Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående20 219

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Mr Sun Green - Ej medlem längre2009-02-10 14:26
Antal inlägg: 825

kk-index (kattkostnad, cost-benefit-analys, inkl. interaktion med råtta och fåglar, mat, vatten, klösbräda, försäkring, sovplats, utemiljö, färsk fisk o grädde, det senare att betrakta såsom ett av detta (9) livets goda) jfr inflation diskonterat till nuvärde per år sedan 1970 = +12.6% vilket enligt tabells katt baseras på intresseföreningen Katt och Hunds beräkningar 1980 på en månadskostnad av 246:-

Ni som har gjort högskoleprovet ett par gånger och har råd med katt kan ju lätt uppskatta denna kostnad.

raisingirl2009-02-10 15:11
Antal inlägg: 253

Jag tycker att det är helt ok att ha sin katt oförsäkrad, så länge man är inställd på vad det finns för alternativ om den skulle bli sjuk! Om man inte är beredd att hosta upp de pengar som Lenis2 nämnde här ovanför så tycker jag definitivt att man skall kosta på sin katt en försäkring, vare sig det är en ras- eller bondkatt.

Kermis: Angående vaccination så är det fortfarande så att rekommendationen från tillverkarna är revaccination varje år för kattsnuva, även på de vacciner som du nämnde, finns att läsa om i Fass vet. Om man letar information på SVA:s hemsida så finns det en vaccinationsrapport från 2003 där man kan läsa samma sak, det är den senaste informationen som i alla fall jag kan hitta.

www.sva.se/upload/pd...ve rige.pdf

Kan inte hitta det som kattsjukdomar.se hänvisar till, att det skulle vara vart 3:e år som gäller. Inte jätteseriöst om du frågar mig.

Sen är ju detta en sjukdom som överförs vid direktkontakt mellan katter vilket innebär att för en innekatt räcker det med grundvaccination och en booster vid ett års ålder, enligt SVA.

Det senaste jag har _hört_ (från duktiga veterinärer på området) är att man rekommenderar 1-3 år mellan vaccinationer mot kattsnuva, och då blir det ju en bedömningsfråga. Vilket såklart kan variera både från person till person och från katt till katt, beroende på omständigheter.

Det är ett helt fel att påstå att det skulle vara "uttjänta" vacciner som används om veterinären rekommenderar vaccination varje år, och att det skulle vara en sämre veterinär som bara försöker suga ut pengar ur sina kunder!

krutmarie2009-02-10 15:19
Antal inlägg: 1696

miss, vi lämnade en gång vår katt på ett kattpensionat i 4 veckor och skickade för säkerhetsskull med älsklingsfilt och hade frågat runt innan och det skulle vara ett bra ställe. Han blev tyvärr aldrig mer samma goa katt som innan så han tog säkert psykisk skada. Därefter började han kissa på en ryamatta ett par ggr i månaden. Han hade aldrig gjort så tidigare. Det var på nåt sätt som om han ville straffa oss. Innan vi skaffade vår nuvarande så försäkrade jag mig om att han kan få bo hemma och nån kommer hit och ger honom mat och släpper ut och in honom.

Ässät, du skrev att din lilla katt är 9 och nog inte har så många år kvar. Min lillasysters katt (vanlig bondkatt) är 23 på sitt 24:e ;-)

kermis2009-02-10 15:26
Antal inlägg: 1323

Som sagt, kattsjukdomar.se är inte min enda källa utan jag pratar minst en gång i veckan med en veterinär som jag har samarbete med i mitt jobb och han bytte till ett vaccin som ska ges vart tredje år och det var inte många år sen. Definitivt senare än 2003 (jag tog över min butik 2005 och det var ungefär ett år efter som han kom med nya direktiv åt oss när det gällde hans kattvaccinationer (vi bokar alltså tider åt honom). Jag litar på honom och den information han har, för jag tror inte han tagit det ur luften.

Hade faktiskt ingen koll att det fortfarande fanns de som ska ges varje år eller att det finns olika rekommendationer, så jag får ta tillbaka det jag sa om uttjänta vaccin.

raisingirl2009-02-10 19:28
Antal inlägg: 253

Ja som sagt, dom som finns tillgängliga i Sverige idag är det rekommendation varje år på... Men om han har nåt annat vaccin än dom som jag känner till så skulle det vara intressant att veta vilket det är!

Alltså jag menar inte att han har fel, gissar dock att det är samma vaccin som används på andra ställen men det är mycket möjligt att det finns seriösa studier som visar att immuniteten håller så länge som tre år.

