Spelrum
Giraffen38
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade63
Mobilspel
Pågående19 642

Forumkategorier

Användare Inlägg  
CHL2009-02-04 19:04
Antal inlägg: 1212

ja tvilling, det är väl att man skenar ut på olika sidor kanske?

Pottberg - Ej medlem längre2009-02-04 19:05
Antal inlägg: 159

typ "season in the sun". Inte ens med Cat Stevens utan dom andra Boyhood eller nåt.

Devilsweet2009-02-04 19:05
Antal inlägg: 34

Tjosan!

Jag gick ur gymnasiet efter tre år på natur i juni förra året och bästa tipset jag kan ge är nog peppning/mutning för att orka med.
Jag var grymt skoltrött i högstadiet (och sen gick jag natur, livets små vändingar..) men min mamma hade den smarta idén att varje gång jag fick mvg på ett prov i högstadiet köpte hon min favvobakelse (en Sarah Bernhardt - mums!) åt mig.
Det verkar kanske inte så mycket, men att veta att man får en belöning när man gjort bra ifrån sig så gör stor skillnad.

Jag vet att flera av mina klasskompisar fick betalt för sina slutbetyg, vilket ju självklart uppmuntrar till plugg. De flesta fick 100=G, 200=VG och 500=MVG. Sen kan man ju såklart anpassa summorna efter vad man har råd till..

Men uppmuntran och små mål gör verkligen JÄTTEMYCKET! Hjälp henne att plugga om du har möjlighet till det, eller säg att "när du fixat det här så här och så här bra så gör vi *bla bla bla*" Det kan handla om en tur på stan, en ny sommarjacka eller vad hon nu kan tänkas längta efter.

Lycka till, och ge inte upp! Jag har en tjejkompis som är lika gammal som mig (20) och som började skippa skolan i högstadiet, flyttade ihop med dåvarande pojkvännen i samma veva, hoppade av gymnasiet, gjorde slut med killen och började leva på soc.
Imorn ska hon ut ur sin lägenhet då hon blivit vräkt, hon har ingen ny stans att bo utan kommer få snylta på sina vänner, hon har inga pengar, ingen inkomst, räkningar hos inkasso, anmärkningar hos fogden.. Skräckexempel kanske, men så kan det gå..

Pottberg - Ej medlem längre2009-02-04 19:07
Antal inlägg: 159

ingen mp3-spelare, ingen tågtidtabell...

Saga-li - Ej medlem längre2009-02-04 19:08
Antal inlägg: 2414

det där med pengar som belöning gjorde faktiskt de 3 bråkiga killarna i min klass mer motiverade, så det fungerar. De har alla jobb idag (dock var det inte jag som betalade ;).)

Saga-li - Ej medlem längre2009-02-04 19:08
Antal inlägg: 2414

lol boyhood

CHL2009-02-04 19:09
Antal inlägg: 1212

ja, devil: det finns exempel åt alla håll.

Därav kvarstår min teori om kommunikation barn å föräldrer emellan.

bizzzy - Ej medlem längre2009-02-04 19:18
Antal inlägg: 3169

Motivationen är väl allt egentligen. Förstår om inte den infinner sig om hon har ig i en del ämne, känns väl inte så kul att sträva på då.. Kanske det är rätt för henne att ta ledigt från skolan men då tycker jag att hon ska ha en plan. Om hon har någon sysselsättning på gång såsom volontärarbetare eller dylikt så hade jag ställt mig bakom hennes val att hoppa av. Om inte hon har någonting på gång så hade inte jag som förälder tillåtet att hon hoppade av. Att börja vuxenlivet med utanförskap och med socialen som sin räddare i nöden är ingenting som jag tycker man ska hjälpa sina barn till, det är att göra dem en björntjänst...

unheardpoem2009-02-04 19:21
Antal inlägg: 16

Jag är 18 år nu och trivs inte alls i min klass.
Förra året började jag på en folkhögskola, det slutade med att jag bara gick där i en vecka och sedan gick tillbaka till min gamla klass igen eftersom att jag var minst 4 år yngre än alla andra på folkhögskolan och även där hade svårt för att passa in. Jag är blyg och det bidrar ju mycket till att man har lättare för att hamna utanför i en grupp. Försök att stötta din dotter och låt henne ta sitt eget beslut, allting går alltid att ordna på något sätt. Det är avskyvärt att under hela sin gymnasietid gå runt och må dåligt, det blir som en ond cirkel - inga kompisar, sämre betyg, mindre mat, mindre sömn, deppression osv. Jag ångrar inte att jag provade på att gå på en folkhögskola, även om det bara var en vecka. Låt henne gå på något studiebesök eller liknande? Dessutom blir det inte alltid bättre utav att byta klass/inrikting på gymnasiet. Det var precis vad jag gjorde i ettan och det blev oändligt mycket värre. Det kan säkert bli bättre också i och för sig.. Allt gå att lösa. Hoppas det löser ser för dig och din dotter.

