Spelrum
Giraffen43
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
36
Inloggade82
Mobilspel
Pågående19 445

Forumkategorier

Användare Inlägg  
YlBjörn2009-04-14 22:16
Antal inlägg: 502

Det undrar jag oxå, Sylvia. Det ena rättfärdigar inte det andra.
Lika lite som det är ok att fördöma Turkiet för dess kränkningar av kurdernas rättigheter, men inte fördöma dessa kurders kränkningar av sina döttrars mänskliga rättigheter.

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-04-14 22:18
Antal inlägg: 31064

Du och jag, YlBjörn. Och tigrarna i vedboden. :)

YlBjörn2009-04-14 22:19

haha Sylvia ;))

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-14 22:19
Antal inlägg: 6214

Kanske en idé att flytta tråden till "seriöst" Lejonmix, om du blir upprörd över att svaren inte håller sig exakt till ämnet.

Jag är lite förvirrad själv, och vill definitivt inte sabba en intressant tråd.

Minta2009-04-14 22:22
Antal inlägg: 20042

Undrar jag också Sylvia.

stefanf2009-04-14 22:22
Antal inlägg: 1744

Bra inlägg lejonmix, då förstår jag dig mycket bättre. Ber om ursäkt för om jag idiotförklarat dig. Det var fel av mig, även om jag inte riktigt håller med dig om värdet av vinklingen.

Jag kan inte se att det är mer eller mindre förbjudet att tala om utländska mäns förtryck mot kvinnor, jämfört med svenska mäns motsvarande handlingar. Inte om man gör det utifrån en generellt bild som omfattar alla män och där den ena eller andra minoritetsgruppen råkar ingå.
Det blir känsligt och eventuellt kränkande om man _endast_ tar upp en minoritet och mer eller mindre tydligt antyder att problemen är större där och eventuellt/sannolikt knutna till att den specifika kulturen skiljer sig på centrala punkter. Kanske förstärker man rent av argumenten/beskrivningarn a med hjälp av värderingar som bidrar till en VI-DOM-retorik.

Observera att jag inte tycker det är detta du gör, lejonmix, men debatten generellt (här i forum och på andra håll) är försurad av den typen av retorik.

Jag tycker alltså inte det är någon bra idé att bryta ut en minoritet på det här sättet och blottlägga den lilla gruppens tillkortakommanden med olika beskrivningar. Inte om man vill minska fördomar och främlingsfientlighet. Det är mycket bättre att föra ett resonemang utifrån mer generella förklaringsmodeller av de mekanismer som ingår och påverkar människor - oavsett ursprung.

Om man gör detta förtjänstfullt kan man sedan, rent av, "komma undan" med att lyfta fram statistiska fakta som visar att den ena eller andra gruppen är överrepresenterad i vissa sammanhang. Då finns det en plattform för en saklig diskussion.

Peace! :)

(märkte du att jag inte ställer några frågor..? ;))

Minta2009-04-14 22:31

Man kan väl i alla fall konstatera att det mer vanligt i vissa grupper att bestämma vem dottern (eller sonen) ska gifta sig med, att skicka dottern/sonen till hemlandet för att gifta sig med en person som familjen valt och att om dottern inte vill gå med på detta hota med eller utöva våld/mord om hon inte fogar sig efter gruppens normer och kvinnosyn än här t ex?

Jag håller med Eomin om synen på våldtäktsoffer. Jag vet om ett sådant fall där min mammas före detta arbetskamrats sonson anklagades för våldtäkt trots att han var sambo. Han åtalades och dömdes till flera års fängelse. Tjejen som anmälde honom hade följt med honom hem och sedan flytt från lägenheten utan mycket kläder och sökt hjälp hos grannar. Ingen i denna mans släkt tror att han gjort det utan att kvinnan är ute efter pengar!!?

stefanf2009-04-14 22:33

Sylvia/Ylbjörn:
- Om en diskussion (mer eller mindre uttalat) utgår ifrån att vissa handlingar utförs exklusivt av en viss grupp så är det väl relevant att visa att så inte är fallet..!?

