Spelrum
| Giraffen | 37 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 54 |
Mobilspel
| Pågående | 19 218 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Skrmf | 2009-03-09 16:36 | |
![]() | Om nån nu vågar debattera genus (socialt kön) undrar jag varför det är så mycket svårare för pojkar att få bryta genusmönster än för flickor... | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-03-09 16:37 | |
![]() | Bra poäng Skrmf. Barnet och föräldrarna är ju anonyma i artikeln. På sätt och vis kanske jag blev förbannad i onödan då... Ändå kan jag inte låta bli att tänka att alla som känner "Pop" eller pops föräldrar läser och bildar en uppfattning som faktiskt också formar Pops sociala verklighet. | |
| Femme_Fatale | 2009-03-09 16:37 | |
![]() | Därmed inte sagt att de andra barnen också fick närhet och ömhet, jag har över huvud taget kramats och gosat mycket med mina barn. Men barn är olika och en del vill ha mer av den varan och söker sig oftare till föräldrar etc för att gosa. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-03-09 16:38 | |
![]() | femme... se på vårt samhälle - din pojke är ett lyckligt undantag från hur det sett ut väldigt länge. Min far fick ingen jävla ömhet och närhet från sina föräldrar, och inte var han särskilt ensam om det i sin generation av pojkar - som sedan i sin tur blev föräldrar till min generation. | |
| Skrmf | 2009-03-09 16:38 | |
![]() | femme: Jag hämtar påståendet från empirisk forskning, självklart finns det undantag. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-03-09 16:39 | |
![]() | Genus är så 90-tal. Åter till realiteten, please. :) | |
| Femme_Fatale | 2009-03-09 16:40 | |
![]() | Ja då är jag undantaget då....för mig är mina barn och den värld jag lever i verklighet. | |
| Skrmf | 2009-03-09 16:42 | |
![]() | jag tror inte att vi lever i ett könlöst samhälle, men jag tror att könet ofta kommer i vägen för människan. Naturligtvis är man oftast det kön man fötts in i, men vad det innebär för ens genus är ju en helt annan sak. | |
| Skrmf | 2009-03-09 16:43 | |
![]() | =) Genus är så 90-tal. Funniest today | |
| Femme_Fatale | 2009-03-09 16:44 | |
![]() | Könet kommer i vägen när det är dags för löneförhandling för kvinnor, men det har ingenting med att låta barn vara barn att göra. | |
| Skrmf | 2009-03-09 16:45 | |
![]() | jo. Det är ju när vi är barn samhällsbilden skapas. | |
| Femme_Fatale | 2009-03-09 16:47 | |
![]() | Och då skulle lösningen vara att uppfostra barnen som nån sorts androgyner. Nä fy f*n låter som nån gammal sci-fi man läst på 80-talet. | |
| Femme_Fatale | 2009-03-09 16:48 | |
![]() | Man kan dribbla och experimentera med mycket men låt barnen vara i fred. Det finns väl andra sätt att föra över sina värderingar på barnen. | |
| Skrmf | 2009-03-09 17:24 | |
![]() | Men de uppfostrar ju inte Pop som androgyn. De låter bara inte samhällsnormen stå i vägen för människan. | |
| Femme_Fatale | 2009-03-09 17:38 | |
![]() | De uppfostrar väl visst barnet som androgynt, ena dagen klänning andra dagen byxor. Kan tänka mig att de har något typ av könsneutral frisyr också. Det var i alla fall vad jag förstod av artikeln. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-03-09 17:42 | |
![]() | Förstår inte hur du menar femme? Är det androgynt att välja en könsneutral frisyr?! Androgyn har väl med könsegenskap att göra!? | |
| belugavis - Ej medlem längre | 2009-03-09 17:46 | |
![]() | Jättetråkigt när barnet blir 2-3 år och föräldrarna inte förstår att det är för identitetens skull som man börjar vifta med pinnar, slåss, vara batman eller klä sig i klänning och ha en massa pärlor och klänningar. Barn prövar olika roller och killarna är gärna prinsessor också ibland men hela den utvecklingen är jätteviktig för att bli "hel" inuti tror jag. Jättejobbigt med föräldrar som är rädda för att ett barn vill vara jättepojkig en viss period eller jätteflickig. Snacka om förvirrad det här barnet kommer bli när det inte får vara sig själv. Allt det där rollsökandet går ju ut på aha jag är tre år, jag har blivit ett JAG! Vad är jag??? Så testar de det. De måste få känna en tillhörighet i sin identitet. Det är vad som händer. De prövar till ytterligheter och väljer då till exempel superhjältar med överdrivna manliga eller kvinnliga egenskaper som superstark osv. Det är för att kunna greppa..Vad är jag en tjej eller kille. Stackars lilla barn i den artikeln med föräldrar med radikala ideer och hat kring "kön". Jobbigt | |
| belugavis - Ej medlem längre | 2009-03-09 17:48 | |
![]() | Apropå frisyrer. Flätor är tydligen extremt manligt och "barnsligt" har jag hört. Fy bubblan för flätor. | |
| Femme_Fatale | 2009-03-09 17:49 | |
![]() | En person som är androgyn har väl en könsneutral frisyr, ex Annie Lennox m fl. | |
| Femme_Fatale | 2009-03-09 17:51 | |
![]() | Beluga - sunda åsikter, låt barn vara barn och som du säger, prova sig fram. | |