Det är dock inte fel att vaccinera varje år heller, det är helt enkelt en bedömningsfråga! =)

godlovesme - Ej medlem längre2009-02-10 20:35
Antal inlägg: 664

ska de bo hemma får de fan betala själv!

mrperfect2009-02-10 20:39
Antal inlägg: 11437

Ja man skall kräva minst 500 i månaden av kattfan :D

Miss_jk2009-02-10 20:55
Antal inlägg: 8941

Åh, tänk om det hade vart så lätt! Då hade jag nog haft ett stort gäng katter!

godlovesme - Ej medlem längre2009-02-10 20:56

miss: varför tror du crazy-cat-lady har det?

katalias - Ej medlem längre2009-02-11 00:58
Antal inlägg: 2032

Vad gäller vaccin sade min veterinär att om katten inte är en utställningskatt så är det rätt onödigt. Bor man lantligt och har katten ute räcker det att vaccinera mot kattpest, vilket numera sker vart tredje år.

Kastrering för honkatter ligger på cirka 100 kr och hankatter cirka 700 kronor. Öronmärkningen är kostnadsfri i samband med kastreringen. Däremot kostar registreringen 120 kr.

Och Miss _jk, om du ska ta katter från ett katthem så brukar kastrering och öronmärkning ingå i priset! Jag betalade 700 kr styck för mina två hittekatter. Plus registreringen blev det alltså 1400 + 240 = 1640 kronor för två underbara kattkillar! En engångskostnad. Därefter blir det ju löpande kostnader för foder, vaccinering, försäkring och vård. Men det är ju värt varje krona.

Min Lobo har fått urinvägsinfektion, stackarn.

katalias - Ej medlem längre2009-02-11 00:58

Hoppsan, föll visst bort en nolla i mitt inlägg. Kastrering för honkatter ligger alltså runt tusenlappen, inte hundringen.

Polly Juice2009-02-11 01:00
Antal inlägg: 395

Jag betalade 1200:- för att kastrera min katt, och då sänkte de öronmärkningen till ca 200:- om man gjorde det samtidigt, när katten ändå är sövd.

katalias - Ej medlem längre2009-02-11 01:03

Märk väl, det är skillnad på kastrering och sterilisering. Förr steriliserades honkatter, vilket gjorde att de ändå hade hormonrusningar och löp men kunde inte bli dräktiga. Vid kastrering tas hela apparaten bort och hormonerna håller sig lugna.. :)

Min veterinär säger att ju tidigare du kastrerar din katt desto mer harmonisk blir den. Något jag faktiskt kan skriva under på. De katter som vi kastrerade före puberteten ÄR lugnare/tryggare än de som varit vuxna och haft ungar. Mamsen, som hade fått tre kullar och var fyra år gammal när vi kastrerade henne, har fortfarande ett ganska stressat beteende. När de numera vuxna ungarna hälsar på henne så fräser hon som för att stöta bort dem. Hon har blivit lite lugnare, men det är ändå ett och ett halvt år sedan hon kastrerades så det kan ta tid innan gamla vanor försvinner.

katalias - Ej medlem längre2009-02-11 01:06

Jaha, priser skiljer sig åt. Antagligen har det med ev. konkurrens att göra. Här i Västmanland (landsbygd?) tar inte veterinärer betalt för öronmärkning alls, om det görs i samband med kastrering.

kermis2009-02-11 01:14

priserna skiljer sig från veterinär till veterinär ja... Bara på de två veterinärerna som brukar vara här (dvs fagersta, dvs landsbygd västmanland det också) skiljer det sig. "vår" veterinär tar ca 500 för kastrering av hankatt och ca 1000 för honkatter. Och priset är ju inte allt... Man ska ju gilla sättet just den veterinären hanterar djur och ja... kvaliteten på behandlingarna kan skilja sig enormt... Vissa kastrerar honor med sju-åtta stygn stora snitt och andra med bara två... :)

katalias - Ej medlem längre2009-02-11 01:28

Har lyckligtvis ingen erfarenhet av "sämre" veterinärer. Trist att de finns.

Miss_jk2009-02-11 06:53
Antal inlägg: 8941

Ja, är priset för försäkring, vaccin, kastrering o.s.v. inte mer än så så är det absolut inga problem. Trodde det var bra mycket dyrare. Men för att räkna lite högre än vad snittet säger här inne så kan man räkna med 500-700:- i månaden. Och som jag och sambon sa, lägga under någon hundring i månaden till eventuella olyckor. Då är man safe eller?

godlovesme - Ej medlem längre2009-02-11 08:53

kul att se att ni bryr er så mycket. När jag hade katt, tror det kostade max 80:- i månaden.
Vi köpte kattsand euroshopper och torrfoder likadant. Sen åt den väl rester ibland.

kermis2009-02-11 09:03

ritalina: katten är köttätare. Läser du innehållsförteckningen på euroshoppers torrfoder så inser du nog att det inte är kattmat, oavsett vad som står på påsen.

godlovesme - Ej medlem längre2009-02-11 09:04

ahaaaaa, var det därför den tappade pälsen?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?