unheardpoem2009-02-04 19:24
Antal inlägg: 16

Det går alltid prata med lärare och studievägledare på skolan. Rektorn, arbetsförmedlingen. Utlandstudie är även det ett alternativ (om ni har pengar till det vill säga) Det är bra att veta så många alternativ som möjligt innan man agerar så att man inte tar något förhastat beslut.

kulis2009-02-04 19:38
Antal inlägg: 2

Har en kompis vars son hoppat av gymnasiet. Han har inte fått någon hjälp från något håll. Inte AMF med jobb, inte skola med ny utbildning. Finns ingenstans han kan vända sig att få hjälp förrän han fyllt 20 säger alla han vänt sej till.
Ta reda på dotterns andra möjligheter att studera.
Alternativa jobb som kan bli för våra ungdomar brukar vara MC Donalds eller Burger king. Ett alternativ att utöka studiebidraget men inte att försörja sej på, då många av dessa ställen inte behandlar våra ungdomar med respekt. Prata ed henne och gå även du som vuxen och hör med syo osv vad det finns för möjligheter.

vinterresa - Ej medlem längre2009-02-04 20:21
Antal inlägg: 253

Vad menar du med: "Vad händer om hon slutar, har socialen någon möjlighet att hjälpa till?" - Önskar du att socialen övertalar henne att fortsätta skolan? Räknar du med att socialen bidrar till hennes försörjning?

Får hon ett jobb så kan det väl vara bra att hon blir självständig. Efter ett par år i jobbet kanske hon tar tjänsteledigt för studier och fortsätter plugga. Så gjorde jag och jag "kom långt". Med arbetslivserfarenhet i bagaget tillgodogjorde jag studierna galant.

Jag tycker att du kan försörja henne åtminstone tills hon fyller 20 är.

Bokstav2009-02-04 20:51
Antal inlägg: 10

Det beror väl lit epå hur hon trivs med sina kompisar. Om hon tar sabbatsår är risken/chansen att hon får sämre/bättre kamrater när hon börjar skolan igen --- men det har ni kanske tänkt på eller skrivit om (har inte läst alla inlägg)

vägledare2009-02-05 00:17
Antal inlägg: 31

Kommunen har INTE ansvar för ungdomar tills de fyller 20år. Kommunen har uppföljningsansvar för ungdomar som inte fyllt 20. Det är inte samma sak. Om din dotter hoppar av gymnasiet så upphör din försörjningsplikt eftersom hon fyllt arton. Det innebär att hon är berättigad till socialbidrag. Be din dotter ta kontakt med skolans vägledare och ta hjälp av henne/honom

Pg up - Ej medlem längre2009-02-05 00:27
Antal inlägg: 1354

Låt henne göra sina egna val. Vid arton år så får man börja fatta att andra inte kan göra val åt en själv.

vägledare2009-02-05 00:31
Antal inlägg: 31

Det är din dotter som måste lösa sin situation själv. Med hjälp av sin studie - och yrkesvägledare på skolan kan hon komma fram till vad som är bäst för henne. Det är vägledaren utbildad för. Att andra talar om vad som var bäst för dem och utifrån deras historier ge rekomedationer om vad som är bäst för henne, hjälper henne inte alls. Hon har sina erfarenheter, bra som dåliga, det är utifrån dessa hon behöver fatta beslut.

Maybach2009-02-05 00:39
Antal inlägg: 2664

Pg up
Det vore ganska ansvarslöst av en förälder att låta sitt barn hoppa av skolan, och indirekt försämra sin framtids möjligheter. Inte sant?

Pg up - Ej medlem längre2009-02-05 00:41
Antal inlägg: 1354

Pg up
Det vore ganska ansvarslöst av en förälder att låta sitt barn hoppa av skolan, och indirekt försämra sin framtids möjligheter. Inte sant?

-

Utveckla indirekt försämring av framtids möjligheter.

Det vore ganska ansvarslöst om man inte fick ta ansvar över sitt eget liv vid 18-års ålder.

Maybach2009-02-05 00:56
Antal inlägg: 2664

Jag tror du kan räkna ut det själv...

Och ja, jag håller egentligen med dig, men det kanske inte är så enkelt i vissa fall.

bizzzy - Ej medlem längre2009-02-05 16:50
Antal inlägg: 3169

De är ju sant att man ska ta ansvar för sitt eget liv när man är vuxen. Men om man har hemmaboende barn som är på väg att göra något dumt så skulle inte jag kunna stå och titta på vid sidan av.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?