Om någon kan visa att dessa så väldigt "kulturbundna" handlingar/kränkningar inte alls är specifika utan generella för samhället - ja, då kan man ju övergå från att diskutera (i det här fallet) utländska mäns kränkningar/förtryck till att diskutera lösningar för att komma till rätta med mäns behov av att förtrycka kvinnor, generellt.

Eller, något tydligare:
Om någon startar en tråd om varför vänsterhänta män misshandlar kvinnor - är det väl på sin plats att förklara att högerhänta män misshandlar kvinnor i lika hög grad.. Analys och lösningar kan därmed lyftas till en lite högre nivå..

Minta2009-04-14 22:35

Du köper alltså inte begreppet hederskulturer?

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-04-14 22:43
Antal inlägg: 31064

Stefan, du komplicerar saker... Diskussionen kan hållas bara kring det avgränsade område som TS valt, och vill man av politiskt korrekta eller andra skäl bredda diskussionen så kanske man kan starta en ny tråd? Jag anser att det är en björntjänst att inte vilja diskutera i generella ordalag av rädsla för att stigmatisera. Lyfter man inte fram de problem som faktiskt existerar, skapar man en grogrund för alienation och främlingsfientlighet - dvs exakt det du vill undvika.

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-14 22:45

Jag tycker trots allt lejonmix att resultaten från studien blir spekulativa utan att jämföras med något. Att 16% av tjejerna inte får "umgås" (innebörd?) med killar låter högt, men jag vet ärligt talat inte hur det ser ut för "svenska" tjejer och framför allt är jag intresserad av att se sådana data för olika typer av grupper av både svenskar och invandrare.

I årskurs nio t.ex. uppger 27% av flickorna att de begått en våldshandling. Statististik som är klart intressant att analysera ut ett kulturellt perspektiv, eftersom det bland rapporterade brott är mer än 90 procent av våldsbrotten som begås av män. Kanske svenska tjejer är mer våldsbenägna än invandrartjejer? Eller kanske är det bara så att utan vettiga jämförelser så är det skitsvårt att tolka vad det innebär?
www.lakartidningen.s...57 _461.pdf

Åh, jag är så ledsen lejonmix. Jag antar att jag har skitsvårt att diskutera detta utan att bli kulturrelativistisk...

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-14 22:49

För att hålla mig vän med alla och att hålla mig till tråden:

Svensk flathet existerar definitivt i dessa frågor. Svensk invandringspolitik för mig likställer "du får vara kvar här" med "nu är du integrerad", vilket bland annat gör vi förbiser viktiga delar av en integrationsprocess. I detta ingår enligt mig en form av "ritual" där invandrare välkomnas bland annat med hjälp av en "guide" som faktiskt pratar om sådana här frågor bland annat. Vad folk sedan väljer att göra med sina liv är en helt annan fråga, men sverige är ett "tajt" land där vi tar för givet att alla kan och förstår vad som är acceptabelt och vad som inte är det. Det håller inte riktigt när samhället utvecklas så snabbt som det gör nu och då vi dessutom har en icke oväsentlig del utlandsfödda invånare i vårt land.

Naiviteten måste stävjas med personliga möten och information (inte tråkiga foldrar eller påtvingade möten med soc)

stefanf2009-04-14 22:49

Både och. Mekanismerna finns helt klart men den mediala bilden, att detta fenomen dels är knutet till mellanöstern och islam, stämmer inte.
Tror framför allt att begreppet och retoriken har konstruerats dels för att skapa rädsla (sälja lösnummer) men det är även ett medel för att driva främlingsfientliga strömningar.

