Spelrum
Giraffen32
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade58
Mobilspel
Pågående19 310

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tufflan2009-03-30 14:37
Antal inlägg: 1254

upa, jag trodde det var ganska klart i mitt första inlägg där jag skrev just om att det är fel att brottsoffret ska utmäta straffet, därför att min uppfattning är att staten ska ta sitt ansvar och inte lägga över det på offret.

Gör mig förvånad då, det var ju det jag ville! Ge mig ett enda argument, som övertygar mig om att den här typen av "öga för öga"dom hjälper Irans kvinnor? Och det är inte ens bildligt talat i detta fallet, för det är verkligen öga för öga det handlar om.

Minta2009-03-30 14:39
Antal inlägg: 20042

belugavis, jag menar att man kanske inte tycker att det är ett lämpligt straff i Sverige, men i länder i mellanöstern kan det vara lämpligt.

Det är verkligen ett fruktansvärt brott, liksom all allvarlig kvinnomisshandel och detta syftar ju verkligen till att förstöra livet för kvinnan för all framtid. Ett långt fängelsestraff är väl kanske ändå tillräckligt. Det har vi ju för andra mycket grova brott som mord t ex.

belugavis - Ej medlem längre2009-03-30 14:41
Antal inlägg: 1600

Måns- Hederskulturen är en snedvriden form av religion. De berömda sharialagarna som tillämpas kommer också ur en snedvriden form av religion. Även Al qaida, hur det nu stavas, har tagit sina argument ur religionen/boken....

Eftersom det är människors tolkning av en bok som har lett till vissa beteenden i landet bland annat, så har jag i alla mina inlägg skrivit "kulturellt betingat" eftersom det är precis vad det är. Uppfostran och kultur. Hjärntvätt alltså.

belugavis - Ej medlem längre2009-03-30 14:45

Ja Minta håller med..Sen tänker att det kan ju vara som ni skriver att det barbariska är det som blir bestående....
Samtidigt är det otroligt svåra problem. Man undrar vad ska till för at en förändring ska komma när människor som protesterar blir fängslade. Det kommer helt enkelt ta ett par hundra år då..Så hemskt! Skönt man är född i Sverige åtminstone.
Däremot var det ju positivt att i de rika områden, som någon annan också skrev (högutbildade), där börjar de att inte bry sig om klädlagar osv..

upa - Ej medlem längre2009-03-30 14:49
Antal inlägg: 2565

Tufflan, ja, jag förstår att du tycker att det är fel att offret ska utmäta straffet. Men att säga att domen i sig inte skulle kunna ge några som helst positiva effekter är fel, du använder dig av fel argument. Man kan fortfarande tycka att brottsoffret inte ska utmäta straffet och att straffmetoden är fel trots att det faktiskt kan ge positiva följder. Jag har redan gett dig ett argument för varför jag tror att det här straffet kan hjälpa Irans kvinnor. Jag tror att straff har en fostrande effekt, man visar tydligt vilket beteende som är önskvärt och inte.
Huruvida det finns någon bättre metod för att hjälpa Irans kvinnor har jag inte uttalat mig om, det finns det nog med all sannolikhet.

belugavis - Ej medlem längre2009-03-30 14:49

Här kan man också läsa lite om hur svårt det varit för kvinnor att nå ut med demokratiska medel. Dock är väl det i längden det bästa...okej då..men jag tycker ni ska läsa länken i alla fall...
www.s-info.se/associ...p; page=966

belugavis - Ej medlem längre2009-03-30 14:51

Upa Jag tror också att det finns bättre metoder..men helt negativt är det nog inte med att den här mannen får påföljder. Det kommer kanske leda till att yngre får en slags styrka i att känna att de har rätt att bestämma över sitt eget liv och att man inte kan bestämma över andras liv. Man kan ju hoppas åtminstone

Måns_E2009-03-30 14:52
Antal inlägg: 12059

Nä, hederskulturen har inte med Islam att göra, den återfinns såväl inom kristendom som hinduism, och har egentligen inte något med religion att göra, utan snarare kulturella mönster som förvisso är ganska uråldriga.

