Spelrum
| Giraffen | 45 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 72 |
Mobilspel
| Pågående | 19 646 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| pion ekrot | 2009-01-26 00:27 | |
![]() | carlmartin: Nästa gång du "vaknat på fel sida" så kommer du att möta dem, jag lovar. Och jo, för du är också en människa även om du kandiderar som buddha. :) | |
| Saga-li - Ej medlem längre | 2009-01-26 00:27 | |
![]() | haha han har ju buddhabild iaf dessutom bor han i köpenhamn, de lyckligaste människorna i europa :) | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-01-26 00:45 | |
![]() | Tack allihopa för era mer eller mindre konstruktiva förslag och åsikter. Det finns en hel del att ta åt sig utav, fyll gärna på framledes också. God natt! | |
| mrperfect | 2009-01-26 01:59 | |
![]() | Jag jagar också med kamera, men det beror på att jag inte har råd att jaga, skulle jag ha det så skulle jag definitivt fortsätta att vara ute och fotografera. Jag vet så pass mycket om jakt att man inte skall skjuta vilt utan att avvakta tills man från bra skottillfälle, vad som är ett bra skottillfälle är bl a beroende på hur pass van jägare man är, nummer ett i jakt är att undvika skadeskjutning. Kanske är Risottos passivitet beroende på ett sunt sätt att vänta ut rätt tillfälle? | |
| mrperfect | 2009-01-26 02:02 | |
![]() | Förresten är jag en van fiskare och jag har aldrig märkt att pulsen går upp speciellt oavsett vad för slags fisk jag har på eller oro att inte få upp den. Jag tappar sällan fiskar då de väl har huggit och tror inte att jag i en jaktsituation skulle reagera speciellt annorlunda. Det här var inte bra, nu blev jag fiskesugen, när är Mörrumspremiären ? :) | |
| Tedacious | 2009-01-26 02:17 | |
![]() | Att komma ut ur en mental istid har nog något med avstjälpningscentralen att göra. | |
| micro113 | 2009-01-26 10:14 | |
![]() | Risotto Mitt förlag är back to basic -- kliv tillbaka till en safe zon där du känner att du har kontrollen. Nu är jag inte jätteduktig på att hanter mina mentala istider på alla plan -- men inom vissa områden krävs strategier när man kör fast. Jag har till exempel hundträning, när det inte fungerar, så hjälper det inte att driva framåt .... då måste man ta ett steg tillbaka och nöta in samspel i moment som sitter som berget. Inte för att hunden skall förstå -- fast vi gärna inbillar oss det -- utan för att vi själva skall känna att det är vi i andra ändan på kopplet som hanterar situationen, att vi kan det här -- för att stärka det egna egot och självförtroendet för att sedan kunna gå vidare. Jag har en liknande strategi när jag inte klarar att lämna hemmet -- min man accepterar inte total isolering hur långa perioder som helst, utan minst en gång i veckan hamnar jag på en butik någonstans. Strategin är då att lämna huset. Jag får gärna sitta kvar i bilen när vi väl är där ... men jag måste med. När man väl kommer till parkeringen så följer jag med in .... fast jag ofta bestämt mig för att inte göra det ... eftersom man inte vill sitta kvar i bilen som en scenapa i bur för alla som går förbi. Ibland går jag bara in i butiken och vänder -- men då har jag ändå bemästrat ett steg mer än jag trodde jag kunde, jag har ju tagit mig ur bilen. Mitt tips till dig är alltså, ta några steg tillbaka. I början, innan du fick skjuta djur, så måste det ha funnits en period där du tränade med att ha djuret på kornet, känna att du hade kontroll över situationen, känna jakten och adrenalinet, men avstod från att skjuta. Gå tillbaka till det ett tag, gå upp i jakten, men med målet att hitta den där känslan som ligger i att ha djuret på kornet -- men bestämd dig redan innan för att du inte skall skjuta denna gång. Bygg på situtaionen, så att beslutet om att skjuta eller inte kommer närmare skottögonblicket -- och ta på så sätt makten över beslutet att INTE skjuta. När du är säker på att det är ditt medvetna val att avstå från att skjuta, då kommer också valet att skjuta blir mer säkert. Vid sådan övningar skall du vara fokuserad i jakten -- och det är därför viktigt att du inte lämnar öppet för tvivel genom att ha kameran för nära till hands -- du skall välja innan vad det är du tänker göra i nästa händelseförlopp, vara aktiv jägare -- som skjuter eller avstår, men har siktet och känslan intakt -- eller vara fotograf. Inget hoppande mellan de två m a o. Givetvis kan du under en jakt/fotosession vara både och .... det viktiga är att du väljer innan djuret dyker upp vad du skall vara i just den stunden. Fokusera med andra ord på din uppgift där och då. När du fått tillbaka känslan och makten över avtryckaren så kan du återgå till en mer avslappnad hållning och göra blixtsnabba beslut mellan kamera och bössa. Back to basic och safe zon är använtbart även om det låter som flum. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-01-26 10:29 | |
