Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 835

Forumkategorier

Användare Inlägg  
wildman2009-05-18 15:04
Antal inlägg: 3860

Kan hålla med Måns_E. Jag passerar varje dag till jobbet (En sträcka på ungefär 6 mil enkel väg) både 30, 50, 70 och 90 sträckor. Jag ljuger inte när jag säger att dom ALDRIG stått på något annat än 90 vägen. Det är ju lite intressant. (Då har jag sett dom ett tjugotal gånger på 90 vägen!)

vulcan2009-05-18 16:29
Antal inlägg: 7666

svensk trafikövervakning är tyvärr alldeles för inriktad på att "plocka pinnar" till så billig kostnad som möjligt. Det är billigare att sätta upp nykterhetskontroller under kontorstid och kolla om Svensson på väg till eller från jobbet har tagit sig några rackabajsare trots allt än att låta poliser med OB-tillägg göra samma sak sena fredagskvällar efter krogen. Och det är enklare att bötfälla x personer på en perfekt 90-väg med lite trafik en dag med optimala väderförhållanden än att försöka fånga dårar som håller hastigheten uppe på de FARLIGA vägavsnitten under de FARLIGA betingelserna när alla normala förare sänker uppmärksamheten.

Polisen har haft denna strategi länge och den "förädlades" under förre rikspolischefen. I vad mån någon ändring är på gång vet jag inte, men jag ska fråga min kompis polisforskaren nästa gång jag pratar med honom om jag kommer ihåg.

www.vibilagare.se/zi...le ID=13190
(handlar främst om nykterhetskontroller, men torde vara rätt tillämpbart på hastighetsövervakning också)

Tess 082009-05-18 18:29
Antal inlägg: 18003

MånsE: Klart det är viktigt att man behärskar det fordon man kör och naturligtvis är det viktigt att vara uppmärksam på trafiken runtomkring, men det betyder inte att men genom att göra detta helt kan undvika olyckor...

För ett tag sedan körde en man på vägen (70-väg) och svängde helt plötsligt över så han krockade (nästan frontal-) med en lastbil... tydligen var det ett självmordsförsök (och ja, han dog) men stackars lastbilschaufför!!! Han kommer ju att bära med sig detta resten av livet... Och hur uppmärksam denne yrkeschaufför än var hade han inte kunnat förutse detta

ALFASUD2009-05-18 20:00
Antal inlägg: 217

Tess, jag förstår faktiskt inte vad det exemplet har med hastighetsgränser att göra. Visst, om man skall vara helt säker så skall man aldrig köra fortare än att en person kan gå framför med en flagga. Dock så gavs det konceptet upp redan i början av förra seklet.

Jag tror helt enkelt inte att hasthetsgränser hindrar självmordskandidater, och jag tycker att det är en helt annan diskussion.

Tess 082009-05-18 20:10

Jag menade bara att man inte kan tro att man är säker bara för att man är uppmärksam på omgivningen!

Känner igen en hel del av diskussionerna i tråden (inte just MånsE, utan mer allmänt) och känner att de liknar en manlig bekant mycket mycket mycket tydligt. En man 50+ som tror att han är den bästa bilföraren i världen, som knappt behöver bälte eftersom HAN minsann aldrig skulle krocka.. en rätt dryg man med stort bilförar-ego och tro på sig själv. Och ofta är det en man... :)

mrperfect2009-05-18 20:12
Antal inlägg: 11437

Jag känner mig naken utan bilbälte och är väldigt noga med att spänna det och dessutom efterspänna det.

ALFASUD2009-05-18 20:44

Tess, oavsett så kan man väl säga att 100% av dödsolyckorna faktiskt beror på dålig uppmärksamhet och för små säkerhetsmarginaler.

Jag är inte för fri fart i tätbebyggt område, men att höja hastighetsbegränsningen på samtliga motorvägar med 20-30 km/h tror jag faktiskt inte skulle leda till fler dödsolyckor. Olyckor på motorvägar är ovanliga,oftast är det singelolyckor som beror på att förare är berusade eller för trötta för att köra bil, och där spelar inte hastighetsbegränsningen in.

Tess 082009-05-18 20:58

ALFASUD- nära på 100% av alla olyckor beror på för hög fart.. hade man åkt lite långsammare hade kanske olyckan kunnat undvikas...

Med mina inlägg inte sagt att jag vill att man ska köra max 50 på samtliga vägar. Jag tycker fler vägar kan ha 110 (eller 120 då) och även 90...
Att hålla 30 utanför skola och dagis är däremot odiskuterbart!!!

Ser bra ut2009-05-18 21:33
Antal inlägg: 73

själva hastigheten i sig är omöjligt orsak till en olycka. däremot ouppmärksamma förare (den utan susning om att han inte är ensam på vägen o som kör 20 km under lagstadgad hastighet, mobilsnackaren, kartläsaren eller den övertrötta) är en orsak. max 50 i tättbebyggt och minst 120-140 på europavägar/motorvägar är att föredra.

ALFASUD2009-05-18 22:04

Tess, du har helt fel i att nära på 100% av alla olyckor beror på för hög hastighet, de allra flesta olyckor sker i tätort eller korsningar och beror inte på hastighetsöverträdelser. Däremot dålig uppmärksamhet och små säkerhetsmarginaler.

