Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 462 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-04-27 19:13 | |
![]() | När kvinnor känner sig trygga och kan ha sex utan att känna skam efteråt ( och det är väl inte omöjligt att det , i såfall tyvärr, förekommer). Så kommer åtminstone falska anmälningar att upphöra eller minska drastiskt. Men det förutsätter som sagt inga mer, utan snarare färre moralivrare. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2009-04-27 19:24 | |
![]() | jag tror att båda sidor i denna diskussion har lite rätt. så brukar det vara. invandrare åtnjuter lägre status generellt i vårt samhälle, lever under fattigare förhållanden, har lägre utbildning, högre arbetslöshet än svenskar osv. alla förhållanden som har tendens att provocera fram kriminalitet. jag tolkar TS problemställning som så: det talas inte öppet om de problem som invandringen medför. om man blundar för problemen, eller förnekar dem så försvinner de verkar vara ett utbrett tänkande. jag deltar själv ofta i denna disciplin, när jag talar med någon som jag anser för främlingsfientlig t.ex, har jag en tendens till att advokera åsikter som är motsatta den andra parten snarare än att vara helt ärlig med mina teorier och meningar. en fråga: om det är så att invandrare eller svenskar är överrepresenterade i våldtäktsstatistiken, är detta då en viktig fråga? såg en dokumentär om kusingifte- där invandrare är överrepresenterade. i programmet var flera (så gott som alla tillfrågade) svenska läkare ovilliga att uttala sig om ämnet av rädsla för att spä på fördomar om invandrare. högutbildade svenskar med hög status i samhället väljer att tiga om ett uppenbart problem (kusingifte ökar risken för fosterskador) av rädsla för att göra invandrare en björntjänst. det om något tror jag föder misstänksamhet osäkerhet och rädsla... det mest skrämmande för mig i ovanstående fall var journalistens acceptans av att "sticka huvudet i sanden" - "för att inte underblåsa fördomar". finns det något som underblåser fördomar mer än hemlighetsmakeri? kan vi lita på att myndigheter och politiker säger sanningen, eller är de beredda att tiga och ljuga om de anser att de har en god anledning att göra det? en sådan osäkerhet är osund i ett samhälle. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-27 19:24 | |
![]() | you-know-who: Straffskalan för våldtäkt är 2-6 år och den genomsnittliga strafftiden knappt 3 år. Det är väl ingen nyhet att Sverige har en strafflagstiftning som kan kritiseras som inte ser tillräckligt hårt på sexuella övergrepp mot kvinnor (säger kanske något om den kvinnosynen som finns bland oss svenskar!?). Vi har idagsläget också hårdare straff för grova narkotikabrott än dödligt våld, så det är mycket som kan diskuteras. Men du, tror du på allvar att en våldtäktsman avskräcks från att begå en våldtäkt på grund av strafftiden!? Tror du någon som är kapabel att våldta sätter sig ner och väger fördelen (våldtäkten) mot straffet och gör en rationell kalkyl? I sådan fall borde väl sexualbrott inte existera i vissa länder och amerikanska delstater där straffen är extremt mycket hårdare? Sen är det ju så att straffskalan faktiskt skärpts över tid, samtidigt då som det förefaller (se inledningen på denna tråd!) som antalet våldtäkter ökat drastiskt i sverige. | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-04-27 19:27 | |
![]() | Du har väldigt rätt CarlMartin. | |
| Goliath II - Ej medlem längre | 2009-04-27 19:33 | |
![]() | Det jag kan tycka är värst när det gäller invandrares höga representation i våldtäktsmål, är att det finns så lite att "skylla på" förutom att det för dem är ok. Frustration eller fattigdom borde snarare ge andra våldsbrott eller rån liksom. Våldtäkt är mer ett maktinstrument, och som många skriver, något som oftast sker av någon man känner. Kan det vara så att utländska killar har sämre respekt för tjejer och deras nej? (Kultur) | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-04-27 19:40 | |
