Spelrum
| Giraffen | 21 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 10 |
| Inloggade | 31 |
Mobilspel
| Pågående | 19 000 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Caligatia | 2009-02-13 03:43 | |
![]() | Kleinp, jag var inte ute efter att alla skulle ha lika rätt eller fel, men menar att kanske alla har EN del av "sanningen". Mina formuleringar haltar något, får nog återkomma imorgon jag med. :) | |
| Mårten | 2009-02-13 04:32 | |
![]() | Löken Weise: >> "Orsaken till all ondska har i världen är alltså att Gud kände ett behov av att bli bekräftad? Menar verkligen bibeln att Gud skulle vara så småaktig?" Guds tredje bud, i sin sällan citerade helhet, visar vissa tendenser till småaktighet: "You shall have no other gods before me. You shall not make for yourself an idol in the form of anything in heaven above or on the earth beneath or in the waters below. You shall not bow down to them or worship them; for I, the LORD your God, am a jealous God, punishing the children for the sin of the fathers to the third and fourth generation of those who hate me, but showing love to a thousand generations of those who love me and keep my commandments" (2 Mos 20:3-6) Det går ju att skriva en bok bara om tecken på akut intolerans hos Gud i Gamla Testamentet men ett annat bra exempel är 2 Mos 10:1-2 "Aaron's sons Nadab and Abihu took their censers, put fire in them and added incense; and they offered unauthorized fire before the Lord, contrary to his command. So fire came out from the presence of the LORD and consumed them, and they died before the Lord." Kleinp: >> "Jag har inte själv studerat talmud, men såvitt jag förstår är den en enda lång debatt mellan lärda rabbiner som är oense om det mesta." Aaah, det förklarar en del. Jag fick mest huvudvärk av att försöka läsa den. Även förutom omfånget och det enorma kravet på förkunskaper måste Talmud vara en av de mest svårlästa skrifter som existerar. Caligatia: >> "om bägge gudarna i princip är samma sak - med samma värderingar för rätt och fel, liknande sätt för tillbedjan, men med olika namn, vem utav er kan då egentligen med all visshet säga er ha rätt?" Det finns ju alltid någon stötesten någonstans som utesluter försoning. Islam och Kristendomen skulle ju till exempel teoretiskt ha kunnat vara bästa vänner om inte den hädiska treenighetsläran hade smugit sig in. | |
| Mårten | 2009-02-13 04:34 | |
![]() | Caligatia: "Kleinp, jag var inte ute efter att alla skulle ha lika rätt eller fel, men menar att kanske alla har EN del av "sanningen". Mina formuleringar haltar något, får nog återkomma imorgon jag med. :)" En religion du borde kolla upp är Bahai, som säger ungefär det du säger här. sv.wikipedia.org/wiki/Bah ai | |
| Mårten | 2009-02-13 04:38 | |
![]() | Mårten: >> "Guds tredje bud, i sin sällan citerade helhet, visar vissa tendenser till småaktighet:" FÖRSTA BUD! första första första. *påminner sig själva att inte skriva inlägg halv fem på morgonen men känner redan doften av svavel* | |
| emman | 2009-02-13 04:41 | |
![]() | tacka gud att Ordgräwaren är på semester, Mårten ;) | |
| Caligatia | 2009-02-13 05:00 | |
![]() | Tack för länken, mycket intressant läsning! | |
| lillan1960 | 2009-02-13 05:35 | |
![]() | Caligatia, du ställer följande fråga: Om gud faller i glömska, finns han då? Det beror ju på vilket perspektiv du anlägger. Nominalistiskt är det svårt att ens säga om Gud finns eftersom vi människor har olika begrepps och uppfattningsförmågor. Ur ett troende (nu kristet) perspektiv så är Gud evig, alltså kan han inte falla i glömska. Kikar du däremot utifrån ett religionshistoriskt perspektiv så kan en Gud mycket väl dö (ut) om ingen längre tror på Guden - men mycket långt senare ändå återuppstå, kanske inte i exakt samma skepnad; om än i snarlik kappa. Ateistiskt är Gud död eftersom ingen tror på guden/gudarna men Guden kan likväl finns eftersom man refererar till att INTE tro på