Hastighetsgränser är mycket viktigare inom tätort, där även andra än bilister vistas, på bilister däremot kan man ställa lite högre krav, och då skall man fan i mig klara av att framföra ett fordon i 130-140 på en motorväg.

brizze2009-05-18 22:19
Antal inlägg: 72

"Att döda ett barn" Stig Dagerman (på uppdrag av vv om jag inte missminner mig."

remvanrijn2009-05-19 00:23
Antal inlägg: 16501

Tess, självmord är ju ingen olycka. Dessutom hade lastbilschaffisen drabbats på samma sätt om han hade kört 50 typ. Lokförare drabbas av samma sak. Hur många säkerhetssystem de har, de kan inte hindra nån att lägga sig på spåren.

Tydal.. inga tåg har krockat.. nej, men så står ju oxå all trafik helt stilla vid minsta lilla signalfel...Alla som står på perrongen kan se att de närmaste 2 km banfack är tomma, men tåget få stå kvar i Lund....

Skall det bytas spår vid tåghaveri kan man stå stilla i 15 minuter innan tåget växlas till mötesspåret.. MEN under denna tid har man inte sett ett enda tåg i motsatt riktning...?? Säkerhet är självklart bra, men när det blir hämmande undrar jag om man har gått för långt.

Vägväderförhållande; vinterväglag i sverig och tjällskador hos Tess, men alla länder har nog sina faror såsom regn och dimma i holland. Självklart anpassar man sin hastighet när vägunderlaget eller sikten inte är optimala.

vulcan2009-05-19 09:33

... så fick jag blåsa den tredje kontrollen på ett par månader på väg till jobbet. Det här börjar kännas löjligt.

vulcan2009-05-19 09:36

Angående den 50-årige mannen så må han vara en trist typ. Men faktum är att det är denna grupp av trafikanter som orsakar minst olyckor. Åtminstone i de undersökningar jag sett genom åren. De må köra fort och ibland aggressivt, men de kan köra, de är faktiskt som regel uppmärksamma och de behärskar sitt fordon tekniskt. De största problemgruperna är unga förare och äldre som pga avtrubbade sinnen och reflexer råkar ut för olyckor i exempelvis rondeller och korsningar. Påkörningsolyckor har tyvärr ofta en äldre förare som vållande, t ex den oerhört tragiska olyckan i Nacka häromåret när en mormor och hennes lilla barnbarn blev påkörda och dödade av en äldre kvinna. Det är så gott som uteslutet att Tess 50-åring skulle bli involverad i något sådant. Sen hindrar inte det att han kanske borde bli mjukare och vänligare och sänka hastigheten något.

Entragian - Ej medlem längre2009-05-19 09:40
Antal inlägg: 426

kanske de håller extra koll på dig vulcan... Du sitter ju alltid med en öl i handen :=)

vulcan2009-05-19 10:12

där har vi det!

förresten alla barn så är det inte öl, utan äppeljuice. Skotsk dessutom.

tydal2009-05-19 12:10
Antal inlägg: 548

remvanrijn, vi var tidigt ute med säkerhetssystem på järnväg i Sverige och även om det förbättrats under årens lopp så är det fortfarande samma gamla system i grunden. Det är ett enkelt, men väldigt säkert system, som tyvärr är känsligt för störningar. Och i och med att det är säkert leder ju störningarna till att trafiken stannar eller kör långsamt.

Om det blir signalfel på grund av själva signalen så kan man få tillstånd att köra i max 40 km/h. Men om signalfelet är mer omfattande och beror på att trafikledningscentralen har tappat kontakten med signalerna, då får man inte åka alls förrän antingen felet är lagat eller trafikledningscentralen har skickat ut personal till platsen som kan styra signalerna därifrån.

Angående byta spår vid tåghaveri så kan det ha varit ett tåg före i samma riktning ni var tvungna att vänta på. Det finns i alla fall ingen bestämmelse om att man måste vänta i ett sånt läge, utan det beror på övrig trafik.

vuk2009-05-19 12:48
Antal inlägg: 489

läste i början av tråden hur någon förfasades över att kvinnor svarade 2.6 och män 4.6. Min uppfattning baserad på mina egna erfarenheter i trafiken är att män är skickligare på att hantera en bil än vad kvinnor är, i genomsnitt. Jag har råkat ut för mindre olyckor än Tony hawk på skateboard trots att jag åkt en del men är jag bättre än Tony på brädan...skulle inte tro det

Till själva ämnet: böterna har höjts för att få folk att köra långsammare, något som jag tycker mig se har fått effekt (ingen statistik bara upplevelser och iaktagelser) det rimmar dock illa när flera 50 sträckor egentligen är 70 bara det att man har anpassat hastigheten för genom att sänka till 50 för att få folk att köra i 70, rimligtvis borde man köra en kampanj där man höjer hastigheterna på flertalet vägar samtidigt som man höjer böterna..

Tess 082009-05-19 16:11

ALFASUD- nej jag håller nog på att det är hastigheten... Hade man, vid varje olycka, kört lite långsammare hade kanske inte olyckan ägt rum. Enkelt!

Men fortfarande så är det en ensam kommentar och inte det att jag tycker att man inte ska köra fortare än 70 på någon väg öht...

Goliath II - Ej medlem längre2009-05-19 16:17
Antal inlägg: 460

Man kan liksom inte resonera som att olyckan inte skulle ha skett om man kört 70 i stället för 85. Det är som att säga att man är "nära att vinna" på lotteri för att man har lott nr 18 och det var nr som 19 vann..

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?