![]() | Jag skulle vilja byta ut ordet kvinnosyn mot något annat. Sexualskräck kanske. Det är pinsamt att prata om sex. Det är helt enkelt ett känsligt ämne. Och de som sitter och dömer i dessa mål är lika hämmade inför detta ämne som alla andra. Och eftersom det summa summarum är pinsamt och jobbigt så träder projektionsmekanismen in. Det är kvinnans 'fel'. Det blir enklast så. Att fokusera på uppträdande och kläder (nu blir ju iofs även 90-åriga kvinnor med papiljotter i håret våldtagna oxå) leder liksom bort tankarna från själva kärnämnet. *Hur går sex egentligen till* En del kommer att säga att jag har fel här. Då vill jag fråga hur många som kan beskriva alla processer som t.ex sker i könsorganen hos båda parter vid sexuell samvaro, utan att rodna eller hoppa över mer pikanta detaljer. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-27 19:41 | |
![]() | Goliath: Jag tror definitivt att det är en kombination av en kulturkrock, eftersom Sverige för att citera lundell är ett land där "nej är nej och ja är ja", och det gäller framför allt synen på kvinnors sexualitet, som ju t.o.m. förvirrade italienarna så pass på 1970-talet att de skapade myten om den sexuellt frigjorda och att om man åkte till sverige så skulle man minsann träffa storbröstade och knullglada blondiner i varenda by. Det är säkert förvirrande för många invandrare och utlänningar med svenska kvinnors självständighet och sexuella självsäkerhet. Så, möjligen en fråga om respekt. Men trots det så är våldtäkt inte något som män begår per default bara för att de saknar respekt för tjejer, och jag tror inte det kan förklara en överrepresentation. Det finns åtskilliga studier (jag har refererat till en tidigare) som visar på att invandrare löper större risk för att upptäckas, anmälas och dömas för brott än svenskar. Och det spelar säkert in lika mycket, särskilt när media gång på gång blåser upp just invandrarsvenskars brottslighet. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-27 19:43 | |
![]() | Det kan ju också vara att svenska män, under täckmanteln "jämlika" föredrar att ta sin "dirty business" till t.ex. Thailand, där man kan klä sitt sexuella begär och kontroll behov i ord som "ömsesidig kärlek" när man utnyttjar prostituterade!? Nä, det var kanske att ta i. | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-04-27 19:45 | |
![]() | ovanstående med anledning av dudos parentes om kvinnosynen här. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2009-04-27 19:49 | |
![]() | dude - använder du "svenska män" i ditt exempel 19:43 för att ironiskt påvisa det felaktiga i att dela upp folk i grupper, eller gör du det för att insinuera att alla är lika dåliga kålsupare, eller gör du det för att distansera dig från de som framför teorier om att invandringen till vissa dela är problematisk? eller något helt annat? | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-04-27 19:54 | |
![]() | Det är helt fel att skriva att "Det jag kan tycka är värst när det gäller invandrares höga representation i våldtäktsmål, är att det finns så lite att "skylla på" förutom att det för dem är ok.", jag tror knappast att det är någon vettig person i det här samhället som tycker att det är ok oavsett vem som gör det. Det som är så osmakligt i debatten är att de som finns på kritikernas sida (TS mfl.) så genuint ser den stora massan av invandrarmän som våldtäktsmän eller åtminstånde potetiella sådana, på samma sätt som ultrafeminister ser alla män som potentiella pedofiler varför män heller inte bör få jobba med barn. Men jag kan inte säga att jag i tid och otid hör om att en invandrare skulle ha våldtagit någon, visst händer det men inte särskilt ofta. Just nu handlar våldtäktsrapporteringen snarare om den härva utav svenska toppchefer och scoutledare som sexuellt har utnyttjat minderåriga flickor i grova sadistiska lekar, det har jag inte hört TS mfl. diskutera något om alls, varför? Så som jag hittills har erfarat så är invandrare sjysta och trevliga personer och de jag känner har jag väldigt svårt attt tro att de är våldtäktsmän som egentligen borde skickas hem till därifrån de kommer. Det är osmakligt att läsa sådant som TS insinuerar på då det i första hand handlar om ett argument för att svartmåla en specifik grupp av människor. TS påstod i en annan tråd att partier som SD och ND kommer att få en plats i Riksdagen efter nästa val, tack och lov efter hur de som skriver i detta forum resonerar så tror jag att TS får stryka på tassen i den frågan. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-27 19:57 | |