Guden - alltså är Guden inte glömd. Hänger du med? Sedan nämnde du gnosticismen någonstans bland inläggen och jag vill korrektera dig; gnostikerna trodde på Jesus Kristus och den evige Guden men de hade en annan tolkning av det kristna budskapet, vilket framkommer i de gnostiska evangelierna. Att de hade överseende med att andra gudar fanns, likt när du skriver att "det finns så många religioner - och de troende som är säkra på att just de som har rätt - finns det då ingen som helst möjlighet att dessa ALLA har rätt på något plan?" så handlar det om något som heter monolatrism, dvs dyrkan av en enda gud utan att för den skull förneka andra gudars existenser. Sist vill jag kommentera det som fick mig att läsa tråden, nämligen påståendet om att handikappade och sjuka skulle ha drabbats av Guds straff: Det där är en vanlig formulering bland frikyrkosamfunden, inte bara Livets Ord utan också dess systerorganisation Agape, men också pingstkyrkan bland annat. grunden för tolkningen ligger synden och tolkningen av denna. Om man är syndfri så råkar man inte ut för någon ondska, men då människan bär på en arvsynd (såsom Augustinus, latinska kyrkofadern tolkade denna) så är total underkastelse inför Gud den enda vägen för ett syndfritt liv. Att sedan kvinnan fått vara synden personifierad har i den katolska kyrkan tolkats från den andra skapelseberättelsen. Med reformationen och Luthers tolkning av arvssynden så är det Adam som bär skulden till arvssynden. Hur som helst, dessa samfund använder sig gärna av domedagspredikningar, predikningar om synd och hur man drabbas av det. Faktum är att människan aldrig kan bli syndfri i deras ögon - ett mycket katolskt tänkande, och det var mot just detta Luther vände sig. Gud är inte bestraffande, vi behöver inte rättfärdiga oss eftersom det är Gud som rättfärdigar, med det fick arvssynden en annan betydelse som den svenska kyrkan bör ha anammat. | |
| lillan1960 | 2009-02-13 05:46 | |
![]() | Vad det gäller Bahai så är denna minoritetsgrupp förföljd i Danmark. | |
| lillan1960 | 2009-02-13 05:52 | |
![]() | För de som skulle vara intresserade av att se hur, var, och varför ex islam, judendom, kristendom, sikkism, Bahai är så snarlika så finns det teorier om att dessa mynnar från Zoroastrism sv.wikipedia.org/wik...as trianism Själva religionen zoroastrism fick namnet efter zarathustra MEN eftersom länken leder till wikipedia så vill jag göra några tillägg som inte framkommer på sidan. Det fanns en religion som knappast skilde sig från Zarathustras uppenbarelse och sedermera religion. Religionshistoriskt kallas denna för pre-zoroastrism och fanns ca 4200 f.kr. Man tror att det är denna trosåskådning som ligger till grund för bokfolets religion, från vilken Bahai och sikkism är avknoppningar. | |
| lillan1960 | 2009-02-13 06:06 | |
![]() | Ett typexempel på hur en individ kan ha "hjärntvättats" av sin församlingstro finns att läsa i denna blogg. Jag VARNAR för texterna. gudsvrede.blogspot.com/ Ja jag skriver hjärntvättad och har därmed tagit ställning av den anledningen att det är ingen sund människosyn som framförs i inläggen. Tack och hej leverpastej =) | |
| -Flesh- | 2009-02-13 07:29 | |
![]() | tycker det är konstigt att religionen finns kvar i sverige än, svenska kyrkan är vår tids mest kända bluff. fy fan. ateister ftw. :) | |
| alfamarie - Ej medlem längre | 2009-02-13 07:40 | |
![]() | Stormvind_66: Vem är Tirsa? Har "kristi brud" tagit sig ännu ett högmodigt namn eller? "Tirsa var huvudstaden i Israels rike under de första 50 åren efter Salomos död och det enade rikets splittring" Jag tror att vi skapar vårt eget öde. Om man av en olyckshändelse hamnar i en rullstol så får man skapa sig ett så gott liv som man kan utifrån det. En del får ett rikare liv efter en sådan händelse, en del får ett fattigare. Sedan är ju en del olyckor mer eller mindre självförvållade men jag kan inte se att det skulle vara ett gudomligt ingripande som gör att en 14-årig flicka ramlar av en skoter och blir överkörd av nästa, ligger i koma i ett par veckor för att så småningom, efter flera år, återhämta sig nästan helt. Det beror inte på gud, det beror på dumma människor som dricker sprit och sedan på den fantastiska sjukvården som gör allt för att fixa till våra misstag. Jag är ateist. Gör det själv - tro på dig själv! | |
