Spelrum
| Giraffen | 17 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 34 |
Mobilspel
| Pågående | 19 354 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Minta | 2009-02-20 19:52 | |
![]() | Om man har diabetes och ändå inte kan låta bli att "missbruka" socker borde det vara att jämställa med annat missbruk tycker jag. Vad är skillnaden i att förstöra sin hälsa eller sitt liv med cigaretter, alkohol, spel, sex och socker? | |
| singelkvinna - Ej medlem längre | 2009-02-20 19:53 | |
![]() | Jag tror man kan undvika fetma om man tänker sig för hur man lever. Vad man äter och att man tränar rätt. | |
| Ond_Kanin_ - Ej medlem längre | 2009-02-20 19:55 | |
![]() | Bitte det finns det visst det. | |
| KeyserSöze | 2009-02-20 19:57 | |
![]() | Kan bara instämma på föregående talare... | |
| Minta | 2009-02-20 20:04 | |
![]() | Och även om man inte är diabetetiker kan man missbruka socker och/eller mat så att blir sjuk och fet. Det påverkar livet på ett negativt och destruktivt sätt kan man tycka. | |
| Bromsolja - Ej medlem längre | 2009-02-20 20:05 | |
![]() | Jag har slutat röka och snusa flera gånger. Den direkta abstinensen går över på några dagar. Men sen kan man bli helt oemotståndligt sugen på andra saker som man inte har något direkt fysiskt beroende av. Belöningscentrat vill kompensera med annat. En gång höll jag uppe med niktoin i 8 månader men började ändå igen för att hjärnan började skrika så förbannat efter nikotin att jag inte kunde stå emot. Att skilja upp fysiskt och psykiskt beroende blir rätt meningslöst. Man kan nog bli beroende av nästan vad som helst och beroendet flyttas lätt över mellan olika saker. | |
| Minta | 2009-02-20 20:11 | |
![]() | Man kan även bli köpberoende. | |
| Snoosy | 2009-02-20 20:14 | |
![]() | bromsolja,, precis så är det. Det gäller att hitta ett beroende som är sunt för kropp och själ :) | |
| Hydrocephalu - Ej medlem längre | 2009-02-20 21:16 | |
![]() | Det är nästan lite fult att vara slank o uttala sig om viktproblem. Jag äter rejält, mycket, ofta, men väldigt lite socker. Socker har jag valt bort för att orka mer, är ute mycket, hugger i på gården, mycket socker ger ojämn blodsockerhalt o det befrämjar INTE orken kan jag säga :-) Min främsta åsikt om viktproblem är att man måste lägga om tänket, oavsett orsak till fetman. Lära sig lyssna på sin kropp, vilja äta det som man mår bra. Inte förbjuda en massa saker, spendera all sin energi på att undvika en massa goda saker. Läste att det bästa sättet att gå upp i vikt är att banta traditionellt; inta alldeles för lite mat. Det brister ofta och när man väl misslyckas frossar man rejält i sin ångest. Under bantningstiden har kroppen vant sig vid lite föda och ställt in sin ämnesomsättning därefter. Med påföljd att det man då frossar i sig fastnar direkt och man väger slutligen mer än när man började banta. | |
| Hydrocephalu - Ej medlem längre | 2009-02-20 21:17 | |
![]() | Glömde nämna att jag är väldigt nöjd med min kroppsvikt :-) | |
| Miss_jk | 2009-02-20 21:19 | |
![]() | Det behöver det ju inte alls göra, Minta. Tränar man regelbundet och lever sunt i övrigt så skadar inte de där chokladbitarna nämnvärt. Jag har inga problem med varken övervikt eller annan ohälsa trots att jag ätit choklad i princip varje dag i flera år. Då kan man ju inte kalla det missbruk (_enligt Vårdguidens kriterier_). | |
| Minta | 2009-02-20 21:26 | |
![]() | Nej, alla som äter godis är inte missbrukare liksom alla som dricker alkohol inte är alkoholister. | |
| Minta | 2009-02-20 21:29 | |
![]() | Jag äter också godis varje dag. Jag känner ofta sug efter godis ibland oemotståndligt, men jag tycker ändå inte att jag är missbrukare. "Missbruk" är ju just miss-bruk av någonting. Man gör det trots att det har dåliga effekter på en. Om det inte har det, är det ju inte missbruk. | |
| Miss_jk | 2009-02-20 21:46 | |
![]() | Det är precis det jag har sagt hela tiden... Jag kan vara beroende av något utan att för det vara missbrukare. | |
| Hillegnu | 2009-02-20 21:46 | |
![]() | Jössesn vad i är smarta. ni måste vara jättesmala | |
| Hydrocephalu - Ej medlem längre | 2009-02-20 22:45 | |
![]() | Minta: Det är så en missbrukare eller beroende utan insikt brukar tänka/säga: jag har inga problem; det har inga dåliga effekter! Förnekelsen är stor ;-DD Jag menar nu inte att så nödvändigtvis är fallet med er men det är svårt att inte göra jämförelsen :-) | |
| Gaara_Sama | 2009-02-20 22:52 | |
![]() | Hahaha! Om man blev fet av socker å sånt så skulle ja va smällfet! Äter godis å dricker läsk varje dag! Äter nästan bara skräpmat som pizza å hamburgare! Och jag väger feta 43 kg ;D Så alltså... visst! För vissa så är det väl så att maten sätter sig på kroppen... å för vissa så e de arv... men det är inte likadant för alla! | |
| -Lala-la | 2009-02-20 22:57 | |
![]() | tänk gaara... om du inte ätit så fet och onyttig mat hade du kanske varit så liten så du inte funnits? | |
| Minta | 2009-02-20 23:34 | |
![]() | Hydrocephalu, jag håller med, jag är i viss mån godimissbrukare. Jag är inte tjock doch har inte diabetes därför upplever jag det inte som ett stort problem. | |
| Minta | 2009-02-20 23:37 | |
![]() | Miss_jk, jag vet inte var gränsen för missbruk går, men helt klart finns sockerberoende. Man kan dricka alkohol varje dag utan att vara alkoholist (tror jag). Från en forskares sida: När man normalt talar om beroendesjukdomar, tänker man på missbruk av alkohol, droger eller tobak. Men även mat- och godismissbruk är beroendesjukdomar. Mekanismerna bakom mat- och godismissbruk är desamma som för andra beroendesjukdomar. Central i beroendesjukdomar är belöningscentrum i hjärnan. Detta belöningscentrum stimuleras inte bara av droger, utan även av socker. Liksom vid andra missbruk ger drogen ett kortvarigt kick. Socker, stärkelse och vitt mjöl absorberas snabbt. Kroppen reagerar på sockret med att producera för mycket insulin, vilket gör att blodsockerhalten sjunker för lågt. Detta ger en ”bakfylla” i form av obehagskänslor, som leder till nästa matanfall. Mera. Socker kombineras ofta med andra droger, t.ex. koffein i Coca Cola, teobromin i choklad, koffein och teobromin i kola, som förstärker beroendeeffekten. | |