Sharialagarna har i o f s tillkommit i sådan miljö, men det är ändå fel att kalla hederskulturen för muslimsk för det är fel, precis som många kristna vill omtolka bibelns budskap till dagens premisser så vill många muslimer tolka sharialagarna på ett mer mordernt och inte lika bokstavstroget sätt.

belugavis - Ej medlem längre2009-03-30 14:58

Måns Jag har skrivit både "gammalkristen anda" och "kulturellt betingat beteende"
Helt klart kommer det här från böcker. Iran påminner om en gammal tid i Sverige, utvecklingsmässigt flera hundra år tilbaka i tiden. (häxor, satan osv)
Det står jag för och jag tänker inte leka expert om vem som vet mest om var det här beteendet kommer ifrån. Det är bara som att snacka dynga medan kvinnorna mördas. Skitsamma tycker jag.
Skriv en uppsats om du vill.

Tufflan2009-03-30 14:59

Upa, jag får nog be dig läsa det jag skrev igen, för jag känner inte riktigt igen mig i din tolkning.

Fostrande effekt har all brottsbekämpning och lag och straff i största allmänhet. I detta fallet så kan inte jag iallafall känna att det är ett tungt argument för att det hjälper Irans kvinnor att droppa syra i ögona på en brottsling. Tyvärr, jag ser inte något fostrande i positiv bemärkelse i det, tvärt om, som jag skrivit hela tiden, det befäster bara ytterligare hämndtänkandet, och det är det man måste komma ifrån om man vill förändra något och få bort hedersrelaterat våld.

belugavis - Ej medlem längre2009-03-30 15:01

Måns,Hinduismen är kastssystemet. Även där religion. Shit the same- Människor lider-vad gör man åt det-Det är frågan. Besserwissersnack är inte min grej. Jag skiter i såna diskussioner. Diskuterar inte efter prestige. Sånt gör folk som inte upplevt något jobbigt i livet.

Måns_E2009-03-30 15:06

Belugavis, jag tror att de inhemska grupper som jobbar för ökade kvinnliga rättigheter inom islam utför väldigt mycket mer än att man kastar syra i ansiktet på män också.

belugavis - Ej medlem längre2009-03-30 15:12

Det tror jag med. Jag tycker bara att sdet är onödigt av dig att försöka fortsätta framhålla att jag pratar om religion nrä jag hela tiden skrivit "kulturella beteenden", från början. Det blir en massa dravel som kommer bort från kärnan. Därav min irritation. Sorry.
Ja, dina ordL:
"Belugavis, jag tror att de inhemska grupper som jobbar för ökade kvinnliga rättigheter inom islam utför väldigt mycket mer än att man kastar syra i ansiktet på män också. "

leder fram till frågan (draveldravel)
Har jag framhållit att syrakastning är det normala och det enda man ska göra???? Läs trådstarten och mina andra inlägg. Jag skrev ju att först tänkte jag att det var bara sjukt osv osv osv osv.
Jag verkligen hatar besserwisserattityd när man diskutera något som har med otroligt allvarliga saker att göra. Det är så vidrigt bara. Som att plocka en liten del och så generalisera sönder det för att låta påläst och smart. Du är inte ensam om att göra det. Det är svensk löv på spåret-mentalitet. Dvs människor som upplevt livet genom en bok, endast, och inte både och. Pissing me off i alla fall..
Speciellt när man pratar om kvinnor som blir sömnderslagna. Du pratar om deras skor, medan jag pratar om livet och döden.

