Spelrum
| Giraffen | 39 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 56 |
Mobilspel
| Pågående | 19 582 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| blankomblank | 2009-02-08 22:39 | |
![]() | gör inte alla det då? ond kanin | |
| Ond_Kanin_ - Ej medlem längre | 2009-02-08 22:40 | |
![]() | Inte jag inte..jag dissar alla, vare sig du är svensk eller ej. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-02-08 22:40 | |
![]() | Typiskt svenskt är att äta smörgåsbord och att hamna sist i köer. | |
| blankomblank | 2009-02-08 22:43 | |
![]() | När jag läser tråden ingående inser jag varför man som norrlänning känner sig som ett ufo i övriga Sverige. Känner inte igen mig eller situationerna alls. Jag har just nu en aha upplevelse | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-02-08 22:45 | |
![]() | typiskt svenskt att köa för att få äta smörgåsbord! ;) | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-02-08 22:47 | |
![]() | Exakt,dude. | |
| blankomblank | 2009-02-08 22:49 | |
![]() | Att renovera kök och bygga relax avdelning | |
| klobba2 - Ej medlem längre | 2009-02-08 22:58 | |
![]() | Radhusrasism | |
| blankomblank | 2009-02-08 22:59 | |
![]() | radhusrasism? Vad är det? | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-02-08 23:03 | |
![]() | Typiskt svenskt är att inte gilla ABBA. | |
| klobba2 - Ej medlem längre | 2009-02-08 23:08 | |
![]() | Radhusrasism=smygrasism Kan tillskrivas alla människor som inte ser sig själva som rasister men som vid nån tidpunkt ,i fikarummet vid köksbordet eller annan plats börjat ett samtal med orden: Jag är inte rasist MEN jag tycker det och det om den eller den folkgruppen.............. ... | |
| Dillut | 2009-02-08 23:10 | |
![]() | Det verkar vara väldigt svenskt att tillskrivna det egna folket MASSOR med negativa egenskaper. Det är vi nog som folkslag ganska ensamma om. Någon som tror att amerikaner skulle skriva så här mycket negativt som sitt folk? Knappast, nej det är så väldans svenskt. Kanske har att göra med jantelagen. Fy fan för jantelagen. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-02-08 23:11 | |
![]() | det där var ju ganska negativt skrivet dillut! ;) | |
| klobba2 - Ej medlem längre | 2009-02-08 23:12 | |
![]() | Jantelagen avser väl mer avundsjuka eller?? | |
| klobba2 - Ej medlem längre | 2009-02-08 23:14 | |
![]() | Dessutom verkar amerikaner i mänga fall lida av masspsykos och tror att de är störst bäst och vackrast. och då är det svårt att vara självkritisk. | |
| blankomblank | 2009-02-08 23:19 | |
![]() | Radhusrasism existerar i hög grad i andra länder också så det är nog inte så supersvenskt. Dillut Det krävs ju lite insikt och ödmjukhet för att ta upp sina negativa sidor först, två ganska bra egenskaper tycker jag. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-02-08 23:22 | |
![]() | Tycker att "svenskar" är välutbildade och humanistiska. Sedan tror jag att vi har lite storhetsvansinne från fornstora dagar kvar. Det är mycket åsikter om världen, och blindhet om konstigheter i vårt eget land. Det är mycket enkelriktning vad gäller åsikter och om vad som är rätt och fel, vilket ibland jag kan tycka leder till viss etno-centrism. Jag tycker att svenskar är introverta och kanske inte lika socialt välsmörjda som många i andra länder. På gott och ont. Jag tycker att vi har höga tankar om staten, vilket ibland leder till okritiskt förhållande till vad som händer inom politiken. Jag tycker att vi svenskar har en extrem dubbelmoral vad gäller vår fascination för västerländsk "kultur". McDonalds, hollywood, amerikanska tv-program, waltdisneykultur, sådan vi konsumerar en masse och samtidigt förbehåller oss rätten att vara "kritiska till". Vi har mer åsikter om amerikanska politiker än vad vi kan namnge norska politiker. Vi är troligen bäst på engelska bland icke- engelskspråkiga nationer, ändå kan vi inte förstå vad de mest bassala konversationer på finska eller danska. | |
| klobba2 - Ej medlem längre | 2009-02-08 23:24 | |
![]() | Så sant, sverige är ett micro-usa | |
| Dillut | 2009-02-08 23:28 | |
![]() | Jag konstaterade bara den fakta som jag såg i den här tråden. Jantelagen handlar om att man absolut inte får visa framfötterna eller "förhäva" sig på något sätt. Jag tycker att svenskar är ett folk precis som alla andra med för- och nackdelar. Det absolut mest positiva är vår ödmjukhet (vilket man kan vara samtidigt som man är stolt över det man gör) och respekten för andra människor och kulturer. | |
| raggvanten | 2009-02-08 23:32 | |
![]() | Det går inte att diskutera med svenskar då de inte kan skilja på sak och person | |