Spelrum
Giraffen31
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
31
Inloggade64
Mobilspel
Pågående19 249

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ANDERStG2009-03-18 18:00
Antal inlägg: 7560

"ANDERStG, vill man veta mer om ett ord kan man slå upp det"

Nu börjar vi, efter mycket möda, närma oss pudelns kärna. Det är ju detta som är lite trist att man ska behöva slå i två böcker, förutsatt att man har dem. Och detta ger betydelserna, inte de omtalade sökmöjligheterna.

Jesper M2009-03-18 19:20
Antal inlägg: 1332

näcka skulle jag precis lägga utan framgång. det hade varit trevligt om det gick :).

tack för ett gediget arbete med en mycket bra ordlista annars!!

Gungner2009-03-18 19:26
Antal inlägg: 145

Hur är det egentligen med upphovsrätten till grundversionen av "böjningslistan"? Är den baserad på "olaglig" knäckning av SAOL13. Vad jag vet är det ett fåtal som fått rättigheter att bruka en digital version av SAOL13 (grundmaterialet).

ANDERStG2009-03-18 19:56
Antal inlägg: 7560

Gungner: Hysch, Ordis gillar inte att diskutera det där. :)

Akademin har väl mer eller mindre gett sitt tillstånd att använda ordlistan i träningsverktyg. Då man sammanställer korta träningsordlistor tycker jag man bör få utnyttja sin lagliga version av SAOL Plus precis hur man vill. Enda som tål att fundera på är väl användningen här. Det torde administratörerna veta mer om. Om betapet har rätt till grundordlistan känns steget inte stort att få använda alla böjda ord.

Mårten2009-03-18 20:16
Antal inlägg: 2529

Jag tror inte Akademin ens vet om att det finns nördar som konstruerar träningsordlistor baserade på deras ordlista, och jag vet inte hur de skulle ställa sig till det om. De flesta träningsordlistor jag själv gjort har knappast varit "korta", och det är ju inte direkt svårt att sprida dem heller. Jag tror instinktivt inte att de skulle gilla det. Om någon känner sig manad får de gärna fråga Akademin själva ( sekretariat@svenskaakadem ien.se )

Jag håller absolut med om att man borde få använda sin version av SAOL Plus precis som man vill. Om man ska använda den till Scrabble kan det ju vara bra att konstruera en version av den som inte låter den som kollar upp ett ord se näraliggande ord och så vidare.

Jag kan inte se varför Akademin skulle bry sig om huruvida Betapet använder böjningslistan eller inte. De har ju ändå på något sätt tolererat användandet av SAOL över huvud taget. Böjningslistan innehåller ju ingenting utöver vad som står i SAOL. Om man däremot skulle börja trycka egna böjningslistor skulle man nog få problem. Jag vet dock faktiskt inte någonting om hur Betapets kontakter med Akademin har varit, och hur eventuella tillstånd ser ut. Jag är dock helt övertygad om att flocken oplockade Betapet-gäss är mycket mycket större hos Mattel än hos Svenska Akademin.

colan652009-04-15 13:56
Antal inlägg: 48

Salivet?
Varför går inte det? :P

Mårten2009-04-15 14:11
Antal inlägg: 2529

det heter "saliven"

ataxisk2010-10-05 23:59
Antal inlägg: 231

» Ej korrekta ord: BOXAD.

"jag blev boxad i magen" - kan man inte säga så?

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?