![]() | micro, tack det var värdefulla ord, just hattandet mellan bössa och kamera är ytterst ett tecken på att jag inte litar på mig själv. Jag tror som du att det handlar om att ta några steg tillbaka vilket jag också har gjort tidigare men jag måste nog nu kliva tillbaka ännu mera. I första hand så har jag tänkt att en ny bössa är nödvändigt, en bössa som sitter som gjuten efter mig och är min förlängda kroppsdel. Det kommer inte att lösa alla knutar och jag har andra saker att jobba med också, jag funderar även på om det är så att jag har en felaktig uppfattning om vart jag ska sätta sikteskorset på djuret innan jag trycker av, jag kanske ligger för lågt rent omedvedtet och därför minskar marginalen till ett godkänt skott. Tack för kloka ord som jag ska ta med mig! För att återgå till tidigare inlägg skrivet av trash där innebörden var att det bara blir pannkaka av att sätta ut en sådanhär sak på ett forum som detta. Jag håller inte med och jag gjorde det därför att jag tycker att det finns många begåvade människor i detta forum även om alla inte tycker som jag alla gånger. Jag kunde ha satt ut det på ett jaktforum och fått åsikter från de som verkligen kan känna hur det är att göra en blunder som den här men det skulle nog ge mindre. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-01-26 11:37 | |
![]() | Underligt att inte dessa begåvade kunde utläsa ironin i det inlägget jag skrev som du talar om. | |
| vita_syrener - Ej medlem längre | 2009-01-26 11:56 | |
![]() | Alla kanske inte "känner" dig trash :-D | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-01-26 12:00 | |
![]() | Tur är väl det. Men begåvade borde väl vara lite mer än massan? Kunna lite mer? | |
| Epsil - Ej medlem längre | 2009-02-05 00:35 | |
![]() | Läs på om J.K. och be till Honom - varje dag en stund! Man behöver inte "begripa" denna själens djupa förälskelse innan man prövar knepet. Iaf så funkar det efter ett tag. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2009-02-05 00:46 | |
![]() | pion- hade jag tolkat linns inlägg om de omoraliska människorna som skrivet i affekt hade jag inte ifrågasatt det. eller kanske. men inte på det sättet. det jag har svårt för är att det är så vanligt att ge andra skulden även för sitt latenta dåliga humör:) | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-02-05 00:51 | |
![]() | Epsil är på hugget. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-02-05 00:58 | |
![]() | Citalopram fungerar på vissa. | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2009-02-05 01:23 | |
![]() | "... eftersom man inte vill sitta kvar i bilen som en scenapa i bur för alla som går förbi." Hahaha, micro. Speciellt på en liten ort. Här har psykopaterna börjat hänga utanför Konsum efter att macken lade ned. Svårt att veta om man är en av dem eller ett potentiellt offer när man sitter kvar. Så man går in istället ;) | |
| aztor | 2009-02-05 02:23 | |
![]() | Du kanske skulle prova med K-pist? Vet inte så mycket om vapen, men chansen att träffa torde väl öka? Och så låter det ju tufft! | |
| Ond_Kanin_ - Ej medlem längre | 2009-02-05 02:23 | |
![]() | Handgranat? | |
| Mimikryp | 2009-02-05 07:03 | |
![]() | Du kan ju alltid lyssna på "Mental istid" med Ebba Grön... | |
| alfamarie - Ej medlem längre | 2009-02-05 07:24 | |
![]() | Jag har aldrig träffat en jägare som är empatilös. De jag känner som håller på med jakt (jag med, förr) håller aldrig på och dummar sig, man känner en slags vördnad inför livet och döden när man har lagt ner ett byte. Vad detta skulle ha gemensamt med att man föreslår att TS skall skjuta sin hund? F*n vad dumt! Leif GW Persson är en känd rådjursjägare som numera har lagt av, han känner att han inte klarade av det längre en dag. All respekt för den åsikten. Han har, vad jag vet, inte slutat äta viltkött för det. Alla som äter kött och inte gillar köttindustrins hantering av slaktdjuren borde hylla jägarna som skjuter Bambi och Hälge som inte vet annat än att skutta omkring i skogen, än att tolerera de som äter Rosa som stått i en (alltför ofta) kladdig hage eller miss Pigggy som stått i ett bås för att växa till sig. Risotto: du behöver inte min tillåtelse för att jaga. Du behöver din egen. Det är bara du som kan avgöra om du kommer att börja träffa igen. Jag ser ingen skillnad i att skjuta tjäder eller älg, förutom att det är mer mat på en älg. | |