Spelrum
| Giraffen | 8 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 11 |
Mobilspel
| Pågående | 19 243 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Polly Juice | 2009-03-02 23:35 | |
![]() | Klart att muslimer pussar sina barn! Jag antar att flickans familj är lite väl tidiga med att försöka uppmana henne att inte kela med någon pojke förrän hon har gift sig. "Det ska böjas i tid", osv. Men det kan ju också tänkas att flickans föräldrar har läst om hur barn blir utsatta för en sorts sexualisering i allt yngre åldrar, t.ex. att Lindex och KappAhl säljer stringtrosor till flickor under 7 år, eller hur på ett dagis som man skrev om i tidningen så hade en lite flicka gått omkring med en kortkort tröja som visade magen, och en jämnårig pojke (typ 5 år) sa till henne "vad sexig du är" - och så vill de inte att deras dotter ska bli hjärntvättad på samma sätt, och så överreagerar de åt andra hållet istället..? | |
| bbecker - Ej medlem längre | 2009-03-02 23:36 | |
![]() | haha, aa | |
| bbecker - Ej medlem längre | 2009-03-02 23:38 | |
![]() | men det visar ox på att de inte LITAR på svenska pojkar (5åringar!!) vilket är sorgligt och skapar klyftor. Inte bra, jag tycker de ska ta upp ämnet på dagis, har flickan ingen egen åsikt? Bara det att föräldrarna ska bestämma vilka ömhetsbevis hon ska utsättas för och inte, är ju läskigt, spec i ett sådant fall där det är helt oskyldigt och en lek. | |
| bbecker - Ej medlem längre | 2009-03-02 23:40 | |
![]() | snacka om att skapa separation hos flickan, hon blir ju den "kostiga" som inte får pussas/ta emot pussar, och antagligen får ghon ingen förklaring av föräldrarna till VARFÖR heller. Snacka om att separera "vi" från "dem" redan vid barnsben. | |
| Candee | 2009-03-02 23:41 | |
![]() | Budalv..jag utgår ifrån mig själv och den uppväxt jag har. Det var och är väldigt vanligt att vi pussar våra barn. Jag har aldrig påstått att ALLA gör det men jag de flesta jag känner har nog pussat sina barn när de är små. Men man kan väl generellt säga att VI står för alla som pussar sina barn...det behöver inte vara mer komplicerat än så. Hela frågan handlar ju egentligen om att det finns de som tycker det är helt naturligt och de som inte gör det. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-03-02 23:43 | |
![]() | Jag tycker att de kan vänta några år innan de pussas. | |
| bbecker - Ej medlem längre | 2009-03-02 23:43 | |
![]() | kan ju vara viktigt att de tar upp att man inte ska gå med på något mot sin vilja oxå. Men som någon sa: barn säger till när de får för mkt pussar. | |
| bbecker - Ej medlem längre | 2009-03-02 23:44 | |
![]() | ja, så många nivåer. | |
| Candee | 2009-03-02 23:48 | |
![]() | Polly Juice, ja det tror jag oxå. Att de flesta gör..oavsett om det är muslimer eller har annan tro. Men det blir väldigt snurrigt för det lilla barnet att förstå i den åldern att det är ok när mamma pussar men inte en pojke som tycker väldigt mycket om henne. Det i sin tur gör att man redan som liten begränsas till vad som är "rätt och fel" fastän man inte ens vet innebörden av det. Det tycker jag är trist och man tar bort oskuldsheten i väldigt tidig ålder. Sen att det finns stringtrosor för så små barn är något som föräldrar kan hjälpa till att bojkotta. För en marknad måste det ju finnas för det eftersom det säljs i butikerna. Trist är det förstås. Jag tror dock inte att den 5-åriga pojken riktigt visste vad "sexigt" är ändå...men ja, man vet aldrig heller..många vuxna kan säkert skämta om sådana saker utan att tänka sig för. | |
| Viktor_M - Ej medlem längre | 2009-03-02 23:48 | |