I praktiken förekommer behovet av att äga/styra/kontrollera kvinnor i alla kulturer och ju mer uttalat religiös man är desto tydligare blir retoriken.
Att det sedan växer fram lite olika traditioner på olika håll, över tid och generationer, är egentligen inget som förändrar de grundläggande mekanismerna.

YlBjörn2009-04-14 22:51

Stefan: när det handlar om att en mängd ungdomars mänskliga rättigheter bevisligen kränks, av kulturella orsaker, är det viktigaste då att motbevisa denna statistik eller att ta reda på vad som kan göras för att komma tillrätta med detta samhällsproblem???
Att svenskar också behandlar sina barn illa är ingen nyhet, och inget som förmildrar den press dessa ungdomar lever under!

mommesfrites - Ej medlem längre2009-04-14 22:52
Antal inlägg: 7605

Nu handlar väl inte den här tråden om våld i hela världen eller ens mäns förtryck av kvinnor, utan om en kultur som förhindrar ungdomarna (främst då flickor) att själva få bestämma/ha inflytande över sitt liv, sin framtid eller ens sin egen kropp.
Det har också varit ett tema i hela dagens nyhetsutsändningar på radio och tv.

stefanf2009-04-14 22:55

Det är väl ingen som försökt förmildra någon press..? Poängen med att lyfta problemet till en generell nivå är att det sannolikt går att hitta träffsäkrare och _bättre_ lösningar för att komma tillrätta med problemen än man gör om man _tror_ att det handlar om kultur och därmed stirrar sig blind på den faktorn.

Att visa att även svenskar förtrycker och kränker kvinnor innebär ju de facto att problemet kommer att _kvarstå_ även om vi lyckas "försvenska" invandrarna och sudda bort den kulturella särarten..
De kommer ju då i stället att spöa upp sina kvinnor på ett lite mera "svenskt" sätt. Vad vinner man på det - om man nu verkligen vill gå till botten med problemet..?

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-14 22:55

Ylbjörn - Jag tror att det stefan menar är att det kanske inte skall behandlas som två separata frågor - svenskar och invandrare? Kanske är likheterna i våldets natur och struktur mer lika än olika, egentligen?

Det kan ju beskriva som kulturrelativism antar jag, men jag tycker det är en väsentlig sak att fundera kring. Mäns våld gentemot kvinnor är i princip något som lyser igenom i alla kulturer.

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-14 22:57

Men om problemet är specifikt och angeläget för vissa invandrargruppers döttrar, så tycker jag att man måste möta det tidigt och det är en utmaning för svenskar tror jag, eftersom vår instinkt (generellt sett) är att sköta oss själva och skita i andra. En viss naivitet finns alltså.

ALFASUD2009-04-14 22:59
Antal inlägg: 217

Det är väl inte helt oviktigt att nyansera bilden en smula, om det förekommer överdrifter och polarisering i frågan?

Det handlar inte om att man inte skall ta itu med de problemen, men då misshandel, drogmissbrukande föräldrar mm mm är ett större problem, och då det som Stefanf nämner bygger på mekanismer (som heder) som förekommer i alla kulturer men tar sig olika uttryck så är det väl inte fel att se det i ett större perspektiv?

Det kan lätt bli en lite hätsk debatt som handlar om hur utlänningarna, och framförallt muslimerna beter sig (vilket dessutom är totalt felaktigt eftersom hederskultur inte har något med religion att göra egentligen), vilket i sin tur ofta piskar upp främlingsfientliga och rasistiska argument.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-04-14 23:05
Antal inlägg: 7605

Jag vet också att hederskultur inte är specifikt för islam, så det blir ju lite dumt att massmedia talar högt om problemen och visar Svensson att i vårt land är det bara muslimer som utövar denna sed.
Denna snedvridna kultur förekommer ju mest i mellanösternområdet, där en stor del av befolkningen också är kristna eller judar, samt i Afrika och i vår egen pingstkyrkas uppfostran av många barn.
Usa har väl sina traditioner i olika delstater bland mormoner mm.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?