Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 64 |
Mobilspel
| Pågående | 19 702 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Tess 08 | 2009-04-13 01:05 | |
![]() | troligtvis räknas jag till en av moraltanterna och jag kan säga att det gör inget!!! Jag har tre barn och skulle sörja ihjäl mig om någon av dessa blev ihjälkörd av en rattfull eller fartdåre eller något... Detta gör att jag INTE kör för fort, kör inte full och mest av allt har valt bort att dricka alkohol öht när barnen är små (förutom ca 1-2ggr/år). Mina prioriteringar ligger så!!! Och kan jag inte göra det själv kan jag inte kräva av världen att göra det... | |
| ALFASUD | 2009-04-13 01:18 | |
![]() | Jag skulle nog själv bli förföljd i mitt samvete om jag körde ihjäl någon oavsett om det var under lagliga eller olagliga omständigheter. Det tror jag att de flesta människor med någorlunda normal empati skulle bli, och som sagt jag säger igen att det inte är bra att köra bil full, MEN att se allt svart och vitt tycker jag är onödigt och denna ständiga hetsjakt och moraliska samvete tycker jag personligen känns lite kontraproduktivt. | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-04-13 01:20 | |
![]() | Antar att de som kommenterar sin avsmak mot rattfylla gör det, inte för att de vill leka moraltant eller för att de inte fattar det uppenbarliga med att det är fel köra rattfull.. utan för att TS verkar ta så lätt på saken och vill hjälpa sin vän med tips för att vännen ska få sitt kort tillbaka så for som möjligt, trots att han agerat mycket illa. Givetvis är tråden inte skapad för att folk ska sitta här och predika sina åsikter och gnälla, men det är svårt att inte visa sin avsmak när någon som är så idiotisk och iq-befiad vill ha sitt körkort tillbaka och att hans polare ber om hjälp på betapet, när det är uppenbart att folk kommer att visa sin avsky. Tycker därmed att TS får acceptera folks negativa inlägg, för dom är självklara när man tar upp saker som ex rattfylleri... det är oundvikligt att folk gnäller då! Finner dock hela situationen både mkt lustigt och tragiskt :) | |
| ALFASUD | 2009-04-13 01:26 | |
![]() | Jag vet inte om hans polare ber om hjälp på Betapet, snarare så frågar väl TS om råd, vilket jag tycker är helt ok. Ett tips till alla i tråden är att inte besöka England där man har 0.8 som gräns för rattfylla (för några år sen så sänkte man från 1.0 vilket vållade stora protester bland engelsmännen) | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-04-13 01:29 | |
![]() | Hahaahahaha :) Engelskmännen var väl van vid att köra lite lulliga då. Folk gillar inte förändringar om det inte gynnar dom. | |
| VaKul | 2009-04-13 01:34 | |
![]() | Hej igen... nej då...jag ber inte om hjälp! Ville bara "rådfråga" om det var nån som visste om man kanske kan få nån slags lindring av straffet, tex med fotboja, olkolås på bilen eller liknande !! Tar INTE polaren i försvar för vad han gjort, men tycker likt förbannat att det är synd om honom! Blir kanske av med jobbet som han kämpat så väl för! Och han har även haft oflyt med så mycket annat i livet sista tiden! Och som sagt...tar honom INTE i försvar !!! Kanske nån har nåt bra tips/råd hur man ska göra, för jag har aldrig varit i den situationen.... | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-04-13 01:41 | |
![]() | Tycker liite synd om honom också... måste kännas både pinsamt och snopet för honom. Men man tycker ju att efterssom har han kämpat så mycket för sitt jobb så är det ju dumt att bara sådär förstöra för sig själv pga dumheter. Tur för honom att det inte blev värre, han ska vara väldigt tacksam att ingen blev skadad, han själv inräknad. Hoppas som sagt att han lärt sig sin läxa och att det ordnar sig för honom :) | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-04-13 01:42 | |
![]() | Varför vänder han sig inte till något ombud el någon annan med stora juridiska kunskaper? Finns nog många man kan rådfråga gällande såna här situationer. | |
| VaKul | 2009-04-13 01:46 | |
![]() | (Mollee) Du vet..Påskhelg..finns inte så många att rådfråga denna helgen! Han får vänta till på tisdag! Jag har försökt kolla, men jag tror dom dömer från person till person faktiskt ! Som sagt...jag har inte en susning, därför jag tänkte rådfråga lite härinne... | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-04-13 01:52 | |
![]() | Pålitliga betapettare.. mmmm | |
| kajix | 2009-04-13 02:04 | |