![]() | Att flickan inte får pussas kan man bara förstå om man rotar sig in i familjens kultur och traditioner. Men vad har den här dagispedagogen att äga till om. pussandet är väl att lära sig tycka om folk och vara snälla mot varandra? Jag kan inte heller förstå hur det skulle kunna misstolkas. Fan, får inte människor visa att de tycker om varandra längre ens.. det är märkliga tider, minsann. | |
| Polly Juice | 2009-03-02 23:55 | |
![]() | bbecker: "Inte bra, jag tycker de ska ta upp ämnet på dagis, har flickan ingen egen åsikt?" Sen när räknas en femårings åsikt om föräldrarna har bestämt sig? (På gott och ont, i vissa fall SKA den inte räknas - om åsikten ifråga är av typen "jag tycker att jag BORDE få äta godis till middag"). Det skapar klyftor, ja. Vi får "de lösaktiga svenskarna" kontra "de pryda muslimerna", vilket skapar motsättningar. Jag hoppas att den lilla flickan om 15 år förälskar sig i en svensk pojke, och att de två familjerna förenas i o m barnens äktenskap. Jag tror att enda sättet att bli av med dessa förbannade klyftor i samhället är att alla nationaliteter och kulturer gifter sig med varandra, så att vi blandas upp till en enda salsasås! | |
| E Soul - Ej medlem längre | 2009-03-02 23:57 | |
![]() | Jag tror att man måste skilja på "får" och "bör" i dessa sammanhang. Det handlar om att skulle man ha gjort samma sak på en arbetsplats skulle det ha varit sexuellt ofredande. Varför ska barnen inte få lära sig att respektera andras personliga integritet (även om det i det här fallet var barnets mor som bestämde gränsen)? När barnen blir myndiga kan de själva bestämma sina gränser. | |
| Candee | 2009-03-02 23:58 | |
![]() | Hehe..Polly Juice, jag vet med säkerhet att det finns fler som inte håller med dig..från båda håll. Nej, jag tror inte man kan gå till väga på det viset och fråga vad flickan tycker. Däremot tror jag att föräldrar bör prata om det för att missförstånd ska undvikas, men även för att man ska ha en ömsesidig förståelse och respekt föräldrar emellan. Det ska vara öppna diskussioner just för att undvika klyftor så mycket det går. | |
| Candee | 2009-03-03 00:08 | |
![]() | Skillanden är dock E Soul att du vet vad du gör när du är vuxen. Om ett barn ger en puss till ett annat barn är det inte en sexuell handlig som det kan vara mellan två vuxna. Måsta man börja lära barnen integritet i så tidig ålder..? | |
| sophistry - Ej medlem längre | 2009-03-03 00:09 | |
![]() | ojojoj, det var allvarligt! Nu måste de kanske gifta sig. | |
| Ainaziz - Ej medlem längre | 2009-03-03 00:10 | |
![]() | Dom vill ju bara ha de lite skönt ju! deras religion är problemet. | |
| Malla13 | 2009-03-03 00:38 | |
![]() | Att jämföra när barn pussas på dagis och när vuxna gör det på en arbetsplats kanske inte är det bästa att jämföra med. När du är vuxen vet du vad det handlar om och vart det kan leda, som barn är man oskyldig och visar någon att du tycker om den personen, det kan oxå förekomma i en lek. att diskutera med barn i den åldern om olika kulturer är nog inte heller någon ide eftersom att dem inte har ett smack hum om vad man pratar om. Det enklaste är att låta barnen vara...vill dem pussas så låt dem pussas..det handlar inte om att dem springer och pussas hela dagarna på dagis utan det hände två gånger i dag och det var liksom allt. Eftersom att mamman har tagit upp detta med dagiset redan innan så måste hon tro att det förekommer pusskalas där på dagiset och sagt i från att det inte alls är okej för henne att dem pussar på hennes dotter. Av vilken anledning kan man bara gissa än så länge. | |
| Malla13 | 2009-03-03 00:41 | |
![]() | Nu måste jag sova...men ska ta upp detta på dagiset i morgon och återkomma med anledningen till varför mamma tycker att pussar på hennes dotter ska undvikas. | |
| Jesper M | 2009-03-03 00:48 | |
![]() | nu skriver du dem istället för de... igen, malla :( | |
| Candee | 2009-03-03 00:48 | |
![]() | Ska följa tråden, nyfiken som man är..Malla :) Natti, natti! | |