| alfamarie - Ej medlem längre | 2009-02-13 07:42 | |
![]() | Det är klart att det berodde på hennes livsgnista och livsglädje också, att hon kom tillbaka. Det var en hård kamp, inget gudomligt över den, inte! | |
| skogsturken | 2009-02-13 07:43 | |
![]() | Ja -Flesh-......hur fan kan man ägna sej åt sånt dravel. Eller som Erich von Däniken säger : " man slutar aldrig att förvånas över dessa hopklibbade hjärnor" | |
| alfamarie - Ej medlem längre | 2009-02-13 07:47 | |
![]() | *kom på att jag har varit fördomsfull: det finns 6 st kvinnor i sverige med namnet Tirsa. Förlåt om jag sårat någon här som heter så, jag förväntar mig det värsta när det gäller Knutbyförsamlingen och den inte helt friska vind som verkar blåsa i den församlingen. Jag vet också att det finns kristna som verkligen försöker leva gott och ta hand om sina medmänniskor men min erfarenhet är att många tror "för säkerhets skull, man vill ju inte behöva vara rädd för att dö". Jag tror inte och jag är inte rädd för att dö, jag är rädd för att det ska göra ont när jag dör, inte rädd för döden i sig. Den är slutet, tror jag! | |
| Snoosy | 2009-02-13 09:23 | |
![]() | caligatia,, ja helt klart :) Och jag tror på att vi lever här på jorden för att ta lärdom av mycket. Därav dömma. Jag kanske inte lärt mig hela den biten än ;) Men min tro är att vi måste bli självständiga individer. Det blir vi inte om vi måste följa det andra säger. Därav bibeln och citaten där. Dom orden har andra myntat (Ingen gud i mina ögon) Gud för mig är våran planet, naturen, allt runt om oss. Man kan döpa om världen till Gud om man så vill. Men, mer än så är det inte. Tror inte det finns någon annan än vi människor som skapar det som är runt om oss. Satan och Gud är bara påhittade för att vi ska kunna skylla på något när något händer. Men det är min tro. Och dömmer någon mig för den så har ju den något att jobba på ;) Enligt mig då.. | |
| Snoosy | 2009-02-13 09:26 | |
![]() | Viktor, det är det som är lite farligt med bibeln. Att många tar ut det som passar dom bäst. | |
| Snoosy | 2009-02-13 09:31 | |
![]() | bäcker,, många tar till sig bibeln i svåra stunder. (Säger inte att du gjorde det, men många gör det) Jag säger inget om det. Hjälper det en människa att leva vidare så är det ju jättebra. Men det gäller kanske att hinna den inre styrkan själv. Bibeln är skriven på ett sätt som är hjärntvättande (enligt mig). Har inte läst mer än några avsnitt, det räckte för mig för att känna att det inte kändes bra. De som skrev den kan nog likvärderas med de mest intelligenta människor idag. | |
| Em78 | 2009-02-13 09:40 | |
![]() | Måste bara sticka in här... "Bäcker" menar på, i ett tidigare inlägg att "vittnena" (undrar fortfarande vad de bevittnat) är ett brödra och systraskap fullt med kärlek och tolerans, utan hat osv. Hur kan ett Jehovas vittne säga så? I detta samfund av bibelstudier och strikta regler accepteras bl a inte homosexuella. Är det acceptans? Man har OMFORMULERAT bibelns påbud "det är enligt gud förbjudet att missbruka blod" till "som vittne eller barn till vittne får du inte emotta blod även om det är det enda som räddar ditt liv", gör du detta ändå blir du ställd inför "de äldste" och utesluten. Idioti!!! Påbudet kunde lika gärna betyda "ät inte kött". Bibeln är ett bra verktyg om man har behov av att kontrollera folk. Jag kan inte kalla detta kärlek. | |
| Mysteriet - Ej medlem längre | 2009-02-13 10:37 | |
![]() | Är det guds personliga tro TS åsyftar, eller är det människors gudstro i allmänhet det handlar om? | |