Tufflan2009-03-30 15:21

Belugavis, om du inte gillar mårten så ignorera hans inlägg bara, själv tycker jag han är rätt intressant ofta, men ibland lite väl teknisk :) Jag läser det du skriver med stort intresse iallafall. Även om vissa saker kanske inte är saker jag kan hålla med om så tror jag du iallafall har ett brinnande intresse för demokratifrågorna som är jätteviktiga för Irans kvinnor, hela Irans befolkning för den delen. Det kommer alltid att finnas några som tycker den där dommen som tråden handlar om är bra, och några som mig som tycker den är dålig, det viktigaste är kanske inte vem som har rätt, eftersom ingen av oss nånsin kommer få veta svaret på det, det viktigaste kanske är att ämnet diskuterat och att fler blir medvetna om problematiken som kvinnorna i Iran lever med dagligen. Jag har följt med en del i hon den där som fick det där priset, (vad respektlöst det kändes nu att inte kunna hennes namn ens) men iallafall, den Iranska kvinnan som kämpar för demokratiska rättigheter och jämställdhet, det är väldigt intressant och en jättesvår fråga som kanske inte så många bryr sig om tyvärr. En sån här diskussion kanske får fler intresserade och fler att bry sig, även om vi som diskuterar aldrig kan bli helt eniga eftersom det är mycket tro och tyckande i det hela.

belugavis - Ej medlem längre2009-03-30 15:31

Tufflan..Jag vet inte. Jag vill inte skriva att jag är intresserad eller engagerad av området "kvinnofrågor" Det är ingen kategori eller ett fack. Se det bara så här..någon får syra i ansiktet och blir blind. Så är det bara. Det är upprörande för alla därför det är helt sjukt bara.
Jag vet inte heller vad hon heter den där kämpen i Iran, men jag såg också henne på en länk.
Det kanske är svårt för oss att göra något åt hur det ser ut, men det är nog bra som du säger att prata och lyfta vissa frågor.

Hundra Raka - Ej medlem längre2009-03-30 15:47
Antal inlägg: 7

Om du använder den avskräckande effekten som ett sätt att rättfärdiga straff, varför inte införa tortyr?

Länder som Iran behöver snarare utvecklas till ett modernt samhälle än utföra straff som hör hemma på stenåldern.

Måns_E2009-03-30 15:49

Belugavis: Jag tror att en förändring MÅSTE komma innefrån, skall jag vara helt ärlig så tror jag att det kan vara kontraproduktivt att försöka göra något från västerländskt håll, visst det tar tid, och det kan säkert vara frustrerande för många. Jag tror dessvärre inte att man kan göra så mycket härifrån för de kvinnor som lever i patriakala stater.

Det är inte min mening att vara besserwisser, det är mest att det väldigt ofta blir väldigt mycket fördomar om Islam när hederspolitik och liknande skall diskuteras.

PS, jag är inte Mårten, så det är säkert inte mig du tycker är intressant Tufflan :)

Måns_E2009-03-30 15:57

(och stavar som en kratta gör jag också, hederskultur skall det så klart stå inte hederspolitik)

belugavis - Ej medlem längre2009-03-30 16:09

Både i Turkiet och i Iran är det islamistiska synsätt som lett till att kvinnor förtrycks. Man använder ju koranen som källa till lagar. Liksom man i Sverige använde bibeln. Vad är annars källan. Det spelar ingen roll. Jag vet att det är gamla mönster och att människor som utövar religion i regel är andliga personer som inte gör illa andra människor.

Kulturellt så är det hur man lever och uppfostrar barnen under en lång tid, men hur vissa tolkat en bok är en källa till det kulturella beteendet. Patriarkala mönster har väl uppkommit ur historiska skrifter i alla tider.
Det betyder ju inte att det är så de flesta muslimer lever eller att människor som puttar tjejer från balkongen gör det i islams namn eller lever som muslimer. Att tillämpa sharialagarna lär ju vara som att leva efter gamla testamentet.
Jag tror att man kan göra massor från västerländskt håll.
Dels genom att lyfta frågorna öppet och ifrågasätta och dels genom att stödja och ge pengar till rörelser som hjälper människor som jobbar ideellt eller verkar för juridiska frågor i landet. Precis som en våldsfamilj är ett slutet system och ofta behöver hjälp utifrån så är det samma med ett land.
Fast jag tror som du Måns, att de flesta protester måste komma innifrån landet. Det är ju positivt att i de rikare delarna så har man lagt ner det där med kvinnlig klädkod och är emot regeringen.
Utvecklingen får väl ta många år helt enkelt..

Minta2009-03-30 16:11
Antal inlägg: 20042

Jag tror inte koranen är källan. Man använder religionen som mantel för att legitimera kvinnoförtryck. Det ör lika stort i kristna Syrien ex.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?