis inte synd om mig, eller andra föräldrar i situationer som gör dem resurssvaga ---- det är ju barnen det är synd om. Och barnen är ju inte hjälpta av att föräldrarna borde göra olika saker .... det lever ju i den realitet som är..

Därför anser jag att skolan och samhället skall sträva efter att ge barn lika möjligheter, och inte att ge utrymme för att lysa upp skillnader och ha en skyll dig själv (som har så dåliga föräldrar) mentalitet.

Jag får ju skylla mig själv i de perioder då jag inte kan skapa en dräglig tillvaro ...... men mina barn kan ju inte skylla sig själva för att jag i perioder varit resurssvag och inte förmått räcka till.

De är ju drabbade, och har rätt till omvärldens medlidande och empati .. och framförallt samhällets resurser.

micro1132009-01-23 13:11

vulcan

Måste tillägga .... när vi levt på marginalen, så har mat under loven ingått i vår budgetering .... dvs långa lov, innebär billigare mat under en längre period.

Jag hade månadslistor över familjens måltider, så att det gick att planera restmiddagar och omvandla grundkonceptet till något annat -- allt för att inget skulle gå till spillo, och maten skulle räcka hela månaden.

Vi storhandlade också alltid när barnen var små ..... en gång i månaden ... och månadsmenyerna var alltid baserade på det som just då var billigt....

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?