![]() | Jag tror att den rattfulle i det här fallet med större sannolikhet kommer att köra rattfull igen om han förlorar jobbet. Och i såna fall är det moraliskt förkastligt och en fara för allmänheten om han inte får stödet att kunna fortsätta sitt jobb. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-04-13 02:07 | |
![]() | Dvs inget egentligt straff? | |
| kajix | 2009-04-13 02:20 | |
![]() | Precis. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-04-13 02:23 | |
![]() | Hmm. Annars finns buss och så, sånt där alla andra tvingas åka vareviga dag. | |
| y not | 2009-04-13 08:17 | |
![]() | Från vägverkets sida. Hjälp kompisen till behandling, det kan dessutom innebära strafflindring. >Vilka kör rattfulla? Yngre och medelålders män dominerar bland rattfylleristerna. Ungefär 90 procent av rattfylleristerna är män. Det finns i huvudsak två kategorier av rattfyllerister: * den största gruppen är de som är alkoholberoende eller alkoholmissbrukare * den andra gruppen är de som vid enstaka tillfällen kör rattfulla Det finns egentligen bara två åtgärder som kan förhindra personer i den förstnämnda gruppen att köra onyktra – behandling för alkoholproblemet och alkolås.< www.vv.se/Startsida-...t- korkort/ | |
| DennisPlz | 2009-04-13 11:49 | |
![]() | En kompis till mig åkte dit för dråp i helgen. Han är i väldigt stort behov av sin frihet i sitt jobb och det är första gången över huvud taget han har nåt med polisen att göra ! Finns det nån chans att han under förmildrande omständigheter får behålla friheten tror ni? Jag är lite bedrövad för hans skull faktiskt....Även om han dödat någon! Tacksam för SERIÖSA svar ! | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-04-13 11:58 | |
![]() | ;) | |
| ingson | 2009-04-13 12:20 | |
![]() | mouche och ynot har redan sagt allt. Nej, han kan inte få någon lindrigare påföljd pga att han behöver bilen i det här fallat. Och ja, han har troligen alkoholproblem | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2009-04-13 12:21 | |
![]() | Jag googlade lite och det här är vad jag hittade (finns utan tvekan mer info för den som orkar/har lust att lägga ner mer tid) "En förare döms för grovt rattfylleri om han/hon: * har en alkoholkoncentration på minst 1,0 promille i blodet eller 0,50 milligram per liter utandningsluft * annars är avsevärt påverkad av alkohol eller något annat medel * kör på ett sådant sätt att det innebar påtaglig fara för trafiksäkerheten. Straffet för rattfylleri är oftast böter eller fängelse i högst sex månader. Dessutom återkallas i allmänhet körkortet under 1-12 månader. Vid grovt rattfylleri kan straffet bli fängelse i högst två år och körkortet kan återkallas under 12-36 månader. Grovt rattfylleri i kombination med grovt vållande till annans död kan ge upp till åtta års fängelse." sv.wikipedia.org/wik...av _alkohol ------------------------- --- "Att förlora körkortet Om du skulle förlora ditt körkort på grund av rattfylleri, vad skulle det kunna innebära för dig? Har du lyckats skaffa dig alla behörigheter? Kanske både A, B, C och D? Alltihop får du göra om. Varenda lektion, hela teorin, läkarundersökning, rubbet. Behöver du bilen i jobbet? Ja, då är det rätt kört för dig. Inget körkort, inga resor i tjänsten. Det kan ju till och med bli så att du förlorar jobbet på grund av att du körde på fyllan. Så som arbetsmarknaden ser ut idag är det inte särskilt lätt att hitta ett nytt jobb. A-kassan betalar inte alls ut bidrag som motsvarar din lön." www22.vv.se/ddd2_tem...22 838.aspx ------------------------- -- "Straffet för rattfylleri För rattfylleri döms föraren till böter eller fängelse i högst sex månader. För grovt rattfylleri är straffet minst 60 dagsböter och fängelse i högst två år. Straffet är strängare om den skyldige har orsakat skada eller dödsfall. Vid en rattfylleridom får föraren i regel också körförbud. Körförbudet kan vara högst 5 år. Att överlåta bilen till en berusad person är också ett brott och man kan bli bestraffad med böter eller fängelse i högst ett år. En rattfyllerist kan förlora sin rätt till trafik- och bilförsäkringsersättninga r. Han eller hon får själv betala alla undersöknings- och rättegångskostnader och är skyldig att till försäkringsbolaget betala den ersättning bolaget har betalat passagerare och utomstående. Då det är fråga om grovt rattfylleri får inte heller den som varit passagerare i det fordon den berusade kört någon försäkringsersättning." www.intermin.fi/poli...en document | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2009-04-13 12:22 | |
![]() | att han behöver körkotet är väl ngt han själv får tänka på & sedan ska man ha sitt straff om man utsätter andra för sådan fara.Punkt slut. "Jag är lite bedrövad för hans skull faktiskt....."*suck* | |