Spelrum
Giraffen43
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade72
Mobilspel
Pågående19 530

Forumkategorier

Användare Inlägg  
trashone - Ej medlem längre2009-02-18 14:18
Antal inlägg: 18678

Jag får känslan av att just nu deltager bara de mest exceptionella mödrarna världen skådat här i tråden.

Löken Weise2009-02-18 14:23
Antal inlägg: 241

KARRO: anlagda är de ju som sagt redan från vecka 4, men fullt fungerande blir de långt senare även senare än vecka 12 beroende på vilka organ som åsyftas.

Jag tycker dock att lagen verkar ta bra hänsyn till just fostret och organens utveckling i och med att fostret faktiskt har viss skydd efter v 12 och att man inte alls får göra abort från den tid då organen är så pass utvecklade att barnet skulle kunna räddas utanför modern (v22).

Löken Weise2009-02-18 14:24

trashone: ja och jag är den bästa av dem alla :)

trashone - Ej medlem längre2009-02-18 14:24

Ren aborttråd finns väl redan?

trashone - Ej medlem längre2009-02-18 14:24

Löken hehe

Kaguya2009-02-18 18:24
Antal inlägg: 17

Det känns ju jävligt obehagligt om en läkare ska gå in och ha åsikter om varför jag ska göra abort. Fri abort är fri abort och vill man ha det får man räkna med konsekvenserna av det valet.

upa - Ej medlem längre2009-02-18 19:43
Antal inlägg: 2565

trashone 2009-02-18 14:10
Vad hette han som tyckte att man kunde "abortera" upp till 3 år?

Jag tror det är Peter Singer du tänker på. Han är inte främmande för att döda spädbarn om man ska följa exempelvis lökens argument. Om man nu ska tala om ofärdiga människor och var den gränsen kan dras. Själv skulle inte många få leva om jag fick dra den :)

Löken Weise2009-02-18 19:51

Nej upa om man följer mitt argument så förstår man snarare att så fort fostret kan överleva utanför modern är det fel att döda det (göra abort). Poängen med mitt argument är dock att man även tar hänsyn till fostrets utveckling fram till detta också, vilket innebär att fostret gradvis får mer skydd även innan detta - inte motsatsen att varken foster eller spädbarn skyddas.

Minta2009-02-18 19:52
Antal inlägg: 20042

Det är ju ok att abortera utvecklingsstöra och handikappade foster, så varför inte efter kön?

trashone - Ej medlem längre2009-02-18 19:54

Upa: Nej tyvärr, även om Mr Singer har liknande åsikter som personen jag söker. Och google ville inte alls hjälpa mig, 3 miljoner för och emot abort sidor hjälpte föga.

upa - Ej medlem längre2009-02-18 19:57
Antal inlägg: 2565

Löken, huruvida fostret kan leva utanför livmodern har inget med fostrets utveckling att göra eller som ett mått på livsduglighet utan har enbart med livsuppehållande teknik att göra. Den nuvarande.

Löken Weise2009-02-18 20:21

Det är pga av detta faktum som abortlagen ser ut som den gör. Det är därför man inte får göra abort efter 22 veckan, för då klarar sig fostret utanför modern och man kan då anse att frågan inte längre enbart rör kvinnans bestämmanderätt över sin egen kropp utan fostrets/spädbarnets rätt till liv också eftersom man kan se fostret som en (potentiellt) separat individ. För övrigt - jo det har med fostrets utveckling att göra i den betydelsen att fostret måste vara tillräckligt utvecklat för att klara sig utanför modern. Men detta är förstås även beroende av tekniken som kan skapa en gynnsammare miljö. Men hade frågan inte haft med fostrets utveckling att göra så hade spädbarn aldrig kunnat födas om man inte haft livsuppehållande teknik och så är ju inte fallet. Det handlar alltså om en kombination av båda.

Men även innan dess tar man hänsyn till fostrets förmåga till lidande i och med att först kurator och sedan socialstyrelsen är med och beslutar. Hur du kan få detta synsätt till att tillåta mord på spädbarn förstår jag inte - det handlar snarare om ett utökat skydd till fostret även innan den kritiska veckan då fostret kan överleva själv. Motsatsen hade varit helt att strunta i fostrets utvecklig av känslor och antingen helt förbjuda abort eller tillåta det utan restriktioner ända till förlossning eller den kritiska veckan.

homeopatrik - Ej medlem längre2009-02-18 21:03
Antal inlägg: 638

Endast de allra sötaste barnen kan överleva utanför livmodern på egen hand utan livsuppehållande tekniker. Det är de som är så söta att man skulle bryta mot fysiklagarna om man inte matade och älskade dem. Vill ni verkligen ha ett samhälle där alla går runt och ser söta ut...Ja?

trashone - Ej medlem längre2009-02-18 21:07

Söta, blåögda starka smarta <3

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?