![]() | Bra frågor CarlMartin: Jag tror att det visst förekommer olika kvinnosyn både bland svenskar och invandrare, samt mellan svenskar och en del invandrare. Jag tror möjligen att en skev kvinnosyn bland svenskar tar sig mildare uttryck, för att vi svenska män generellt sätt är uppfostrade i en anda av jämlikhet och lutheranism. Det är bland annat det som jag ser kan förklara det totala "frisläppet" som man kan finna bland svenska turister när de är på semester, och kanske i viss mån att en del svenska män väljer att köpa prostituterade i thailand, något som de kanske aldrig skulle få för sig att göra i sverige. Mitt exempel är dock främst för att visa hur bisarr det blir när man skall förklara gruppers beteenden. Svenska män är i och för sig en mer heterogen grupp än "invandrarmän", eftersom vi kommer från en kultur medan invandrare representerar hundratals olika kulturer i sverige. Det är detaljer som vissa skribenter här bortser ifrån, och för mig ett exempel på främlingsfientlighet och ignorans (ordet rasism går bort) | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-04-27 20:24 | |
![]() | Risotto :-) Jag kan iofs på samma sätt säga att de svenska män jag hittills har träffat är sjyssta och trevliga och dessutom omtänksamma. Och jag har svårt att föreställa mig dom som hustrumisshandlare eller våldtäktsmän eller som uttnyttjande av barn eller prostituerade i Thailand. Jag skulle vilja höra någon av er, Risotto o Dudeniro säga något bra om svenska män. Hittills har dom bara fått framstå som skitstövlar. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2009-04-27 20:27 | |
![]() | ok dude. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-04-27 20:45 | |
![]() | Jag är en svensk man och jag har aldrig gjort något dylikt som det vi siskuterar här, är det något som gör mig bra eller bara normal? | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-27 20:47 | |
![]() | Sally, jag är ju en svensk man och jag tycker bra om mig själv så visst kan jag göra det. Mina exempel är främst för att illustrera för vissa skribenter här hur de drar slutsatser om "invandrare". Sedan har jag försökt hitta någon "logik" i svenska män som köper prostituterade i thailand, men de är rena amatöranalyser för jag vet faktiskt ingen som gjort det och tycker inte det verkar typiskt "svenska män". Jag är alltså ingen skitstövel. Generaliserat så innebär det att svenska män inte är skitstövlar. | |
| ALFASUD | 2009-04-27 20:51 | |
![]() | Jag skulle tro att till viss del så beror statistiken på att vi i Sverige inte längre verkar ha lika höga krav på bevisningen när det gäller sexualbrott som påstås vara utförda av män. Kvinnliga sexuella förbrytare anses nästan inte finnas. Bara att det i den här tråden verkar förutsättas att det enbart existerar manliga förövare säger väl också en del. Att man sedan klumpar ihop allt möjligt och säger att allt är våldtäkt ökar naturligtvis också statistiken. Att jämföra svenskar med invandrare är även det i mitt tycke ointressant. Självklart är invandrare överrepresenterade eftersom de i större utsträckning också har det sämre socialt ställt. Jämför två grupper som för övrigt är lika så kommer man med största sannolikhet inte se så värst stor skillnad. Vad gäller Diesen så har jag väldigt svårt att ta hans uttalanden på allvar, den mannen verkar vara med politiker än jurist (och vad gäller juridiken så verkar det inte alla gånger vara så noga med rättvisan) | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-27 20:57 | |
![]() | Alfasud, om du syftar till boken så finns ju tre andra författare! Jag håller i princip med dig om diesen dock! | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-04-27 21:00 | |
![]() | Jag skulle tror att Risotto och dudeniro representerar en ganska god bild av hur den svenske mannen är ja. Alfasud. Kraven på bevisning har nog inte minskat. Däremot så har man en kanske lite mer realistisk bild av när det egentligen övergår från att vara sex till att bli våldtäkt. Där har det ju varit ett, och är väl fortfarande för ofta, lite luddiga uppfattningar *höljda i dunkel* så att säga. | |
| Jacob_Flygar - Ej medlem längre | 2009-04-27 21:01 | |
![]() | BITTE, apropå det här inlägget "Magnusito tar vi hand om offren nu skojar du väl, var det inte nyss en ung tjej som tog livet av sig , just innan rättegången" så har jag en fråga. Hur vet du att hon är ett våldtäktsoffer? Rättegången har inte börjat, och lär bli knepigt då försvarsadvokaten av förklarliga skäl inte kan ställa en enda fråga till målsäganden. Ändå VET du att hon är ett vådltäktsoffer? Hur kommer det sig att du vet det? | |